Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Dysning/indstilling af Db. karbura

Tags:
No tags yet.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Heysan allesammen... lige et par spørgsmål til dem der HAR erfaring med db. karburatorer.

Jeg har følgende underlige problem:
Min tomgang opfører sig underligt. Når motoren er kørt driftsvarm står motoren enten på ca 800rpm eller også på 1400 rpm. Når motoren står på 1400rpm kan jeg nemt justere tomgangen på justerskruerne (tomgangsskruerne der styrer spjældakslen), og det føles som om den reagerer nemt og smertefrit på mine indstillinger - det være sig højere eller lavere tomgang. Den reagerer bare man justerer en halv omgang ind eller ud på skruen.
MEN pludselig kan tomgangen så falde til ca. 800 rpm og køre fast i dette område. Her sker der så det underlige at den er meget svær at justere, det er som om den ikke rigtig vil reagere på at jeg justerer tomgangsskruerne.... men hvorfor??

Jeg har byttet rundt på tændrør, skiftet tændkabler, skiftet pakninger mellem manifold og topstykke, prøvet med 55, 57 og 60 tomgangsdyser uden nogen mærkbar ændring. Co skruerne er også justeret i en uendelighed!

Jeg kan ikke umidelbart komme i tanke om andet der kan drille mig.... det skulle da lige være min fordeler der "hænger i avanceringskurven" således at den ikke avancerer rigtigt.

Er der ikke en der har et rigtig godt bud ?



Ydermere har jeg det problem at motoren mellem 6-7 omdr. hakker lidt. Jeg ville jo umiddelbart mene at det skulle være luftdysen der driller mig her, men jeg kører pt med 175 og 140 hoved på en 34 venturi.... er det ikke rigeligt i luftdyse eller skal jeg endnu længere ned i str. for at få benzin nok igennem systemet ?
Eller er det simpelthen karburator eller venturi der ikke er store nok til at levere den ønskede saft ?
Jeg mærker tydeligt problemet med fuld acceleration i 2. gear, og knap så tydeligt i 3.
Kan det være platinerne ikke kan følge med?

motor specs:
1914 10,3:1 CR
40-37,5 ventiler
40 mm dells med 34 venturier (36 prøvemonteret om et par timer ;-))
w130 med 1,25;1 vippetøj
1-5/8" merged
Mallory fordeler med platiner

Og ja - jeg ved godt at rullefeltet afslører alt... men jeg har ikke tid til at nå det inden dynoday, og desuden vil jeg gerne at motoren går så godt som muligt inden jeg skal have den rullet ind.

Skulle der være en derude med luftdyser for dellorto i størrelsen 160-170 så giv lige lyd fra jer, jeg vil MEGET gerne låne et sæt og prøve. RING 29723399

Ellers kører motoren pissegodt! ;-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
Det virker jo som om du har prøvet alt, umiddelbart tror jeg ikke at du har brug for en mindre luftdyse (jeg kører med 180).

Som du selv foreslår kan det være fordeleren der er problemet.. du kan enten checke om tændingstidspunktet ændrer sig når den falder til 800omd med en tændingspistol, eller endnu bedre: prøv en anden fordeler
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) micha racing Member
Skrev for 20 years siden | | | |
8) nu vil jeg ikke spille klog eller noget andet men bare sige hvad jeg har hørt fra andre kloge hoveder

hvis der er 009 du køre med og det er den nye typpe kan den godt være en del ustabil i grader... og hvis det er mallory kan den jo justers så man kan få grå hår inden man er færdig... der var en annonce i VW blad fra usa for nylig men kan ikke huske lige hvad det var for et....hvor man kunne læse at stille en mallory kunne være noget af en opgave....

køre med elektronisk det virker og du slipper for problemer med platinerne..

mvh thomas
-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Når du indstiller tomgang så husker du ALTID at tage en speedertræksarm af. Ikke nogen bestemt arm, det er vigtigt at karburatorerne ikke er forbundet med hinanden.
Men det lyder som om det er fordeler der dropper i avancering ved 800 omdr. Du skal lige kontrollere hvornår den starter på at avancere. Den må ikke starte før motoren er over DIN VALGTE TOMGANG, ikke andres tomgang.
Udsættere ved 6-7000 ? Platiner der flyder, hvad gør din omdr.tæller ? Sætter den den også ud ?
Ellers ventilfjedre i dit tilfælde ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nu skal jeg ikke spille klog, men har du checket for falsk luft?

Det kan vel også give besværlig tomgang, det er hurtigt checket med dieselstart..

Så kan man da udelukke det..
-------------------------------------------
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Så fik jeg løst et af problemerne idag... ved 6-7k rpm hakkede den. Løsningen var større hoveddyse - nu trækker den jævnt hele vejen op. Jeg skiftede først til 36mm venturier med 150 hovedyse og 175 luft, problemet var en smule mindre, men var der stadig. Så skiftede jeg til 155 hoveddyse - og vupti så trak den rent helt til tops..... og den tager sateme mange omdr. nu ;-)

Mht. til tomgangen, så vil jeg i løbet af ugen prøve at kontrollere med tændingspistol om avanceringen fungerer som den skal. Vender tilbage når der er nyt i sagen.

Og Rune... jeg har prøvet med motorstart og sprøjte overalt hvor der kunne tænkes at suge falsk luft, men lyder det ikke også underligt at den enten står på 1400 eller 800... no more no less - tror hellere jeg må få undersøgt den fordeler der nærmere, kunne tyde på den ikke "falder" helt til ro hver gang!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Uha det er hård kost at køre 6-7000 med for mager blanding. Det er rullefeltet godt til at finde.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:51909cb9f1="Frank_Andersen"]Uha det er hård kost at køre 6-7000 med for mager blanding. Det er rullefeltet godt til at finde.[/quote:51909cb9f1]

Jeg ved det godt Frank.... og den skal nok komme på feltet.

Og jeg er også helt med på afmontering af den ene speederarm ved justering af tomgang og synkronisering. Jeg har brugt 10 års forbrug af "tommen", "synken" og "dyssen" idag.... hårdt arbejde - men lækkert når det giver resultat ;-)

Jeg undersøgte forøvrigt også lige svømmehøjden mens jeg skiftede venturier. Ifølge min "Dellorto Superformance Handbook" så skulle den stå på ca 5-6mm lukket og 12-13mm åben, begge mine stod på ca 4mm og 17-18mm. De blev stillet til ovennævnte korrekte værdi. Men hvad indflydelse kan det egentlig have haft, jeg kan nemlig ikke umiddelbart mærke nogen forskel.

Mht. omdr. tælleren så er der ikke noget at se på den, og problemet viste sig jo også at være hoveddysen... men smart/simpelt bare at se på den, det havde jeg ikke lige tænkt over ;-)

Jeg lærte lektien sidste år Frank, og der skiftede jeg til GB 273A DB. ventilfjedre.

Forresten.... har laulund også et stort udvalg i dyser til dellorto, eller hvordan plejer i at få kørt maskiner ind med dellorto karburatorer ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Laulund har lidt til Dellorto. Men du skal nok ikke regne med at han gør andet end at måle din bil på lørdag.
Svømmerhøjden kan være vigtig hvis man har en motor der har svært ved at tage over fra tomgangssystemet. Så skal den være så høj som muligt.
Laulund lærte mig at skrue blanderøret op og kigge ned med en lille lygte. Så kan du se hullet i siden ud til forstøveren og hvor højt benzinen står i forhold til den. 3 mm under plejer at passe
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:80a0b1a5c4="Frank_Andersen"]Laulund har lidt til Dellorto. Men du skal nok ikke regne med at han gør andet end at måle din bil på lørdag.
Svømmerhøjden kan være vigtig hvis man har en motor der har svært ved at tage over fra tomgangssystemet. Så skal den være så høj som muligt.
Laulund lærte mig at skrue blanderøret op og kigge ned med en lille lygte. Så kan du se hullet i siden ud til forstøveren og hvor højt benzinen står i forhold til den. 3 mm under plejer at passe[/quote:80a0b1a5c4]

hmmmm så var det nok egentlig dumt at ændre svømmehøjden i mit tilfælde, jeg kan nemlig mærke overgangsproblemer omkring 2500-2800 omdr. når jeg kører med spjældet meget lidt åbent (hvis du forstår - let acceleration). Det skyldes nok også delvis at jeg kører med forholdsvis store venturier i en "lille" karburator.

Nej jeg regnte heller ikke med at der skulle ske andet end en effektmåling og så ud af vagten igen.... men skal jo nok også have kørt bilen rigtig ind dernede på et tidspunkt, så jeg er sikker på den får den rigtige blanding hele vejen igennem registeret.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Så er tomgangsproblemet slut.... Jeg aner simpetlhen ikke hvad der skete, men problemet er væk nu. Pludselig begyndte den at stå på 1400 omdr. konstant i tomgang og ville ikke falde ned på de 800 som den førhen havde gjort. Så indstillede jeg tomgangen til ca 800-900 og nu kører den perfekt - står pænt og jævnt i tomgang og har kørt stabilt hele dagen. Om det har været fordeleren eller hvad aner jeg ikke... men nu virker det.

Og overgangen fra tomgang til hoveddysen har jeg også fået til at virke meget bedre. Jeg kørte med 57 tomgangsdyse, og prøvede så at skifte op til 60, og vupti var der ikke tøven ved overgang (2600-3000 omdr ca.). det vil så vise sig når engang jeg får den rullet rigtig ind om den måske skal have endnu større tomgangsdyse i.

Jeg har så prøvet lidt frem og tilbage med 36 og 34mm venturier men kan ikke helt bestemme mig for hvad jeg synes bedst om endnu. Det føles som om den mister en lille smule mellem 4000-5000 med 36mm, men så føles det til gengæld som om den trækker power længere op i omdr. ...... Kan det passe ? og hvad ville i gætte på er det bedste 34 eller 36 ??
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Mig -Rasser uden og ind (skrev ovenstående9
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Lige et lidt andet spørgsmål Rasser, jeg kan høre du har en del forskellige dysser at lege med, hvor har du købt alle de dysser henne.

Vi har næsten samme motor (1914) jeg synes bedst om 34mm venturier, der føler jeg den trækker bedst hele vejen op.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
I italien.... ved et italiensk firma der specialiserer sig i karburatorer.

Hvad er dine motorspecs. og hvor langt arbejder din 1914 op i omdr. ??
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply

You must log in to post.