Stort oliespild fra overløbsslang
Hej. Har et problem med oliespild fra min motor, håber at i kan komme med lidt tips & ideer! Ved olie-påfyldningsstudsen, sidder der en form for "overløbsslange" (udluftning fra krumtapshus?) denne slange går ind i blæserkassen, fra denne blæserkasse går der et slags rør ud gennem bunden af motorrummet og ud i det fri. Ved høj fart, ca. 100-110 km/t og ca. 3500 omdrejninger, løber der meget store mængder motorolie ud af dette rør. Noget af dette olie løber lidt ved siden af og derved ind i motorrummet og noget lander på udstødningen, dette giver naturligvis nogle irritationer såsom en del røg m.m. Motoren som tidligere er blevet ompakket, holder ganske fint tæt! Er der nogle af jer som har et kvalificeret diagnose??
På forhånd tak for hjælpen
Tonny
-------------------------------------------
Hilsen
tnt
Det er ganske rigtigt udluftning af krumtap hus. Men det er vist noget hjemmebiks med det rør i blæsehuset. Olietåger fra udluftning af blokken skal brændes af i karburatoren (forurenings krav).
Derfor går der standard en slange fra oliepåfyldnings-studsen til luftfilteret. Hvorfor der løber store mængder ud af slangen (hvor meget?) er jeg ikke klar over.
Mvh Rasmus
Hej
Hvis udluftningsrøret er ført ud under motoren, kan det være fordi der er tale om motormodel af ældre dato.
Jeg har 2 forslag til årsag til oliespild:
1 Har du den rigtige oliemængde på motoren (2,5 liter for en standard motor)
2 Hvis dynamokonsol er boltet fast til krumtaphuset bør der i samlingen ligge en tynd alu prelplade med en papirpakning på hver side.
Hilsen
Villy
-------------------------------------------
99557244
[quote:cbeae6f9a7="mathiasen"]Det er ganske rigtigt udluftning af krumtap hus. Men det er vist noget hjemmebiks med det rør i blæsehuset. Olietåger fra udluftning af blokken skal brændes af i karburatoren (forurenings krav).
Derfor går der standard en slange fra oliepåfyldnings-studsen til luftfilteret. Hvorfor der løber store mængder ud af slangen (hvor meget?) er jeg ikke klar over.
Mvh Rasmus[/quote:cbeae6f9a7]
Ja, det er hjemmebiks med 2 kaburatorer, åbne filtre og selvfølgelig derfor noget hjemmebiks-slangeføring!!!
Tonny
-------------------------------------------
Hilsen
tnt
Hvis alu.pladen mangler under dynamostanden sprøjter den meget med olie.
Det skal kun være luft der pulser der op af.
Hvis pladen er på plads og den stadig sprøjter olie op har du et alvorligt problem med stempelringe.
Jeg går her ud fra at din påfyldning med oliefælden i, er original.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Har lige tjekket op med mekanikeren. Aluoladen er sat på! Han siger dog at den kan vende på 2 måder, om den vender den ene vej eller den anden, har det nogen betydning?. Han har netop ompakket motoren i vinters og stempelringe m.m. så fint ud. om påfyldningen er original ved jeg ikke. Tak for de mange svar, har i flere idder til hvad der kan være galt, så kom endelig med dem, ALT er velkommen, så har jeg lidt at afprøve!!
Mvh.
Tonny
-------------------------------------------
Hilsen
tnt
Du skal køre med den originale påfyldning. Den er jo indrettet så olien skilles fra luften og løber retur.
Alu-pladen kan kun vende på en måde. Der står nemlig TOP på den. Det betyder OPAD og så kan den ikke ligge i krumtaphuset hvis man drejer den.
Den har vel ikke blandet benzin i olien så der er 5-7 liter i den, på grund af en defekt benzinpumpemenbran.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Det kunne også være voldsom tændingsbanken, men så plejer det at vise ved at de skyder ventildækselpakningerne ud
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:1db8325f36="Frank_Andersen"]Det kunne også være voldsom tændingsbanken, men så plejer det at vise ved at de skyder ventildækselpakningerne ud[/quote:1db8325f36]
Hej Frank. Alle sammen gode forslag, tændingsbanken! nej! den går perfekt i motoren. Har tjekket olie, det er rigtige niveau og der er ikke benz i. Tænkte om det måske er normalt at der kommer lidt olie ud af den slange? og lidt mere specielt ved højere omdrejninger og at jeg bare bemærker det fordi at der er lavet om på tingene således at olien løber ud af bunden og på udstødningen. Hvis denne slange havde været ført til luftfilter kasse eller andet steds, som den normalt gør, så ville jeg jo aldrig havde bemærket det!!!
Mvh
Tonny
-------------------------------------------
Hilsen
tnt
Nej der kommer normalt ikke olie ud af sådan en slange. Motoren kan ikke drikke eller køre på olie.
Der kommer dampe, forbrændingsrester som kondenserer og bliver til noget der ligner olie.
Men hvis du oplever flydende olie er det for meget.
3500 omdr er heller ikke høje omdr. Det har vores olde- og bedsteforældre drønet rundt i verden med i tusindvis af km.
Nu kommer vi så med vores tuning og det gør måske ikke så meget. Men vi bruger dele fra Kina og Taiwan, især til krumtaphusudluftning, breatherboxes. Med eloxerede eller forkromede dele. De virker bare ikke. Olien sprøjter ud og vi kan ikke forstå at det er fordi vi har smidt de ting væk som en kæmpe bilfabrik har fundet ud af virker.
Det kan godt være jeg er langsom. Men det tog mig 20 år at finde ud af at man ikke skal sætte krumtaphusudluftning på ventildækslerne. Der er allermest olie ude når man kører stærkt og så skal man bare have det skilt fra luften i en åndebox ellers sprøjter det ud. Nej kære venner. Den skal sidde forrest, øverst på krumtaphuset. Sådan som Porsche har gjort på 356 og 911 i 50-60 år. Hvis man altså ikke vil eller kan køre med det VW har udviklet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:7894525413="Frank_Andersen"]Nej der kommer normalt ikke olie ud af sådan en slange. Motoren kan ikke drikke eller køre på olie.
Der kommer dampe, forbrændingsrester som kondenserer og bliver til noget der ligner olie.
Men hvis du oplever flydende olie er det for meget.
3500 omdr er heller ikke høje omdr. Det har vores olde- og bedsteforældre drønet rundt i verden med i tusindvis af km.
Nu kommer vi så med vores tuning og det gør måske ikke så meget. Men vi bruger dele fra Kina og Taiwan, især til krumtaphusudluftning, breatherboxes. Med eloxerede eller forkromede dele. De virker bare ikke. Olien sprøjter ud og vi kan ikke forstå at det er fordi vi har smidt de ting væk som en kæmpe bilfabrik har fundet ud af virker.
Det kan godt være jeg er langsom. Men det tog mig 20 år at finde ud af at man ikke skal sætte krumtaphusudluftning på ventildækslerne. Der er allermest olie ude når man kører stærkt og så skal man bare have det skilt fra luften i en åndebox ellers sprøjter det ud. Nej kære venner. Den skal sidde forrest, øverst på krumtaphuset. Sådan som Porsche har gjort på 356 og 911 i 50-60 år. Hvis man altså ikke vil eller kan køre med det VW har udviklet.[/quote:7894525413]
Frank... jeg har netop lavet denne type udluftning med en studs forrest på motoren i højre side (svinghjulsenden for dem der er i tvivl), og jeg havde med det samme problemer med at den smed en masse olie op i åndeboksen. Jeg lukkede så slangen af og har nu ingen problemer med det.
Det kan være jeg har fået placeret min studs et yderst uheldigt sted, eller at det har været andre tilfældigheder der har gjort at olien sprøjtede op her.... men jeg har i hvert fald droppet ideén lige nu.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jeg havde selv godt resultat på min 2,6L. Men den var jo også med tørsump.
Min pointe var også. Brug det originale hvis man kan. Det kunne jeg jo ikke på min type4 motor
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.