Igang med Buggy projekt....!?
Hej hej!
Vi er et par stykker der regner med at skulle igang med at bugge en buggy til efteråret...
Vi er lidt i tvivl om nogle ting, fx hvilken bund efter 68 skal man vælge? Hvad er forskellen på fx. 1301, 1500 osv?
Findes der nogle udover Kit&Bugge Service man kan spørge til råds?
Mvh
Søren K
VW Corrado G60
Ja i har spurgt herinde, og jeg vil gerne hjælpe.
I kan med fordel vælge en bund fra 1200-1300 og 1500, de er ens og kan bruges som de er (efter opkortning)
I kan også bruge en ældre bund , men så skal i have rammehoved og forbro fra ovenstående.
I kan også bruge en 1301, men der skal i også skifte, rammehoved og forbro . Med en 1301 bund får i også irs bagtøj,(4 leddet trækaksler)
I er velkommen til at henvende jer igen , hvis i får flere spørgsmål.
Hilsen Niels Erik
Min buggy er hjemmebygget, på en bund fra 1970
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
[quote:0d051ceca3="niels-erik"]Ja i har spurgt herinde, og jeg vil gerne hjælpe.
I kan med fordel vælge en bund fra 1200-1300 og 1500, de er ens og kan bruges som de er (efter opkortning)
I kan også bruge en ældre bund , men så skal i have rammehoved og forbro fra ovenstående.
I kan også bruge en 1301, men der skal i også skifte, rammehoved og forbro . Med en 1301 bund får i også irs bagtøj,(4 leddet trækaksler)
I er velkommen til at henvende jer igen , hvis i får flere spørgsmål.
Hilsen Niels Erik
Min buggy er hjemmebygget, på en bund fra 1970[/quote:0d051ceca3]
Man kan osse tage det bagerste fra en 1302/1303 bund og det forreste fra en 1200/1300 eller 1500. En 1500 er født med skivebremser foran
Min buggy er osse hjemmebygget, bare på en bund fra 1972
mVWh Bjørn
Man kan i praksis bruge alle VW T1 (boble) fra 1950 og fremefter, også 1302/3, med uafhængig affjedring bag. Disse kræver imidlertid, at rammehovedet ændres til 12, 13, 1500 typen.
Man anbefaler dog du vælger en donorbil fra efter 1968 pga. bedre forhjulsophæng, bedre bremser (2kreds), samt mulighed for lovlig opgradering til skivebremser for.
De har sikkerhedsratstamme, bedre motor / gearkasse, 4 huls fælge (større udvalg), og 12V el-anlæg, hvilket også er en kæmpefordel.
Det er i øvrigt også en fordel, at kunne smutte en lille køretur inden afmonteringen, således man lige kan mærke, at motor/gearkasse fungerer efter hensigten.
MVH John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
[quote:1af63e1b95="niels-erik"]
I kan også bruge en ældre bund , men så skal i have rammehoved og forbro fra ovenstående.[/quote:1af63e1b95]
I kan sagtens bruge bunden selvom den er ældre end 1967 hvor modellerne skifter, uden at ændre rammehovedet.
Hvis i ikke har den store kendskab til pladearb m.m kan i købe en færdig bund der er opkortet og lavet for rust, jeg mener bent (kit og buggy) er leveringsdygtig eller Dennis fra Bugservice.
Men bare spørg løs det er bla.a. det Vw-nettet er der til
1301 er det ikke en Simca?
Fortæl hvor fra i landet at i kommer. Der er sikkert en ikke så langt væk som har eller er igang med en buggy.
Så kan i jo tage ud til vedkomende og få lidt gode råd osv.
Min dør er altid åben for en der har brug for en buggy snak :D
Mvh Bjørn
[quote:694d6b80a0="John-P"]Man kan i praksis bruge alle VW T1 (boble) fra 1950 og fremefter, også 1302/3, med uafhængig affjedring bag. Disse kræver imidlertid, at rammehovedet ændres til 12, 13, 1500 typen.
Man anbefaler dog du vælger en donorbil fra efter 1968 pga. bedre forhjulsophæng, bedre bremser (2kreds), samt mulighed for lovlig opgradering til skivebremser for.[/quote:694d6b80a0]
Ja det var så mig ovenfor.. :oops:
Skiver er lovligt og "bolt-on" allerede fra 65, da den nye type forbro kom der - iøvrigt sammen med 1300 modellen.
Allerbedst efter min mening ville være en automatgears model fra 68 -> da den både har den nye forvogn (og skiver hvis det er en 1500) samt firleddet bagtøj. Og den kan sagtens bygges om til manuelt gear.
Niels Erik: Du skriver en bund fra 1200, 1300 eller 1500. Hvad er forskellen på alle disse? Nogle hedder også 1301 osv!?
Vi vil have det 4-ledede bagtøj (regner med det er det der skal til for at baghjulene får en meget negativ campervinkel når bilen er sænket?)
Samtidig skal bilen kunne udstyres med skivebremser, men skal den nødvendigvis være født med det eller kan det nemt bygges om fra tromle til skive?
Har nogen en ide om hvad en opkortet færdig bund, med skrive og irs-bagtøj, koster hos Buggyservice?
Blob: Vi kommer fra vestjylland, er selvfølgelig klar på at køre lidt!
Hvis du vil have negativ cambervinkel er det nok bedre med en pendulaksel.... :wink:
/Ole
Der er ikke noget der hedder 1301, den hedder 1302 eller 1303 har 4delt bagtøj og fjederben,
Der er heller ikke forskel på en 1200, 1300 og en 1500 bund ud over 1500 har skiver på,
det kan du jo også bare montere på en 1200 eller 1300
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
Hej SVK
Tjek dette link der er priser på div til undervognen
http://www.kitogbuggyservice.dk/buggy.html
MvH bjørn
[quote:5483c006cd]Der er ikke noget der hedder 1301, den hedder 1302 eller 1303 har 4delt bagtøj og fjederben,
[/quote:5483c006cd]
Hvad er alternativet til fjederben?
Om det skal være 4-ledet eller ej er måske heller ikke så afgørende. Egentlig burde det jo komme an på hva der kører bedst af de to slags? Bilen skal nok sænkes lidt... Hvad er så det mest optimale?
Hvordan er køreregenskaberne generelt i sådan en? Nogen siger den kører som en gocart og andre at den drejer og kører elendigt pga. de brede bagdæk kontra de smalle fordæk?
har lige en 1302 til at stå som du kan bruge som doner..
du skal bare købe et rammehovede til 67- forbro og så korte bunden op..
du kan få bilen til 2000 kr og den står i thisted..
-------------------------------------------
tlf 22971295
[quote:acc615b22a="svk"]Hvordan er køreregenskaberne generelt i sådan en? Nogen siger den kører som en gocart og andre at den drejer og kører elendigt pga. de brede bagdæk kontra de smalle fordæk?[/quote:acc615b22a]
Der er jo ikke nogen der siger at en buggy SKAL have kæmpe baghjul!
Men det er rigtigt nok at de fleste buggyer kører som en pose lort..
Nu kommer buggyfolket efter mig..... :roll:
Men det gør de dels fordi de kører med kæmpe baghjul, og fordi de ikke har 20-25 kg SF-sten liggende i frontrummet. Det er nemlig sådan at en buggy er alt for let fortil i forhold til den undervogn der sidder på..
Resultatet er løst og uroligt styretøj ved højere fart, og at svingegenskaberne bagtil ikke er optimale.
Og undskyld hvis det ikke passer, men det er mit indtryk er at de fleste buggy-ejere lægger større vægt på hvordan bilen ser ud, end på hvordan den kører..
Du er også velkommen til at kontakte os i klub vest. Vi er fra Esbjerg området. Og jeg kørere da selv buggy, så vi er til at finde herude også.
Nu skriver du ikke hvor du er fra(eller osse har jeg misset det) men jeg ved en som har en 74 jean's bund som er gjort klar til rammehoved og filet skift og de dele følger med plus mulighed får at låne en jig til at skifte rammehovedet i og tegninger til opkortningen har jeg
jeg har selv gjort det og det er ikke så svært som det måske lyder til
så kan det næsten ikke blive nemmere :wink:
han har osse næsten alle nye dele til undervognen inkl skiver
ring til Karsten på 22776880
jj
Du skriver at I kommer fra Vestjylland.
Jeg ved da at der flere som makker med buggyér derover. Prøv evt at kontakte nogle fra VW-klubben i Herning. Der er flere buggyér.
Hvis I kommer forbi Randers er i velkommen til en snak osv.
Hey igen
Hvis vi vælger fx. en 1300 bund, og vi lhave den lavet om til skivebremser foran, så skal der jo selvf. monteres bremsekraftforstærker, bremseslanger osv...
Så vil en 1500 bund ikke være den mest optimale? Der er skivebremser på fra ny - og vi skal ikke spekulere i at skifte rammehoved, forbro eller andet, korrekt?
Mvh søren
http://www.RaceX.dk
Har I forresten nogle fede links til fx. engelske Bugs eller forhandlere?
Og findes der en bog om byggeriet på dansk? Eller en meget god én på engelsk... Har set dem på amazon ganske kort, leder efter én der gennemgår et byggeri, og måske knap så meget om historie osv.
Mvh søren
http://www.RaceX.dk