Ja altså du har ramt sømmet meget godt på hovedet indtil videre.
Til at starte med så kan jeg lige gå lidt "dybere" i typerne.
Splitbusserne findes også i tre undertyper. Fra 1950 til 1956 er de kendt som "Barndoor" pga motorklappen der er meget stor i forhold til de senere modeller.
[img:757b2e2e56]http://www.barndoor.dk/images/20-111487b.jpg[/img:757b2e2e56]
Barndoor-busserne er også kendetegnet ved at de ikke har "kasket-skyggen" over forruderne.
Selvfølgelig er der også mange andre forskelle, men det er de mest tydelige.
I 1964 fik de en bredere bagklap, og dermed forsvandt hjørnevinduerne bagi i Deluxe modellerne.
[img:757b2e2e56]http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/207874.jpg[/img:757b2e2e56]
[img:757b2e2e56]http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/198328.jpg[/img:757b2e2e56]
Baywindow busserne deles op i to undergrupper.
Fra 1968 til 1971 kaldes de "Earlybay" og frem til 1979 kaldes de "Latebay".
Forskellen er udadtil hovedsagligt kofangerne og lygternes udseende.
[img:757b2e2e56]http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/195754.jpg[/img:757b2e2e56]
[img:757b2e2e56]http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/182552.jpg[/img:757b2e2e56]
Både når man har med Splitter og Bays at gøre findes der Pick-up'er med både enkelt og dobbeltkabine, lukkede kassevogne, Kombi-busser, Standard-busser og Deluxe-busser.
Forskellen på Kombi, Standard og Deluxe er udstyrsniveau, farvemuligheder, krom-trim, soltage, antal vinduer, interiør, osv osv.. Det er lidt omfattende at beskrive i bund..
Det er i grove træk det.. Og det er rigtigt nok at jo ældre jo dyrere. Men sådan er det jo næsten med alting.
Når man snakker splitbusser er det fuldstændigt overdrevet som priserne er skruet op, især på deluxer, som kan gå for op mod 300.000 kr.
En rimelig solid kørende Kombi eller Standard handles for omkring 40-50.000 kr.
Deluxer starter ved omkring 80-100.000 for et godt eksemplar.
Man kan være heldig at finde dem endnu hos folk der ikke ved hvad de er værd, men det bliver sværere og sværere..
Baywindows er relativt billige endnu, men det har taget fart de senere år. For bare 5 år siden fik man smidt dem i nakken, men nu er de blevet mere og mere eftertragtede. Og der er ingen tvivl om at de kun bliver dyrere..
Priserne ligger stadig noget under Splitterne, men dem har jeg ikke sat mig så meget ind i.. Jeg er selv til Splitter.. 8)
Mht. til hvor man skal finde dem, så er Sverige en guldmine så længe det varer.. Det må snart være lænset for gode biler, men igen så har svenskerne MANGE flere ødegårde med ladebygninger end man lige tror!
Tyskerne ved godt hvad de vil have for tingene, ligesom Englænderne.
Hvis man har mod på at hente dem langvejs fra, så er der oceaner af biler til salg i USA, og de er med danske øjne rustfri. Specielt hvis man får dem fra Californien, Arizona eller andre "tøre" stater..
På
http://www.thesamba.com kan du få svar på alt hvad du vil vide i forums, kigge i gallerier og se brochurer, tekniske beskrivelser og alt muligt andet.
Men et godt råd til sidst.. Start med at finde ud af hvad du vil have, og køb den rigtige første gang. Busser er noget helt andet end Bobler f.eks. når det handler om at få stumper, sætte dem i stand osv.. Så det ender med at man ofrer en masse penge på en bil som egentlig ikke er den "rigtige" når det kommer til stykket. For man skal vide fra starten af, at stumper koster mere, er sværere at få, og det er mere besværligt at lave pladearbejde på en Bus end på en Bobbel..