Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Wannabe busejer!

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Da jeg var lille bitte og ikke særlig gammel, havde mine forældre et orange vw rugbrød. Det har sat sig dybe spor i sjælen. Nu kan jeg ikke holde begejstringen tilbage længere! Jeg må have en bus.

Jeg har fundet ud af følgende ved at følge bl.a. dette udmærkede forum:

Der er i store træk to typer:
- 1949-1967 splitbussen
- 1968-1979 baywindow

Jo ældre årgang jo dyrere er bussen

Der er for lidt busser i DK fordi de ryger til UK


Nå, men hvad skal jeg så gøre? Der er jo en masse spørgsmål der melder sig. Først lidt om mine krav. Jeg vil helst have en splitbus, men er klar på at starte i bay verdenen for
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
køb du dig en baywindow med danske papirer f.eks en type231 med hvide plader og så skal den være 35år eller over (1970 evt. 71) for så får du den billigt i vægtafgift- er du ligeglad anbefaler jeg er 72 eller nyere for der er skivebremser foran- har du 15-20kg kan du få en ganske hæderlig bus hvis du kigger dig lidt om på siden her
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ja altså du har ramt sømmet meget godt på hovedet indtil videre.

Til at starte med så kan jeg lige gå lidt "dybere" i typerne.

Splitbusserne findes også i tre undertyper. Fra 1950 til 1956 er de kendt som "Barndoor" pga motorklappen der er meget stor i forhold til de senere modeller.

[img:757b2e2e56]http://www.barndoor.dk/images/20-111487b.jpg[/img:757b2e2e56]

Barndoor-busserne er også kendetegnet ved at de ikke har "kasket-skyggen" over forruderne.
Selvfølgelig er der også mange andre forskelle, men det er de mest tydelige.

I 1964 fik de en bredere bagklap, og dermed forsvandt hjørnevinduerne bagi i Deluxe modellerne.

[img:757b2e2e56]http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/207874.jpg[/img:757b2e2e56]

[img:757b2e2e56]http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/198328.jpg[/img:757b2e2e56]

Baywindow busserne deles op i to undergrupper.

Fra 1968 til 1971 kaldes de "Earlybay" og frem til 1979 kaldes de "Latebay".

Forskellen er udadtil hovedsagligt kofangerne og lygternes udseende.

[img:757b2e2e56]http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/195754.jpg[/img:757b2e2e56]

[img:757b2e2e56]http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/182552.jpg[/img:757b2e2e56]

Både når man har med Splitter og Bays at gøre findes der Pick-up'er med både enkelt og dobbeltkabine, lukkede kassevogne, Kombi-busser, Standard-busser og Deluxe-busser.

Forskellen på Kombi, Standard og Deluxe er udstyrsniveau, farvemuligheder, krom-trim, soltage, antal vinduer, interiør, osv osv.. Det er lidt omfattende at beskrive i bund..

Det er i grove træk det.. Og det er rigtigt nok at jo ældre jo dyrere. Men sådan er det jo næsten med alting.

Når man snakker splitbusser er det fuldstændigt overdrevet som priserne er skruet op, især på deluxer, som kan gå for op mod 300.000 kr.

En rimelig solid kørende Kombi eller Standard handles for omkring 40-50.000 kr.
Deluxer starter ved omkring 80-100.000 for et godt eksemplar.

Man kan være heldig at finde dem endnu hos folk der ikke ved hvad de er værd, men det bliver sværere og sværere..

Baywindows er relativt billige endnu, men det har taget fart de senere år. For bare 5 år siden fik man smidt dem i nakken, men nu er de blevet mere og mere eftertragtede. Og der er ingen tvivl om at de kun bliver dyrere..

Priserne ligger stadig noget under Splitterne, men dem har jeg ikke sat mig så meget ind i.. Jeg er selv til Splitter.. 8)

Mht. til hvor man skal finde dem, så er Sverige en guldmine så længe det varer.. Det må snart være lænset for gode biler, men igen så har svenskerne MANGE flere ødegårde med ladebygninger end man lige tror!

Tyskerne ved godt hvad de vil have for tingene, ligesom Englænderne.
Hvis man har mod på at hente dem langvejs fra, så er der oceaner af biler til salg i USA, og de er med danske øjne rustfri. Specielt hvis man får dem fra Californien, Arizona eller andre "tøre" stater..

http://www.thesamba.com kan du få svar på alt hvad du vil vide i forums, kigge i gallerier og se brochurer, tekniske beskrivelser og alt muligt andet.

Men et godt råd til sidst.. Start med at finde ud af hvad du vil have, og køb den rigtige første gang. Busser er noget helt andet end Bobler f.eks. når det handler om at få stumper, sætte dem i stand osv.. Så det ender med at man ofrer en masse penge på en bil som egentlig ikke er den "rigtige" når det kommer til stykket. For man skal vide fra starten af, at stumper koster mere, er sværere at få, og det er mere besværligt at lave pladearbejde på en Bus end på en Bobbel..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Holmen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hatten af for det indlæg, Anders.
-------------------------------------------
larsholmen@yahoo.com
Tlf: 20 65 31 08
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
8) Man gør jo hvad man kan for at få flere busser ind i landet, ikke.. :wink:
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Mark S Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hey! Fed orange bus og godt skrevet
(permalink) nicoson Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tak for denne lille leksion, det var sgu noget man kunne bruge, er der en der sidder med samme viden om bobler, kunne det være fint med en lille leksion igen....takker.
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
http://www.mybulli.de/info.htm

her er salgsbrochuren på din nye bus......:-)

Niels
-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) hottentot Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Og her er en flot tysk Lux bus fra 73

http://www.bugnet.de/markt/marktbild.pl?9225
-------------------------------------------
Med venlig hilsen

Peter "Hottentot"
(permalink) hottentot Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Og her er en flot tysk Lux bus fra 73

http://www.bugnet.de/markt/marktbild.pl?9225
-------------------------------------------
Med venlig hilsen

Peter "Hottentot"
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tusind tak for alle jeres svar. Det er virkelig overvældende så meget hjælp man får på det her forum. Sådan er det bestemt ikke alle steder.

Der er lidt at tage fat på. Måske skal man bare starte med original-brochuren... Den kan da ikke være så dyr og rust er ikke noget problem. :lol:

Nu har jeg kigget lidt på bl.a. Blocket.se og set nogle mere eller mindre brugbare brød, men må nok hellere tage mig god tid til at finde den rigtige som det bliver foreslået.

Jeg håber at kunne præcentere noget i løbet af sommeren. Indtil da må jeg jo klare mig med min motorcykel... :wink:

Ilan
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Du søgte en bus. Sådan en har jeg til salg andensted på VW-nettet. Den står under bus og koster omkring 40.000 kroner. Er interesseret i at bytte. Hvad er det for en motorcykel du har og var det noget at bytte med?
du kan skrive til mig på http://www.sjak@bergske.dk eller ring 97410514 eller arbejde 99757463
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg har godt nok bemærket den grønne camper, men det er ikke 100% det jeg søger. Min stille drøm er en split med 11-13 vinduer.

Jeg vil dog holde din bus i mente, da den ser fornuftig ud. Cyklen er en Ducati og er ikke til salg eller bytte.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg har et rugbrød fra 1978 du kan se det på dba bare søg på rugbrød så dukker den op.

Hilsen Jeanett
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
OK, så jeg søger stadig som en gal efter den rigtige bus (til den rigtige pris...). The Samba har et fantastisk udvalg af spliterne, som jeg er ude efter. 98% af dem er fra USA og Danmark er stort set tørlagt for splitere til salg, så jeg tænker:

USA:
- Stort udvalg
- Lav $
- Færre rustproblemer (syd på i hvert fald)

Men hvad med transport, told og afgift? Er der nogen der har erfaringer med import fra staterne?

Ilan
(permalink) Ole Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hey lance.
Vwnettet er din ven, søg og du skal finde :D

Her er et link:
http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=14685&highlight=usa
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ahh!!! Der står jo ALT om lige netop det... Tusind tak for det, Ole. Pinligt jeg ikke selv kom i tanke om søgefunktionen :oops:
(permalink) HeineDalgaard Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Prøv og tjek denne side

http://www.kieftenklok.nl/

Det er nede i Holland.

Han har guffet,men det er nok lidt dyrt noget af det....

Husk !! Der er betalt told og moms af alle busserne fra USA,så du har kun afgiften...Der er jo ikke så langt til Holland.

Jeg kan godt hjælpe dig med Transporten til danmark...lidt billigere end normalt

mvh Heine Madsen
-------------------------------------------
type 3 variant...1969 solgt ...tlf 26848576 mail. heine.madsen@hotmail.com
117 årgang 59..solgt

Reply

You must log in to post.