Pumpen er ny (1 uge gammel) Der er den rette mængde olie,Begge olie pypass ventiler er efterset og i orden (dem i bunden af blokken).
Men når motoren er varm (60-70 grader) Har jeg ca 1,5 bar ved 2500 omd-og ca 2,5bar ved 3000- 4bar ved 4000 ,og når den går 6000 er der ca 6-7 bar.
Problemet er altså et meget lavt olietryk, når jeg køre "pænt" .I tomgang (1000 omd)er der 0.5 bar på uret, og hvis motoren går under 800 omd blinker olielampen.
Bør jeg være bekymret?Hvis ja, hvad er så den sansynligste årsag, og hvad kan jeg gøre ved det?
En mekaniker fortalte mig at det betød at mine hovedlejer var så slidte at olien simpelthen ikke kan komme under tryk, den "fiser" bare forbi lejerne!!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Den billige mineralolie fra hem og fix , Mener det er 10w 40.(og den er også helt ny skiftet)
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Det skulle nok være godt nok..
Så er det svært at sige, medmindre du har været uheldig at få en defekt oliepumpe.. Farmer snakkede for nogen tid siden om at han havde haft nogle dårlige imellem..
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Hmm.. Så ved jeg ikke lige hvad det skulle være, udover lejerne..
Har du den rigtige tynde pakning i mellem dæksel og pumpe ?
Hvis oliepumpen er af mærket Brosol dur den 90 % sikkert ikke. ( Men tror ikke fejlen ligger der, når du har fint tryk v. høje omdr.
Hælder osse lidt til teorien med store tolerancer. Du kan efterprøve teorien ved at købe en dunk Duckhams 20/W50 mineralsk olie og hælde på istedet. - Stiger trykket i tomgang og lavere omdr. v. varm motor, så ligger problemet i tolerancerne.
T.
Lyder som om det er resultatet af at køre mange omdr. på en std. krumtap. Altså at den har banket/slidt lejerne og derved som din mekaniker siger, at olien bliver presset ud "forbi" lejerne og ikke "igennem".
Men du kan jo også hurtigt hive oliepumpedæsklet af og måle om der er den rigtige tolerance/afstand mellem pumpens gearhjul og dæksel.... så er det i hvert fald udelukket!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
[quote=niels-erik]Pumpen er ny (1 uge gammel) Der er den rette mængde olie,Begge olie pypass ventiler er efterset og i orden (dem i bunden af blokken).
Men når motoren er varm (60-70 grader) Har jeg ca 1,5 bar ved 2500 omd-og ca 2,5bar ved 3000- 4bar ved 4000 ,og når den går 6000 er der ca 6-7 bar.
Problemet er altså et meget lavt olietryk, når jeg køre "pænt" .I tomgang (1000 omd)er der 0.5 bar på uret, og hvis motoren går under 800 omd blinker olielampen.
Bør jeg være bekymret?Hvis ja, hvad er så den sansynligste årsag, og hvad kan jeg gøre ved det?
En mekaniker fortalte mig at det betød at mine hovedlejer var så slidte at olien simpelthen ikke kan komme under tryk, den "fiser" bare forbi lejerne!!
Hilsen Niels Erik
Kan olietryk måleren ikke være defekt, jeg ville kontroller den før jeg adskildte min motor. Jeg ved godt at den ikke går i stykker så tit, men jeg har skiftede en enkel eller to på mit arbejde i tidens løb...mit arbejde har ikke noget med vw at gøre.
MVH Jakob
Det er en gammel tråd-Problemet er løst-Det var en brugt motor som jeg havde købt,det var et sæt ødelagte lejer,pga. at motoren blev startet op og kørte i ca 5 min-Og der sad en prop i olieindløbet da motoren var lavet om til fullflow. Jeg viste ikke at den var lavet om, men fik rettet problemet, og senere fik jeg skiftet alle lejerne.
Motoren køre idag som min vinter motor, 1914cc med center monteret solex!
Godt nytår
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
haha jeg hoppede i med begge ben.
MVH Jakob