Tomgang "dykker" ved opb
Efter de sædvanlige problemer med tilstoppede tomgangsdyser og kanaler, har jeg nu fået min motor til at gå rigtig rigtig godt. Den kører utrolig "kultiveret" og "let".
men men det er ikke det hele der spiller 112% (sikkert fordi jeg er pisseperfektionistisk... men lortet skal sgu være perfekt!!)
Når jeg kommer kørende stille og roligt, lad os sige 5-10 km/t og så lige trykker bremsen lidt hårdt i så bilen lige bliver bremset lidt hårdt ned og så lader den rulle videre - så sker der det at tomgangen lige dykker en 2-400 omdr. den kommer så stille og roligt igen.... men hvorfor dykker den ved opbremsning... har jeg indstillet svømmerhøjden forkert - eller hvad kan der ellers være galt ? den kører stadig på alle 4 cylinder så det er ikke fordi den går over på 3 cylindre.
er der nogen der har et fornuftigt løsningsforslag ??
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
hold futterne FRA BREMSEN - hehe , sån en racer skal vel bare fremad.
det kan da ikke være andet end svømmerne der reagerer på tyngden...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Joo , det kan andet også. Med fare for at skrive noget dumt: I min anden hobbY (RC modelfly)Er det en kendt problem at hvis man har lange brændstof forbindelser (afstand fra tank til motor) og fks. vil håndstarte et fly (kaste det) så kan brændstoffet blive slynget væk fra motoren, hvis kasteren kaster for hårdt, så kan motoren stoppe.
Hvis du bremser kan benzinen måske på samme måde blive slynget væk fra din motor, bare et øjeblik. Giver det nogen mening????
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
[quote:a6c6781996="niels-erik"]Joo , det kan andet også. Med fare for at skrive noget dumt: I min anden hobbY (RC modelfly)Er det en kendt problem at hvis man har lange brændstof forbindelser (afstand fra tank til motor) og fks. vil håndstarte et fly (kaste det) så kan brændstoffet blive slynget væk fra motoren, hvis kasteren kaster for hårdt, så kan motoren stoppe.
Hvis du bremser kan benzinen måske på samme måde blive slynget væk fra din motor, bare et øjeblik. Giver det nogen mening????
Hilsen Niels Erik[/quote:a6c6781996]
Det er fuldstændigt rigtigt.. Jeg har også prøvet det på rc-biler. (de accelererer nogle gange hurtigere en racermotorcykler!)
Der sker det samme sommetider, men jeg tror nu ikke det er relevant i en "rigtig" bil hvor brændstofmængden er meget større.
Og især i tomgang skal den jo ikke bruge ret meget brændstof, det ville give mere mening hvis problemet var under acceleration, men der hjælper tyngdekraften jo netop en hækmotorbil, så det er kun alle de andre idioter der ikke har set lyset endnu der har de problemer! :wink:
Jeg hælder nu også til svømmerhøjde..
For høj svømmerstand, så de løber over ved bremsning. Det samme sker selvfølgelig under acc. med der bliver det bare "brugt"
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
det vil altså sige at ved for høj svømmerstand mener i at jeg skal stille svømmeren således at den lukker for ventilen lidt tidligere... altså svømmeren skal ikke helt så langt op før den lukker ventilen helt i!?
Er det rigtig forstået ?
kan for høj svømmerstand også forårsage "underlig" tomgang ???
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
hvis svømmerstanden er høj vil benzinen stå højt i i røret/dysen..og der vil blive revet mere benz med..typisk giver det højere CO ( kan f. eks ikke få stillet tomgangs CO langt ned)..eller her drukner motoren..når der bremses
Ja der skal lukkes tidligere for tilgangsventilen til svømmerhuset så benzinstanden ikke bliver så høj.
-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
Start motoren eller benzinpumpen, hvis den er elektrisk og lad den fylde op. Sluk.
Skru blanderøret med hoved og luftdyse op og lys ned med en penlite. Så kan du se hullet i siden af blandekammeret der går ud til afrivningsrøret og du kan se hvor højt benzinen står i forhold til hullet.
Stik en lille skruetrækker eller et stykke svejsetråd ned og vurdér hvor langt oppe benzinen står. Det hjælper når man lige stikker tråden ned og ser når det rammer benzinoverfladen.
Det skal stå 1,5-2mm. under. Står det nu 4 mm. under er det altså ikke det der er problemet.
Kontrollér begge karburatorer.
Hvis man ikke kan få CO ned i tomgang fordi benzinen allerede løber over går motoren jo dårligt. Det giver ret hurtigt sig selv.
Det kan jo også være en benzinpumpe der presser for hårdt på. Men det har I vel kontrolleret. 0,25-0,30 bar.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:65dc98b5bc="Frank_Andersen"]Start motoren eller benzinpumpen, hvis den er elektrisk og lad den fylde op. Sluk.
Skru blanderøret med hoved og luftdyse op og lys ned med en penlite. Så kan du se hullet i siden af blandekammeret der går ud til afrivningsrøret og du kan se hvor højt benzinen står i forhold til hullet.
Stik en lille skruetrækker eller et stykke svejsetråd ned og vurdér hvor langt oppe benzinen står. Det hjælper når man lige stikker tråden ned og ser når det rammer benzinoverfladen.
Det skal stå 1,5-2mm. under. Står det nu 4 mm. under er det altså ikke det der er problemet.
Kontrollér begge karburatorer.
Hvis man ikke kan få CO ned i tomgang fordi benzinen allerede løber over går motoren jo dårligt. Det giver ret hurtigt sig selv.
Det kan jo også være en benzinpumpe der presser for hårdt på. Men det har I vel kontrolleret. 0,25-0,30 bar.[/quote:65dc98b5bc]
takker frank... jeg vil prøve det med at tjekke ved at tage blanderøret op!
Det er en std. mekanisk vw benzinpumpe (den sene type der ikke er boltet sammen), så har ikke målt trykket. Jeg har godt nok eur der kan måle det... kunne være jeg skulle prøve at sætte det på. Men jeg tror ikke det er pumpen, da jeg kørte med samme pumpe sidste år på samme karburatorer uden de her problemer.... og jeg har selvfølgelig rodet med svømmerhøjde ;-) så mon ikke vi finder mit problem der !!
virker det ikke med at justere svømmerhøjden ned (hvis benzinen ellers står for højt), så må jeg prøve at måle brændstoftrykket.
Alt tyder på at benzinen står for højt i karburatorerne. Det virker faktisk også til at den "drukner" lidt i tomgang.... det forklarer i hvert fald min uregelmæssige tomgang, samt at den kan ændre ved opbremsning.
Jeg takker for input - nu tror jeg faktisk også jeg forstår princippet :-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia