Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Mål på hovedlejer??

Tags:
No tags yet.

(permalink) niels-erik Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg er ved at eftermåle mit krumtaphus og min krumtap, for at få nye lejer i.
Men der er 3 måle enheder: FKS std-std-std, det detyder at huset er std og at krumtappen er standard- men hvad betyder det sidste mål? Jeg kan se at på tysk hedder det "bundmass" Det oversætter jeg til bundmål, og der er 3 måle muligheder : STD,22 mm-1mm er 21mm og 2mm er 20mm,hvor fra og hvor til skal jeg måle det?
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det er aksiallejet. Hovedlejet ved svinghjulet.
Det har jo et spor der hvor det styrer i huset. Std. er 22mm. De findes så i 21mm og måske 20. Så skal huset jo fræses til disse mål.
Lejet skal passe stramt i huset. Ellers kan det jo ikke styre krumtappen aksialt. Det er det der er ødelagt når en brugt motor har mere endeslør (aksialspillerum) på krumtappen end de 7-12 hundrededele den skal have.
Huset er så måske "gnavet" ned til 21,5mm. Så skal man i forbindelse med flugtboring have maskinværkstedet til at drejet/fræse huset ned til 21,02, jeg ved ikke i hovedet om det skal klemme 2 hundrededele, og så købe hovedlejer på 21mm
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Mange tak for svaret, det bliver straks målt efter.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

gammel tråd men mit spørgmål er følgende.

Det slid som starter helt ødelæggelsen, er det ikke fordi hovedlejet bliver slidt i bredden? altså så det axiale slidt bliver større end de 0,12mm

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) MOUFLOW Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja !

(permalink) BOBLE Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nej. Så kunne du bare skifte lejet
Det der starter ødelæggelsen er som regel at hovedlejet sidder løst i blokken
EVT ikke er spændt i rigtig moment eller ude af balance
Har skilt mange org vw er hvor de KUNNE være redet hvis de var blevet efterspændt
ved service/oliskift
Når man har stor endeslør(har self været simset rigtig op) er det fordi lejet sidder løst i bloken
Blot min mening Godt Nytår

-------------------------------------------
MVH -BOBLE- Jørgen Starup 7260 Sdr.Omme tlf.30252058
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

så jeg måske heldig - mit hovedleje måler 26, 98mm i breden, men kan ikke finde det oprindelig mål! nogen der kender det? synes ik jeg kan finde det i haynes.

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Du måler nok udvendigt på aksiallejet. Indvendigt mellem flangerne er målet 22mm.
Og hovedlejerne skal selvfølgelig ikke spændes efter ved service/olieskift.
Fabrikken anviser at man efterspænder dem ved topstykreparationer. Ellers kan man jo ikke komme til møtrikkerne.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

jeps den er jeg helt med på. men det axialespilrum (endeslør) opstår vel af slidt udvendigt på lejet..

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nej det opstår af slid indvendigt i lejet (aksialt) - i både leje OG blok.

Der opstår selvfølgelig også lidt slid på den udv. side, men det er minimalt i forhold til når først lejet ligger løst aksialt inde i blokken, og bliver banket frem og tilbage.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

lejet er ikke løst..og har ingen slid i blokken eller udvendigt på lejet. men har endeslør på 1,65mm. uden shims..

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det lyder af meget. Er du HELT sikker på lejet ikke flytter sig med når du måler på det, mens du "gokker" krumtappen frem og tilbage?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

nu fandt jeg endelig fejlen anlægsfladerne mellem svinghjulet og krumtap er skæve både i svinghjulet og på krumtappen..

20131228_220135.jpg

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

nu det nok ik så nemt at se, men fladen bøjer ud ved den stift der er kort.. ser det ik mystisk ud..

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg kan ikke se det på billedet. Men kan den have kørt med et løst svinghjul?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

aner det ik den har stået 30-35år i en lade.:-) men nu fandt jeg da endelig ud af hvad der er galt..

det ser ud til man har skiftet alle lejer. og så bare samlet igen uden at mål på noget som helst. knasten er også helt færdig..

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 10 years siden | | | |

jeg kan ikke se hvad der galt .hvordan ser mitterlejet ud i blok.lidt flere foto a knast+ skader.

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) fvee Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Skift krumptap,udmål lejeboringer/evt. flugtboring, mont nye lejer og et svinghjul der passer til krumptap/starter.

(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

krumtap er slidt ned til 59.91mm ved hovedlejet. og 59.97 i midten

og knasten er slidt 24.95mm

1388316939701.jpg

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) fvee Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det er ikke så meget lejesøleslid jeg mener.Har svinghjulet været mont. forkert
eller siddet løst skal du kassere begge dele.Og så nye lejer det koster ikke meget.

(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

ja svinghjulet sad forkert :-(

jeg var helt sikker på det var hovedlejet der var skyld i endesløret.

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) fvee Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Gør nu som jeg skriver,du får ALDRIG svinghjulet til at sidde fast på en skæv
flance på krumptappen.

(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

det gør jeg også :-)

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer

Reply

You must log in to post.