Gearkasseproblem - Lavet og samlet
Jeg har et lille problem med min gearkasse (gearkasse er en 1302s fra '72). Den er ellers rigtig lækker at bruge og jeg har ikke haft nogle problemer før nu...
Når jeg har kørt lidt kan den finde på at være meget svær at skifte gear i. Det hjælper at koble ud et par gange til, men den har stadig ikke let ved det. I starten af køreturen er der ingen problemer...
Baggear er nogle gange også slem til at "børste tænder", og det lyder ikke særligt godt...!
Hvad kan det være??
Mvh. Kåre
Det kunne være din kobling der ikke kobler ordentligt fri. Måske på grund af defekt, tilsmudsning med olie eller fedt eller ?
Kan du nemt skifte gear med motoren standset er det nok koblingen
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Nej, det er heller ikke så let med motoren slukket...
Jeg har også været ude for et par gange at bilen hopper lidt frem, når jeg drejer nøglen. Har tænkt; "hov der havde jeg vidst ikke koblet helt ud", men det plejer jeg nu altid....
Mvh. Kåre
:roll: kunne oogså lyde som en slidt/dårligt justeret kobling på mig..... 8O
-------------------------------------------
OARR- Odense Aircooled Roadrunners
e - mails : mads@stigaard
Mobil : 40327555
Kunne det være kablet der trænger til en opstrammer?
:roll: det kunne det vel godt være, det var det jeg mente med dårligt justeret.... :wink:
-------------------------------------------
OARR- Odense Aircooled Roadrunners
e - mails : mads@stigaard
Mobil : 40327555
Jeg kiggede i de kloge bøger. Min kobling skulle have 10-20mm frigang, og den havde 40-50mm...
Jeg har godt nok ikke kørt langt endnu, men på min lille prøvetur kan jeg allerede mærke at gearkassen er meget bedre!
Tak for det!
Mvh. Kåre
8) sweet at det bare var et ? om justering..... hvornår skal vi ud og cruise kåre??? tror du at du er klar til at køre med til næste vw klub fyn møde er blevet kraftigt opfordret til at komme og trække dig med til deres næste møde :lol: 8O
-------------------------------------------
OARR- Odense Aircooled Roadrunners
e - mails : mads@stigaard
Mobil : 40327555
Ja, jeg troede problemet var løst, men nej!
Den kørte ellers perfekt, men så pludselig begyndte den med samme symptomer igen + koblingen sagde "da-da-da-da", når den var trykket ned. (og hurtigere hvis jeg gav den lidt speeder med koblingen i bund)
Yderligere skete i går det at pludselig kunne jeg høre en lyd (lød om en wire, der sleb hen over asfalten, men det var det ikke...) Jeg kørte ind til siden, men da jeg skulle starte igen kunne jeg ikke sætte den i gear. Jeg fandt også at pludselig havde koblingen fået 8-9 cm frigang...
Problemet ligger vel i at koblingspladen, eller armen er i stykker. Er ved at hive motoren ud, så jeg kan kigge!
Er der nogen der har gode idéer, forslag til fejl eller måske mod på at hjælpe mig med operationen?? (da jeg ærlig talt ikke aner hvad jeg laver...)
Skulle meget gerne køre i den bus til Roskilde i næste weekend..!
Mvh. Kåre
DET må enten være din udtrykker arm der er en fejl på eller også så er det selve udtrykker lejet som er faldet sammen.
ligegyldigt hvad der nu er galt skal du have motoren af!
[quote:3684622a3b="Anonymous"]DET må enten være din udtrykker arm der er en fejl på eller også så er det selve udtrykker lejet som er faldet sammen.
ligegyldigt hvad der nu er galt skal du have motoren af![/quote:3684622a3b]
Det var så mig.
Det kunne også bare være koblingskablet der er ved at knække. Det sker tit af to omgange. Så kan man stramme igen og køre lidt og så springer det helt
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:b606da10bd="Frank_Andersen"]Det kunne også bare være koblingskablet der er ved at knække. Det sker tit af to omgange. Så kan man stramme igen og køre lidt og så springer det helt[/quote:b606da10bd]
Den holder jeg også på..
Ja, eller måske er din udrykkerarm ved at knække i svejsningerne.. det har jeg gjort 3-4 gange. Men det plejer at ske ret hurtigt.
Den med udrykkerarmene er iøvrigt et pragteksempel på de dårlige reservedele man har idag..!
Jeg havde sat en ny arm i da jeg satte bilen i stand i sin tid.
.....knæk....
Så købte jeg nye "forstærkede" arme to gange mere..
...knæk....
...knæk...
Så hev jeg en gammel rusten en ud af en gearkasse jeg havde stående, og problem løst!
Jeg har nu fået hevet motoren ud! Ja, ikke lige på 5 min, som de hurtige, men ud kom den da!
Der fandt jeg så at lejet (det må vel være udrykkerlejet var smadret og lejekuglerne lå dels i bunden, men også inde i det hulrum, hvor starteren er... Det er vel nok en grim fejl, ik?
Om det andet også er galt skal jeg ikke kunne sige, men koblingskablet er ihvertfald ikke synligt knækket!
Er det et specielt udrykkerleje jeg skal have fat i, når motor og gearkasse er fra en 1302s fra '72??
Er der andet jeg ligeså godt kan skifte, når nu motoren er ude??
Mvh. Kåre
Hiv hellere koblingskablet ud og se efter at det har det godt endnu..
Udrykkerlejet skal bare være den "nye" type, som glider på et rørstykke.
Skru lige koblingen af også og se om den trænger til udskiftning. Lamellens mindstemål er 7 mm, og rillerne i belægningen skal være synlige i hele deres længde..
Skift pakdåsen bag svinghjulet på motoren og ved den indgående aksel på gearkassen også. Det er små penge, når du alligevel er derinde..
Og så sørg for at udrykkerarmen kører som den skal, og fjederen på den ikke er knækket..
Det er vist det hele..
Den der med den knækkede returfjeder på armen er nok værd at tjekke, har prøvet at køre med den knækket. En ny koster ikke mange penge, og er langt lettere at skifte når moteren alligvel er ude
Heldigvis pillede jeg motoren ud den vinter. Uha lejet havde det ikke godt.
mvh
Henrik
Tak for de gode råd vwanders og hho...
Nu skal jeg også lige høre for en sikkerheds skyld. Frigang på sådan en kobling skal da være 10-20mm ik??
Er der nogen der ved hvor jeg kan købe de dele jeg skal bruge på fyn??
Mvh. Kåre
8O Tak for en hyggelig aften ved søen kåre..... prøv fyns kobling og bremse service eller mekonomen evt!!! Ellers må vi lige kigge på hvad jeg har i gemmerne :wink: god jagt i morgen i stumpeland 8O
-------------------------------------------
OARR- Odense Aircooled Roadrunners
e - mails : mads@stigaard
Mobil : 40327555
[quote:3e18645f78]Udrykkerlejet skal bare være den "nye" type, som glider på et rørstykke.[/quote:3e18645f78]
Er du sikker på det er den type? Det ser nemlig ikke for mig ud til at det er det der sidder på nu... Den der glider på rørstykke er vel den på dette billede(1), eller...? Min er bare flad...
I øvrigt har jeg også gjort en anden opdagelse i min motor... Der er ikke nogen "release ring"(2) på motorsiden (på svinghjulet) Klipsene(3) der skulle holde denne er slidt over, og de 3 "release lever"(3) er også pænt slidte.
Mvh. Kåre
[img:3e18645f78]http://i17.photobucket.com/albums/b95/hadka/udrykkerlejepaint.jpg[/img:3e18645f78]
Wow, så er man lige blevet forfremmet til "VWNet junkie" og alligevel kan jeg ikke engang de danske navne på tingene... Kan heller ikke de engelske, må slå det hele op, HA!
Mvh. Kåre
Hvis der er nogen der tror de kan hjælpe mig, så sender jeg gerne billedet. Ved ikke hvorfor billedet fra imagevenue ikke virker som thumpnail som det plejer...
Mvh. Kåre
Du kan sende det herover. Så ser jeg på det når jeg står op igen.
Hvis din gearkasse "hører " til bilen, SKAL udrykkerlejet køre på et stykke rør. og koblingen har ingen release ring.
Enten mangles der noget , (Det gør der nu under alle omst.) Spørgsmålet er hvad.
T.
Det rør udrykkerlejet skal køre på, hvor sidder det fast...? Evt. et billede!
Mvh. Kåre
Ja på gearkasse da ! Den sidder indover 3 stk 6 mm (mener jeg) bolte og er så skruet fast.
T.
[quote:937ad496e6]Har du føringsrøret til udrykkerlejet på din gearkasse. ?
Hvis det er tilfældet, skal du IKKE have entrykplade med ring.
Jeg ville faktisk meget gerne om du kunne komme ad sted med at tage et billede af DIN gearkasse og trykplade. For det lyder som om der ernogen der har været ved at mixe noget som ikke er helt godt. - Så for ikke at guide dig forkert, er det vist løsningen.
T.[/quote:937ad496e6]
Der er ikke nogle bolte fra gearkassen! Jeg har ikke føringsrøret
Og heller ikke nogen trykplade (som ved 2.) Jeg har fundet ud af at den heller ikke skal have den lille plade (holdt af de 3 fingre, som på 2.), når der ikke er et udsnit i midten af fingrene. Som der ikke er!
Men vil det så sige at jeg ikke skal have føringsrøret, med det system?
Jeg prøver lige at se om jeg kan låne et digitalkamera, så jeg kan tage lidt billeder...
Mvh. Kåre
Forresten: Jeg kan godt uden videre skifte over til andet koblingssystem, hvis bare diameteren passer med det på svinghjulet, ik?