Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

Gearkasseproblem - Lavet og samlet

Tags:
No tags yet.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
NEJ. Det skal passe sammen. Men hvis ikke dit udrykkerleje er "ført" er det ikke den originale gearkasse.
Derfor. Få taget et par pics, så vi kan se hvad du skal ha.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Henrik Harder Member
Som Torben skriver, så tag et billede og lig på. Det kan være at din gearkasse er af "tidlig" IRS type og derfor er beregnet til den gamle type kobling og udrykkerleje, hvor der ikke skal være noget føringsrør.

Disse gearkasser sad eks. på de tidlige type 3 (har selv en sådan gearkasse), og har samme gearing som en 02s kasse. De gearkasser passer på et IRS bagtøj.

mvh
Henrik
(permalink) bad_karma Member
Jammen dit ophæng er da så vidt jeg husker ikke IRS
/Bad_K
(permalink) vwanders Member
Det kan være en IRS kasse der er bygget om til pendulaksler..

Der er nogen der finder på at skrue føringsrøret af, for at få noget gammelt og nyt til at passe sammen.

Men et billede siger mere end tusind ord!

Og en røvfuld siger mere end et billede, men det er en anden snak.... :wink:
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Kong Box Member
Ja, ja jeg skal nok få taget det billede, hehe! Det kræver jo bare lige et kamera. Låner et i aften!

Jeg har snakket med Bent fra KB, om han mente også at det var noget rod, da jeg burde have det føringsrør som jeg ikke har. Hvilket for ham gav mening at lejet var smadret. Tingene passede jo ikke sammen ordenligt...

Jeg tager op til ham torsdag og han sagde noget med noget adapter ville kunne klare problemet.

Mvh. Kåre
Billeder kommer først i morgen aften!

Mvh. Kåre
Værsgo' Billeder. Men Bent fra KB mente også han kunne hjælpe mig, hvis jeg havde lidt billeder! Men jeg vil da gerne høre jeres meninger også! HVad skal jeg have for den bliver god igen??

[img:a174fbe725]http://i17.photobucket.com/albums/b95/hadka/IMG_2296.jpg[/img:a174fbe725]

[img:a174fbe725]http://i17.photobucket.com/albums/b95/hadka/IMG_2295.jpg[/img:a174fbe725]

[img:a174fbe725]http://i17.photobucket.com/albums/b95/hadka/IMG_2294.jpg[/img:a174fbe725]

[img:a174fbe725]http://i17.photobucket.com/albums/b95/hadka/IMG_2293.jpg[/img:a174fbe725]

[img:a174fbe725]http://i17.photobucket.com/albums/b95/hadka/IMG_2292.jpg[/img:a174fbe725]

[img:a174fbe725]http://i17.photobucket.com/albums/b95/hadka/IMG_2291.jpg[/img:a174fbe725]
:? Ja der er da blevet slidt godt i de tre arme.. Det kunne se ud som om lejet ikke har kunne dreje eller noget i den stil?

Men du skal have et komplet koblingssæt til før '70. Din gearkasse har det gamle udrykkersystem. Det er nok en gammel 1500 gearkasse.

Men nyt koblingskit med nav, trykfod og leje burde kunne klare det.

(permalink) vwmorten VW-Guru
Ander har ret, den kobling der har været monteret har været forkert type i forhold til gearkassen.

Du skal have en kobling (200mm) med RING -altså en ring der sidder inde omkring de tre arme der hvor de er slidt fuldstændig i smadder.

+ et nyt udrykkerleje

Din gearkasse er iøvrigt af den type der kan konverteres til det nyere koblingssystem - men det skal du nok ikke kaste dig ud i.
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Anonym Member
jeg har en fin 200mm trykplade MED RING til salg samt et udrykkeleje med ca 7000 km bag sig.

Så mangler du bare koblingslamellen ;-)

leje + trykplade er dit for 350,- incl. porto
og så smider jeg endda 2 nye clips med (til at holde lejet på plads i udrykkerarmen). Superbillig viskalhadigtilroskildeienfart pris.

du ringer bare 29723399 hvis det er noget ?
(permalink) Rasser Member
[quote:bfe3e25dce="Anonymous"]jeg har en fin 200mm trykplade MED RING til salg samt et udrykkeleje med ca 7000 km bag sig.

Så mangler du bare koblingslamellen ;-)

leje + trykplade er dit for 350,- incl. porto
og så smider jeg endda 2 nye clips med (til at holde lejet på plads i udrykkerarmen). Superbillig viskalhadigtilroskildeienfart pris.

du ringer bare 29723399 hvis det er noget ?[/quote:bfe3e25dce]

Jeg skrev ovenstående.... og kan forøvrigt sende i morgen torsdag!
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Tak for svarene! Og Rasser; tak for tilbudet! Men jeg kører til
(permalink) Ronniedrengen Member
hej Kåre

jeg kørte også en overgang med det setup du havde..glæd dig til en mere blød kobling..altså ved start. Nu ved du jo allerede at kablet skal have korrekt bøjning:-)

Det er forøvrigt det helt rigtige Rasser sælger, det er lige før jeg spørger om jeg må købe det.

På højre side af gearkassen fremme mod spidsen står et par bogstaver efterfulgt af en talrække. Det er din gearkasse kode. Ikke at forveksle med gearkassens reservedelsnr der nok starter med 113.....

Tror du ikke bare det er en 1300 eller 1500 pendul gearkasse der er i? , eller fortalte Thomas eksplicit at han havde konverteret en irs gearkasse.
Pendul er jo det rigtige! IRS er for tøsedrenge.

hej fra Ronnie
Hej Ronnie!

Hvad mener du med at kablet skal have korrekt bøjning? Ved jeg specielt noget om det...?

Mvh. Kåre
Det her..

[img:785c01d75e]http://img28.imagevenue.com/loc208/th_f1c_ikke_navngivet.jpg[/img:785c01d75e]

Ja, nu er det lidt mørkt at gå ud og tjekke små bogstaver under bilen, men jeg gør det i morgen!

(permalink) Farmer Member
Nu har jeg jo ikke set alt, men den bil der er IKKE en 1302S De er altid med IRS. Den du har der er "højst" en 1500 gearkasse, svingaksel. - og Fra 72, - det må være en 1200 eller 1300 std. fra fødsel.
T.
20888030
alstrupt@gmail.com
[quote:5ce529eef0]Det her..[/quote:5ce529eef0]

Ja, det vidste jeg ikke noget om... Men hvis det er som det skal være er det jo lækkert!!

Mvh. Kåre
Så fik jeg køb nye dele og sørme også samlet skidtet igen. Og det VIRKER!!!

Er der nogen der endeligt kan sige mig hvad frigangen på koblingen SKAL være. De skriver lidt forskelligt i de kloge bøger... Det er en 1600 ccm (AD) motor og en AC gearkasse!

Mvh. Kåre
Der skal bare være et par cm.. Det er ikke så vigtigt hvad det lige præcis er.. Der skal bare være frigang i, så udrykkerlejet ikke er belastet hele tiden. Og selvfølgelig skal der ikke være så meget frigang at den ikke kan koble helt ud.

(permalink) Ronniedrengen Member
hej Kåre

Din gearkasse har disse tal :

1 gear : 3,78
2 gear : 2,06
3 gear : 1,26
4 gear : 0,89

Kegel/Tellerrad = 4,125 (hvad hedder det på dansk ?)

Jeg kører selv med AC gearkasse og med 185/80 dæk på 15" er det en god kombination. Med en mexico maskine går den vel 130 på toppen (i medvind)

I en af mine bøger nævnes ovenstående udvekslingskombination for disse modeller: 1300, 1500, 1302/1303 og s modellerne se vedlagte scan:

ha' en god tur til Roskilde
Ronnie

Reply

You must log in to post.