Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Gearskifte problemer

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej alle!
Jeg har en kassevogn fra 74 den er svær at få i 1 & 2 gear. Især når man holder for rødt lys og skal videre det samme gælder hvis man lige har bakket ud af indkørslen. Der er ikke ret meget slør i gearstangen da bilen ikke har kørt ret meget( ca. 44.000km m.garanti) er der nogle der har et foreslag til hvad jeg skal gøre vil jeg gerne høre fra jer. mvh Michael
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Skiftebøsninger.

Der sidder nogle nylonbøsninger som skiftestangen under bilen kører i. Og nede ved gearkassen sidder en sammenkobling. Skift dem allesammen, så er du et godt stykke fremme.. Det er som regel der de fleste skifteproblemer ligger. Og især på en bus der har en meget lang skiftestang, er den følsom over for slidte bøsninger..

Jeg går ud fra at selve gearstangen er justeret..? Når den er i 1/2 "gearsporet" skal den pege lodret opad. Du justerer ved de to bolte der holder stangen fast.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvis bilen ikke har kørt mere skal du nok gøre noget som jeg lærte af gearkasseeksperten, som jeg var makker med, hos VW i Aalborg.
Du skal tage de 2 plader af der holder gearstangen i bunden af bilen. Altså den der passer på kuglen og bakgearspærren.
Så skal du file hullerne til boltene bredere til den side som de skal flyttes for at kommer mere over mod 1/2, hvis du forstår. De skal jo faktisk files til modsatte side. Men kig på det og tænk dig om.
Det du opnår er jo en større justeringsmulighed.
Når du skal samle det igen skal du bruge nogen tykkere, større spændeskiver til 8mm. bolte. 2,5-3mm tykke med 25 i udvendig diameter.
Pas på at vende de 2 plader rigtigt. Bakgearspærren virker ikke hvis du vender den forkert og på nogen af bilerne er der en lille spids i den øverste plade, der så skal pege fremad.
Hvis ikke dette hjælper kan det være en uformet bøjle inde i gearkassens skiftehus der er brækket. Det skete ofte især på militærbiler fordi soldaterne kørte som svin med biler der ikke var deres egne.
Det kan nemt laves, men kræver selvfølgelig at gearkassen tages ud.
Så vidt jeg husker tager man motor og gearkasse ud samlet på din model.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Tak for svarene! dem vil jeg tage til efterretning og forsøge mig frem med en ting af gangen
(permalink) Mark S Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:8942617fb1="vwanders"]Skiftebøsninger.

Der sidder nogle nylonbøsninger som skiftestangen under bilen kører i. Og nede ved gearkassen sidder en sammenkobling. Skift dem allesammen, så er du et godt stykke fremme.. Det er som regel der de fleste skifteproblemer ligger. Og især på en bus der har en meget lang skiftestang, er den følsom over for slidte bøsninger..

Jeg går ud fra at selve gearstangen er justeret..? Når den er i 1/2 "gearsporet" skal den pege lodret opad. Du justerer ved de to bolte der holder stangen fast.[/quote:8942617fb1]
Jeg har læst et sted at gearkassen skal ud før man kan skifte alle de bøsninger og den anordning som går fra skiftestang til gearkasse. Er det rigtigt? For jeg har nemlig alle de nye bøsninger til min bus og vil gerne snart ha et gearskifte, der virker!
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Narj.. Jeg tror ikke du skal have gearkassen ud. Det skal man da ikke på ældre busser ihvertfald. Det ville da gøre en ret simpel operation unødigt besværligt..!

Skiftestangen skal hives fremad, ud under forbro og kofanger.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk


Reply

You must log in to post.