Er der effekt tab ved at kører me
Hej alle
Jeg kom til at tænke på om nogen ved om der er effekt tab ved at kører med stinger på en lidt tunet motor, er der nogen af jer som har har prøvet at måle før og efter på et rulle felt???
Ved godt at det har noget at sige, med hvor meget motoren er tunet osv.
men man burde kunne sige om det giver eller tager HK og NM???
mvh
Morten
Hvis der er effekt tab, så er DSA alle splitter gale. Hvorfor mon monter den grimmeste og mest støjene udstødning på biler, hvis der ikke er nogen fordel ved det.
Bare min mening.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
så er DSA alle splitter gale... ja...
man kan jo bare pille sin muffler af eller... giver det ikke det samme?
jeg har tidligere prøvet en tur i en tunet 1600 uden muffler, den kunne
ikke trække eller noget som helst! men med muffleren på gik den helt
anderledes!
jeg tror ikke på stinger
Hvis ikke stingere havde en vis effekt på hårdt pumpede motorer, så ville de fleste dragracere vel ikke køre med dem..?
Der er tydeligt effekttab ved at montere for stor, eller for "fri" udstødning hvis motoren ikke har "brug" for det så at sige..
Det gælder jo også samtlige (næsten) golfer og corollaer i gadebilledet. Det kan godt være det lyder godt, men det kan jo ikke køre - det ved enhver. Bortset fra ham bag roret med kasketten omvendt på!
Stinger KAN ha en effekt på hårdtpumpede motorer der tar mange omdrejninger.. idéen bag konceptet er at luften omkring afgangen på stingeren hjælper med at trække udstødningsgasserne ud af motoren=flere hk..
Spring.
Det har været oppe før, det er et spørgsmål om [size=24:a85fec678f]STIL!!! [/size:a85fec678f]
Der er jo heller næsten ingen biler der har BRUG for at køre med brede alufælge, de fleste kører faktisk værre af det..
Få dog ind i jeres hoveder at rigtige Hotroddere og folk med benz i årerne og bollerne godt kan lide når det lyder og ser godt ud.
STINGERE ER FEDE!!!!! L
-------------------------------------------

hej Rune, det er jo din mening... få det ind i jeres hoveder!!!
min personlige mening er... møgklamt!!!
Kør turbo og ha fri udblæsning, DET dur...
en stinger vil alt andet lige hæve effektbåndet i en motor i forhold til en lyddæmper.
dvs lidt mere effekt ved høje omd. og mindre moment længere nede
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
John Elnef´s buggy gav præcis samme resultat på rullefeltet til dynoday. 212 HK. og ens kurve
med lyddæmperen og stingeren........
så er det jo ikke bøvlet værd at skrue sådan en klam :-) javertus på, når det ingen effekt har
/Niels
Det da klart den gav det samme hvis du spør mig... Bilen vinder jo ikk de ekstra heste da den blir skudt af på rullen og ikk ud af landevejen. Extractor effekten virke jo af goe grunde ikk når bilen holder stille :wink:
Spring
Hmm det lyder til at der er mange meninger ang. stinger.
Men jeg kan forstå at ideen med stinger er at den "suger" udstødningsgassen ud når den kører???
Og på den måde vil give flere HK, og mindre NM??
Jer som kører med stinger, og som mener at det giver noget effekt, hvilken motore kører i med og hvad yder de????
Mvh
Plade....
nu skrev du jo som udgangspunkt LIDT tunet motore... det er nok det
der er hele essensen i denne snak, jeg tror sgu ikke at en 1600 eller
1914 hiver 10 hk mere pga en stinger! ikke dem som køre i DK i hvert
tilfælde... selvfølgelig har det effekt på en voldtunet dragracing motor,
men det er altså heller ikke Knallert ventiler, der sidder i dem!!!
MEN hvis man er vild med looket, så er det vel også grund nok!!!
men nu er det bare ikke spørgsmålet...
Det er altså heller ikke ALLE dragbiler, der kører stinger...
Spørgsmål?????
STINGER ???? hvad er det
er det det rør som jeg ser bag på den blå VW boble længere oppe i indlæget
ellers prøv og giv en forklaring på det
mvh
vw kører
præcis... den javertus, der sidder på den blå...
Cisternetragt... staves det sådan??? :roll:
Stinger er vel kun nødvendig i det omfang det ikke er muligt at lave en potte der ikke tager effekt :wink:
I min motors og pottes tidligere udgaver gav det ca 10hk med stinger men med lidt prøven frem i potte eventyret er det nu lykkes at lave en potte der ikke tager hk men ej heller giver
Potte John
Apropos potte John..
Det er takken for gå ud foran en der tager billeder... :D
Om en stinger giver effekt? I forhold til hvad?
Efter hvad John skriver, så giver det noget i fht. en "dårlig" muffler, men der er ikke noget at hente i fht. en "god" muffler.
Sammenligner man så prisen, så er det jo helt noget andet. Jeg aner ikke noget om hvad en stinger koster, men det kommer vel ikke op i nærheden af de 4K (eller over) som de rigtig gode mufflere koster, men spekulerer man i hvor mange heste en stinger giver så har man vist i forvejen lagt en DEL penge i motoren, så om man skal give 4K for en rigtig god muffler er vist ét fedt.
Når alt kommer til alt, så er det nok bare et spørgsmål om stil (eller mangel på samme :wink:).
Jeg har før tænkt på hvorfor en stinger skulle give mere effekt (end en "dårlig" muffler), og man kunne vel godt forestille sig at vinden der kommer forbi åbningen af stingeren, skaber en diffuser effekt og nærmest "hiver" udstødsluften ud (det er bare min en teori).
-------------------------------------------
MIB Aalborg
Hvis man vender den lidt om så er en stinger jo en nem og billig løsning til at afprøve om ens potte er helt ved siden af nu når man alligevel er på rullen
I mit tilfælde var løsningen 2½" ret igennem potten og ikke som først prøvet med dele plader og diverse kamre og hvad der ellers er blevet prøvet
Potte John
ja jeg må hvis heller få fundet min Gtech frem, og finde et stykke god landevej, så skal jeg se om jeg kan måle mig frem til noget...
Skal nok vende tilbage med lidt billeder og målinger 8)
ja, hvis du har sådan et lækkert stykke værktøj, så sæt i værk!!!
Jeg kan ikke påstå at jeg har undersøgt sagen, men kender lidt til fluiddynamik.
[i:97acf45278]Hvis[/i:97acf45278] Stingeren virker, og jeg skriver hvis, så skulle det muligvis være fordi den gradvise udvidelse af tværsnitsareal sænker gashastigheden, og øger dermed trykket i udstødningsgassen. I teorien "trækker" det i gassen længere inde i systemet pga. trykdifferensen. Når der så skulle være en fordel fremfor fri udblæsning, der jo burde gøre det samme, så kan det skyldes at droppet i gashastighed her sker for hurtigt og den "stillestående" gas lige bag afgangsrøret virker som en slags mur der forhindre føromtalte trykfald i resten af systemet..
Just my two cents.
R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
[quote:c0ef1b1ef9="Anonymous"]John Elnef´s buggy gav præcis samme resultat på rullefeltet til dynoday. 212 HK. og ens kurve
med lyddæmperen og stingeren........
så er det jo ikke bøvlet værd at skrue sådan en klam :-) javertus på, når det ingen effekt har
/Niels[/quote:c0ef1b1ef9]
Jeg gætter på at Johns ikke gav mere effekt idet han: (ifølge mine twistede ideer kører med underdimensioneret udstødningsmanifold i forhold til motorstørrelse).... men men det kan vi sikkert diskutere herfra og til al evighed, men jeg tror på et effekt boost med stinger hvis han kørte med større udst.manifold.
Men hvad tror du egentlig selv John - hvis du altså læser med i tråden ?
Stinger lyder så meget af race at det er helt sygt.... prøv det - prøv det!!!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Rasser du har ret i at min manifold burde være større måske 1 3/4 eller 1 7/8 der bliver arbejdet lidt på sagen
Men selv med større manifold vil jeg mene den giver samme effekt med potte eller stinger
ang billede længere oppe tja hva gør man ikke for at slippe for et billede mere af en rat looker her på siden :D
Potte John
[quote:bf2e7a9121="REN"]Jeg kan ikke påstå at jeg har undersøgt sagen, men kender lidt til fluiddynamik.
[i:bf2e7a9121]Hvis[/i:bf2e7a9121] Stingeren virker, og jeg skriver hvis, så skulle det muligvis være fordi den gradvise udvidelse af tværsnitsareal sænker gashastigheden, og øger dermed trykket i udstødningsgassen. I teorien "trækker" det i gassen længere inde i systemet pga. trykdifferensen. Når der så skulle være en fordel fremfor fri udblæsning, der jo burde gøre det samme, så kan det skyldes at droppet i gashastighed her sker for hurtigt og den "stillestående" gas lige bag afgangsrøret virker som en slags mur der forhindre føromtalte trykfald i resten af systemet..
Just my two cents.
R[/quote:bf2e7a9121]
.................biiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip...........................
:)
Hvad betyder biiiip ? Det var sku´da en god teori. Den var da bedre en tidligere i tråden hvor man mente at vinden kom forbi på en bestemt måde.
Jeg var lige ved at tro at grunden til at min bil går bedre i medvind var fordi min bageste lydpotte var for dårlig
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.