Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  "Klonk"-lyd under opbrem

Tags:
No tags yet.

(permalink) Eg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej

Har været ude og prøve buggy'en på noget asfalt...Men der er nogle "lyde" som jeg ikke helt kan forstå hvor kommer fra...håbede at i måske havde oplevet samme lyde og fundet hvor de stammer fra.

1. lyd er ligsom sådan en "klonk"-lyd som fremkommer under opbremsning. Lyden er betydeligt kraftigere hvis man har ændret kørselsretning. F.eks. hvis jeg bakker, bremser, sætter i 1. og kører fremad og så bremser...Ved gentagende opbremsninger i samme kørselsretning er lyden ikke så markant men den kan nemt høres. Ved meget hård opbremsning kan "klonk"-lyden også mærkes i bilen! Det lyder som om der er noget der "flytter sig", altså noget "der ikke er spændt nok", men hvad?!

2. Nærmest sådan en "klire"-lyd, det lyder som en stor spændeskive på en bolt der bliver rystet. Lyden fremkommer ved alm. ligud-cruising, eller det er i hvertfald der jeg lægger mærke til den...

Buggy'en er bygget på en 1200'er fra '74, der er skiver foran og tromler bagpå, orginal gearkasse og T4 CU motor i enden...Alt er nyt, incl. et urethan gearkasseophæng og HD-motorbøjle...Buggy'en er under opbygning så den er rimlig stripped og der burde derfor ikke være noget der hverken kunne sige "klonk" eller "klire" :wink:

Jeg har haft tromlerne af og checket at alt var som det skulle(moment på bolte, løse ting, etc), jeg har checket dækslerne til torisionsstængerne, jeg har checket bolte på kalibre til forbremserne, jeg synes jeg har været over det hele, men de to lyde er uenige med mig, for de er der stadig :evil:

På næsen af gearkassen har jeg det orginale gearkasseophæng(den udgave med en skål), kan det være den der er ødelagt og medfører klonk-lyden? lige umidlbart fejler den intet ved visuel inspektion og alle bolte omkring den er også spændt...

Håber i har et par ideer...

På forhånd tak for hjælpen!
(permalink) REN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hvad med slidte lejer i forbroen, det kan være en arm der sidder og rykker?

R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Bremseklodser kan rykke lidt op og ned i kaliber?
Bærekugle?

Klirrelyd kan komme fra hvadsomhelst.. Kan du komme det lidt nærmere? (for/bag/oppe/nede)
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Eg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:164ed3c9cf="REN"]hvad med slidte lejer i forbroen, det kan være en arm der sidder og rykker?[/quote:164ed3c9cf]

Tak for ideen, men forbro'en er helt ny så jeg tvivler på at problemet er der, jeg errindre heller ikke at der var noget "slup" i bærearmene dengang jeg samlede forbro'en...så vidt jeg husker passede det temlig godt sammen...
(permalink) Eg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:ca1c8e9623="vwanders"]Bremseklodser kan rykke lidt op og ned i kaliber?
Bærekugle?[/quote:ca1c8e9623]

Hmmm, ja det med kalibrene har jeg ikke undersøgt, lige umidlbart føles/lyder det som om at klonklyden kommer bagfra, men den er blevet meget kraftigere efter at jeg har fået luftet ud i min forbremser...Jeg vil lige checke de bremser....

Bærekuglerne er helt nye og de er spændt alle sammen...så burde de vel ikke fejle noget?

[quote:ca1c8e9623="vwanders"]Klirrelyd kan komme fra hvadsomhelst.. Kan du komme det lidt nærmere? (for/bag/oppe/nede)[/quote:ca1c8e9623]
Ja, jeg synes det kommer bagfra...Jeg har spekuleret lidt over det og det kunne måske være noget så simpelt som et eller andet metal der ligger oven på cylinderne/topstykkerne...Jeg har ikke haft blæseskjoldene af motoren og der ligger sikkert en masse guf dernede, måske også noget der siger den klirelyd...

Reply

You must log in to post.