Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Lille advarsel om plejlstænger

Tags:
No tags yet.

(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
I forbindelse med opbygning/tuning af min 1914 motor, ville jeg afveje mine plejlstænger,for at afballanser dem.
De vejede som følger 1=603 gram-2=601 gram-3=601 gram og 4=576 gram. Jeg var tæt på koma-27 grams forskel.
Jeg er sikker på at andre motore køre rundt med noget lign. Eller hvad?
Jeg havde et andet sæt, hvor forskellen kun var 3 gram, det er nu nede på en forskel på 1/10 gram (utroligt hvad man kan med en vinkelsliber med skrupskive og en god vægt)
Så hvis du har adskildt din motor, så vej lige dine plejlstænger.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Rasser Member
Skrev for 18 years siden | | | |
og husk at slib de rigtige steder så de ikke bliver svagere af det!.... og tjek plejlstangsbøsningen for slid samtidigt - og så må de selvfølgelig heller ikke være helt blå af varme.

Mener forøvrigt at vw´s grænse er +- 5 gram!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
På mine , sleb jeg bare mere eller mindre af de udvendige støbegrater,indtil vægten passede.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Og hvis du vil kæle endnu mere for det, så polerer du dem også.. Det øger også styrken lidt..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:0a5983a144="niels-erik"]I forbindelse med opbygning/tuning af min 1914 motor, ville jeg afveje mine plejlstænger,for at afballanser dem.
De vejede som følger 1=603 gram-2=601 gram-3=601 gram og 4=576 gram. Jeg var tæt på koma-27 grams forskel.
Jeg er sikker på at andre motore køre rundt med noget lign. Eller hvad?
Jeg havde et andet sæt, hvor forskellen kun var 3 gram, det er nu nede på en forskel på 1/10 gram (utroligt hvad man kan med en vinkelsliber med skrupskive og en god vægt)
Så hvis du har adskildt din motor, så vej lige dine plejlstænger.
Hilsen Niels Erik[/quote:0a5983a144]
Troede du det var for sjov, vi afvejer dem ned tiol +/- 1 gr - endevis ! - når det skal gå stærkt.
Men en ens totalvægt er da en enorm forbedring over std.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
har du afvejet dem saa vaagten er fordelt ens endevis paa plejlstaangerne Niels..

Husk at hvis du polerer dem ska du afveje igen. der ryger nogle gram af der ogsaa...


Spring, uden login...
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Var det originale plejlstænger fra samme motor ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
De er ikke afvejet i enderne, men jeg har taget lige meget over hele længden, det er jo kun ca 3 gram som er fjernet. Jeg har heller ikke poleret dem, og nu er de monteret og blokken samlet (dovenskab)
Ja de andre plejlstænger er originale, og de sad i den samme motor, men den motor har været åbnet af andre , før mig (krumtappen var tidligere slebet og blokken flugtboret) Så det er muligt at nogen har byttet plejlstængerne ud, uden at veje dem.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Der plejer heller ikke at være så stor forskel.
Det er ikke nødvendigt at bringe en advarsel om det.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Okay, men det viste jeg ikke.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Selv om motorerne er ved at være gamle kan man sommetider stadig ane farvemærkerne på plejlstænger, og andre dele for den sags skyld.
Det er mærker der fortæller at et sæt ligger inden for de tolerancer som var fastlagte.
En VW motor var en fin lille ven, som Werket gerne ville have kørte problemfrit i mange år.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) REN Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:0e5d564f7d="Frank_Andersen"]
En VW motor var en fin lille ven, som Werket gerne ville have kørte problemfrit i mange år.[/quote:0e5d564f7d]

Nu blir du vel ikke for glad for den lille boxer ven, vel!

http://www2.b3ta.com/images/tailpipe.jpg

R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) Lars Olesen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
HHAAAAAAAAAAAHHAAAHHaahhaaaaaaaaaaaaa :P

dET ER DET SYGESTE JEG HAR SET L
-------------------------------------------
(permalink) cardude Member
Skrev for 18 years siden | | | |
hvad betyder det for en motor om plejstængerne ikke vejer det same?
(permalink) Ian H. E. Member
Skrev for 18 years siden | | | |
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Det er fandeme' sygt!!!!!!

Man er meget langt ude når man permanenter sit hår.......... :lol: :lol:

Og glemt make-up :lol: :lol:
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det er sådan de der stinger folk får fis..!!!!!!!
Totaliorden værksteds humor.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:dc4d592d6c="cardude"]hvad betyder det for en motor om plejstængerne ikke vejer det same?[/quote:dc4d592d6c]

Når de roterende dele i en motor ikke har ens vægt, kan du nok forestille dig at belastningerne og sliddet forplanter sig ujævnt.. Det er til syvende og sidst et spørgsmål om holdbarhed. Det er samme tankegang når det handler om en modvægtet krumtap, kontra en original. Modvægtene gør lige det navnet antyder - at den roterende masse er i balance med sig selv, så at sige..

Det betyder at krumtappen ikke "flexer" så meget ved høje omdrejninger, og banker lejerne/blokken i stykker over tid.
En anden gevinst ved en perfekt afbalanceret motor er HELT rolig gang, især tomgang hvor man næsten kan stille en femkrone på højkant ovenpå blæserhuset..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Rasser Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:f18d1fc8cd="vwanders"][quote:f18d1fc8cd="cardude"]hvad betyder det for en motor om plejstængerne ikke vejer det same?[/quote:f18d1fc8cd]

Når de roterende dele i en motor ikke har ens vægt, kan du nok forestille dig at belastningerne og sliddet forplanter sig ujævnt.. Det er til syvende og sidst et spørgsmål om holdbarhed. Det er samme tankegang når det handler om en modvægtet krumtap, kontra en original. Modvægtene gør lige det navnet antyder - at den roterende masse er i balance med sig selv, så at sige..

Det betyder at krumtappen ikke "flexer" så meget ved høje omdrejninger, og banker lejerne/blokken i stykker over tid.
En anden gevinst ved en perfekt afbalanceret motor er HELT rolig gang, især tomgang hvor man næsten kan stille en femkrone på højkant ovenpå blæserhuset..[/quote:f18d1fc8cd]


Jeps..... jeg var meget overrasket over hvor rolig motorgangen blev da jeg første gang smed min helt igennem afbalancerede og modvægtede 1914 motor i bilen.... meget overbevisende!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply

You must log in to post.