Lille advarsel om plejlstænger
I forbindelse med opbygning/tuning af min 1914 motor, ville jeg afveje mine plejlstænger,for at afballanser dem.
De vejede som følger 1=603 gram-2=601 gram-3=601 gram og 4=576 gram. Jeg var tæt på koma-27 grams forskel.
Jeg er sikker på at andre motore køre rundt med noget lign. Eller hvad?
Jeg havde et andet sæt, hvor forskellen kun var 3 gram, det er nu nede på en forskel på 1/10 gram (utroligt hvad man kan med en vinkelsliber med skrupskive og en god vægt)
Så hvis du har adskildt din motor, så vej lige dine plejlstænger.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
og husk at slib de rigtige steder så de ikke bliver svagere af det!.... og tjek plejlstangsbøsningen for slid samtidigt - og så må de selvfølgelig heller ikke være helt blå af varme.
Mener forøvrigt at vw´s grænse er +- 5 gram!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
På mine , sleb jeg bare mere eller mindre af de udvendige støbegrater,indtil vægten passede.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Og hvis du vil kæle endnu mere for det, så polerer du dem også.. Det øger også styrken lidt..
[quote:0a5983a144="niels-erik"]I forbindelse med opbygning/tuning af min 1914 motor, ville jeg afveje mine plejlstænger,for at afballanser dem.
De vejede som følger 1=603 gram-2=601 gram-3=601 gram og 4=576 gram. Jeg var tæt på koma-27 grams forskel.
Jeg er sikker på at andre motore køre rundt med noget lign. Eller hvad?
Jeg havde et andet sæt, hvor forskellen kun var 3 gram, det er nu nede på en forskel på 1/10 gram (utroligt hvad man kan med en vinkelsliber med skrupskive og en god vægt)
Så hvis du har adskildt din motor, så vej lige dine plejlstænger.
Hilsen Niels Erik[/quote:0a5983a144]
Troede du det var for sjov, vi afvejer dem ned tiol +/- 1 gr - endevis ! - når det skal gå stærkt.
Men en ens totalvægt er da en enorm forbedring over std.
T.
har du afvejet dem saa vaagten er fordelt ens endevis paa plejlstaangerne Niels..
Husk at hvis du polerer dem ska du afveje igen. der ryger nogle gram af der ogsaa...
Spring, uden login...
Var det originale plejlstænger fra samme motor ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
De er ikke afvejet i enderne, men jeg har taget lige meget over hele længden, det er jo kun ca 3 gram som er fjernet. Jeg har heller ikke poleret dem, og nu er de monteret og blokken samlet (dovenskab)
Ja de andre plejlstænger er originale, og de sad i den samme motor, men den motor har været åbnet af andre , før mig (krumtappen var tidligere slebet og blokken flugtboret) Så det er muligt at nogen har byttet plejlstængerne ud, uden at veje dem.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Der plejer heller ikke at være så stor forskel.
Det er ikke nødvendigt at bringe en advarsel om det.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Okay, men det viste jeg ikke.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Selv om motorerne er ved at være gamle kan man sommetider stadig ane farvemærkerne på plejlstænger, og andre dele for den sags skyld.
Det er mærker der fortæller at et sæt ligger inden for de tolerancer som var fastlagte.
En VW motor var en fin lille ven, som Werket gerne ville have kørte problemfrit i mange år.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:0e5d564f7d="Frank_Andersen"]
En VW motor var en fin lille ven, som Werket gerne ville have kørte problemfrit i mange år.[/quote:0e5d564f7d]
Nu blir du vel ikke for glad for den lille boxer ven, vel!
http://www2.b3ta.com/images/tailpipe.jpg
R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
HHAAAAAAAAAAAHHAAAHHaahhaaaaaaaaaaaaa :P
dET ER DET SYGESTE JEG HAR SET L
-------------------------------------------
hvad betyder det for en motor om plejstængerne ikke vejer det same?
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Det er fandeme' sygt!!!!!!
Man er meget langt ude når man permanenter sit hår.......... :lol: :lol:
Og glemt make-up :lol: :lol:
Det er sådan de der stinger folk får fis..!!!!!!!
Totaliorden værksteds humor.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
[quote:dc4d592d6c="cardude"]hvad betyder det for en motor om plejstængerne ikke vejer det same?[/quote:dc4d592d6c]
Når de roterende dele i en motor ikke har ens vægt, kan du nok forestille dig at belastningerne og sliddet forplanter sig ujævnt.. Det er til syvende og sidst et spørgsmål om holdbarhed. Det er samme tankegang når det handler om en modvægtet krumtap, kontra en original. Modvægtene gør lige det navnet antyder - at den roterende masse er i balance med sig selv, så at sige..
Det betyder at krumtappen ikke "flexer" så meget ved høje omdrejninger, og banker lejerne/blokken i stykker over tid.
En anden gevinst ved en perfekt afbalanceret motor er HELT rolig gang, især tomgang hvor man næsten kan stille en femkrone på højkant ovenpå blæserhuset..
[quote:f18d1fc8cd="vwanders"][quote:f18d1fc8cd="cardude"]hvad betyder det for en motor om plejstængerne ikke vejer det same?[/quote:f18d1fc8cd]
Når de roterende dele i en motor ikke har ens vægt, kan du nok forestille dig at belastningerne og sliddet forplanter sig ujævnt.. Det er til syvende og sidst et spørgsmål om holdbarhed. Det er samme tankegang når det handler om en modvægtet krumtap, kontra en original. Modvægtene gør lige det navnet antyder - at den roterende masse er i balance med sig selv, så at sige..
Det betyder at krumtappen ikke "flexer" så meget ved høje omdrejninger, og banker lejerne/blokken i stykker over tid.
En anden gevinst ved en perfekt afbalanceret motor er HELT rolig gang, især tomgang hvor man næsten kan stille en femkrone på højkant ovenpå blæserhuset..[/quote:f18d1fc8cd]
Jeps..... jeg var meget overrasket over hvor rolig motorgangen blev da jeg første gang smed min helt igennem afbalancerede og modvægtede 1914 motor i bilen.... meget overbevisende!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia