Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tændingsbanken? Hvad er det`?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Mark S Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg HAR prøvet at søge men man kan jo ikke søge med æ'er...
Hvem kan forklare mig hvad tændingbanken er og hvordan det lyder. Hvad sker der og hvorfor?

Go weekend
(permalink) Søren Rasmussen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det lyder som noget der knister når den tændnings banker...

Uden at være expert på området, kan det skyldes for mager blanding, eller for høj komp... Ja og forkert tændning...

Jeg bliver sikkert rettet af de kloge hoveder nu, det var bare det vi kom frem til da min Type 4 motor tændnings bankede...
-------------------------------------------
Søren Rasmussen
Sovsekongen@gmail.com
(permalink) Mark S Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:707783f8a0="SP_Rasmussen"]Det lyder som noget der knister når den tændnings banker...

Uden at være expert på området, kan det skyldes for mager blanding, eller for høj komp... Ja og forkert tændning...

Jeg bliver sikkert rettet af de kloge hoveder nu, det var bare det vi kom frem til da min Type 4 motor tændnings bankede...[/quote:707783f8a0]
Er det ikke kun en af delene? Altså forkert indstillet tænding?
(permalink) Jvang Member
Skrev for 19 years siden | | | |
nej
(permalink) Rasser Member
Skrev for 19 years siden | | | |
lyder til forveksling 2 metalplader der "klirrer" mod hinanden......
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) duck Member
Skrev for 19 years siden | | | |
kan det lyde rigtigt højt og bliver det værre når motoren er varm?
-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac? http://duckshouse.dk
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tændingsbanken lyder som en "knitren" ude fra motoren. Det skyldes, at benzin/luftblandingen i cylinderen ikke antændes på det rigtige tidspunkt. Hvis det antændes lidt for tidligt, vil det største tryk i cylinderen opstå F
-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tændingsbanken opstår populært sagt fordi stemplet ikke kan fjerne sig hurtigt nok i forhold til hvor hurtigt forbrændingen breder sig. Forbrændingen begynder så at ligne en eksplosion i stedet for en forbrænding.
Det virker som at slå på motordelene med en velvoksen hammer. Når man skiller motoren ad kan man ofte se noget der ligne kørnerprikker på stemplet og i topstykket.
Stempelringene er ofte knækkede. Bliver man ved at køre tager alting skade.
Noget lignende tændingsbanken opstår ved glødetænding ved for varme tændrør, skarpe kanter eller sodophobning. Så tænder motoren af sig selv og det kan man jo af gode grunde ikke styre.
Tændingbanken fremkommer ved for højt komp.forhold i forhold tændingstidspunkt, valg af knastaksel alt sammen igen afhængig af forbrændingskammerets udformning. Man skal tænke sig at "ilden" skal kunne komme ud i hjørnerne. En motor med høj top på stemplerne som Porsche 911, Alfa og BMW, er nødt til at have to tændrør fordi ilden ikke kan brede sig over toppen af stemplet.
VW motoren er ikke følsom, med sine store badekarformede kamre. Lidt afrunding af kanter hjælper dog også. Med en 300 graders knast kan man nærme sig 10:1. På 98 oktan.
Elnef køre vist over 11:1 men hans knast er også 272 grader ved 050".
Alt det vrøvl Gene Berg skriver om at man kan lave en motor med 7:1 og 300 grader holder ikke.
Laulund som vi besøgte på MIB Dynoday, havde købt en BMW 2002 med 220 HK.
Den viste sig at give 130. Den bankede helt tosset. Så ændrede han formen på stempeltoppene og kamrene og H
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mark S Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Men tænding stod også 40 grader før top. Nok derfor at den bankede. Men nu har jeg sat den til ca. 10 før top med 009 på 1915 ccm, c 25 knast og 8.5:1.

Kan i ikke lægge det her under FAQ?

1000 tak for hjælpen alle sammen
(permalink) Mark S Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tændingsbanken er nu væk, men den eftertænder tilgengæld når jeg slukker den. Hvor mange grader skal den ha den 009 fordeler så det køre optimalt? Der sku kommet godt skub i den bus nu.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
De 10 grader du har sat den til burde være fint. Måske den eftertænder fordi den er sodet til i forbrændingskamrene - fordi den har kørt så dårligt?
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
De 10 grader, er det statisk eller i tomgang. Altså under 1000 o/m. (eller skulle det gerne være det samme)
Hvornår begynder en 009 egentlig at avancere?
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 19 years siden | | | |
du skal tænke på at motoren skal passe i tændingen når du kører i omdrejningerne... Så jeg stiller min tænding med fuld avance. Det nytter jo ikke at det passer perfekt i tomgang, men slet ikke når motoren kører... Så stil din tænding til 31-32 grader med fuld avance. Så burde den stå som den skal. Jeg har lige fået stillet min tænding på rullefelt for at finde det bedste til min motor. Det blev 31 grader med fuld av. Jeg mener det passer med 14 grader i tomgang eller der omkring. Men prøv at stil den der og se hvad den ender på når du giver motoren gas mens du måler tændingstidspunktet...
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Faktisk siger man at med 009'er skal tændingen stilles så den maksimale avancering er 30 grader før top. Altså gas motoren op til du kan se at den ikke avancerer mere, og så drej strømfordeleren så du rammer 30 grader før tdc.. Så plejer det at passe nogenlunde med de 10 grader i tomgang..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Og der var buggyboy lige en tand hurtigere! 8)
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Rasser Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:a55b428f75="Niels_Kristiansen"]Tændingsbanken lyder som en "knitren" ude fra motoren. Det skyldes, at benzin/luftblandingen i cylinderen ikke antændes på det rigtige tidspunkt. Hvis det antændes lidt for tidligt, vil det største tryk i cylinderen opstå F
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) duck Member
Skrev for 19 years siden | | | |
det er vel fordi lejerne bliver varme og udvider sig hvis de i forvejen er slidte, min larmer meget når den er varm.
jeg skal justere den skal jeg!
-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac? http://duckshouse.dk
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Afsted med campingvogn i hedebølge. Familie, hund og reservehjul - og pludselig tændingsbanker min bus. Den har haft lidt tendens til det hvis jeg trådte pedalen i bund i fjerde. Jeg har fyldt 98 okt. V power på i håb om at det blev lidt bedre så jeg kan komme hjem igen fra Løkken.

Min motor er en 1835 singleport med en pict 34 på og en 009 med ignitor.

Jeg har ingen tændingspistol men kan måske snitte en prøvelampe sammen. Skal jeg bare give tændingen et lille nøk baglæns? Den har ikke været på rullefelt endnu. Hvis nogen i nærheden har forstand på det og har grejet giver jeg en kold eller to.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Du kan høre når gnisten springer. Det bruger jeg tit fordi jeg aldrig kan finde min prøvelampe.
Jeg er i Hjørring Synshal. Ca. 20km. fra Løkken

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Men justerer jeg den et lille nøk med uret er jeg på rette vej. Min remskive har ikke en masse fine tal. Den er af gammelt tysk stål.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jepper. Og så lige kontrollere ved at dreje motoren bagefter.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tak for råd

Det viste sig dog at lyden kom fra et slidt kardanled - der snakkede under belastning.
Problemet opstår åbenbart når der er læs på bagakslen (eller noget på trækkrogen) og det går tilstrækkeligt op ad bakke.
Turen gik fint i øvrigt.

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Har du ikke gennemgået leddene før du tog bilen i brug ? :-)
Jeg måtte skille seks-otte led ad for at få fire til min speedster-

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jo - nu er det bare ti år siden at jeg tog den i brug. Det husker du nok.

:·)

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook

Reply

You must log in to post.