Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Spørgsmål til ændring af bund til buggy

Tags:
No tags yet.

(permalink) diphteria Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej derude.

Jeg har anskaffet mig en vw 1303 fra ´73 som jeg er ved at pille fra hinanden for at transformere den om til en buggy.
Jeg har lagt mærke til at forenden af bunden ser lidt anderledes ud en på jeres fine billeder. Der hvor midterstolpen ender i rammehoved og forbro skal der tilsyneladende laved nogle ændringer, da min nærmest har form som en "hammerhaj" og derfor ikke er mulig at skrue den nye forbro på. Skal jeg bare skære den af ved stolpen før samlingen, og så have svejst den nye rammehoved på?

- [i:0f8854f3c2]smidt [/i:0f8854f3c2]ud i et buggy-eventyr
Ulrik
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 20 years siden | | | |
Jamen en 1303 er jo ikke med forbro, men med McPherson fjerderben..
Hvis du vil have en buggy med forbro så find en bil med forbro og brug som doner, ellers må du leve med dine fjederben.
Det andet ender jo ud i konstruktive ændringer og alt muligt besværligt.
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) diphteria Member
Skrev for 20 years siden | | | |
1303´eren er købt og betalt, og det er den jeg vil bruge. Fjederben, eller ej. Men er det ikke ret nemt at lave om? De konstruktive ændringer er jo alligevel uundgåelige, da den jo skal kortes op.
(permalink) Eg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Rammehovedet skal skiftes. Nu skriver du ikke hvor du kommer fra, men kommer du fra Jylland så ring eller tag ind til Bent fra KB og snak med ham om det. Hvis du selv har mod på det så har han sikkert et rammehoved liggende som du kan købe...ellers ved jeg at han kan skifte rammehovedet for dig...evt samme med opkortningen hvis det er....
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
det skal du vist lade nogle profesionelle om - det kræver en ramme at spænde det op i , for at være sikker på at det bliver helt lige, det gør det iøvrigt også at korte den op, det er ikke noget man bare lige gør
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) diphteria Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Cool nok, men bilen står i sønderjylland så det ville være en lidt lang tur til århus - lettere at få det ordnet hernede et sted, hvis bare det kan lade sig gøre.

Er opkotningen noget enhver smed/autoopretter kan ordne, eller er der brug for tegninger?
(permalink) Eg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Vejledningen til opkortningen finder du under linket "biblioteket" øverst...

Det med opkortningen: ja, der er måske langt til århus, men han har også lavet MANGE opkortninger så han ved hvordan det skal gøres og du kan være sikker på at det bliver gjort ordentlig og af en der ved hvad han arbejder med...

Min mening: få det gjort hos Bent(eller en i dit område som har prøvet det før)...der er jo ikke meget fedt ved at bilen krøller sammen mens du racer med 130 ude på motorvejen fordi vedkommende der "klaskede" det samme for dig "lige skulle lære det"...Det er trods alt en MEGET vigtig del af konstruktionen...
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
efter reglerne skal man bruge et stativ der er beregnet til en vw bund - et ORGINALT vw specielværktøj , som der er få der har her landet.
det spænder man bunden op i mens man korter den op , og hvis man skifter rammehoved, så find en der har et sådan og få vedk til at lave det for dig...

Hvor meget har du egentlig undersøgt inden du gik igang ??? det her er noget man bør vide INDEN man kaster sig ud i det. hvis du er uheldig kan de evt forlange at det r en certifikat svejser der har samlet bunden - og mener de ikke den ser forsvarlig ud - kan de forlange en svingningstest - som er meget dyr
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) diphteria Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Tak for oplysingerne.

Nu havde jeg jo ikke ligefrem tænkt mig at kaste mig ud i svejsningen selv - har naturligvis planlagt at få en kyndig til det. Og JA, jeg er nybegynder - og er derfor yderst tilfreds med at have dette forum af VW-eksperter til at rådgive mig.

Den der ikke tør tage udfordringen op, vinder heller intet.

Ulrik
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
ja okay - det er sgu fair nok så - men jeg vil foreslå - du evt får bengt til det hvis du har købt karossen ved ham, så får du også de papirer med du skal bruge til syn - det koster - ja , men sån er det jo at ha en fed bil...

det er derfor de er alt for dyre at købe som færdige biler - fordi at dem der har bygget dem har været så meget slid og slæb igennem - samt betalt afgift på ca 10 - 30000 kr
- at fremstille selve bilen - er sgu måske nok det nemmeste når det kommer til stykket :D
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Blob Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det kan nu godt lade sig gøre at skifte rammehovedet selv. Det gjorde jeg. Jeg tog en masse mål. På kyds og tværs. Således jeg var sikker på a6 det sad helt lige.
Men det tager lang tid. Du skal være sikker på at det sidder 100% korrekt.

Men jeg købte et komplet rammehoved ude ved Bent. Så er man også sikker på at det man har ikke er rustet.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
har du købt et jopex rammehoved er det fejl nr 1 blop - har du sat det på uden rammen er det fejl nr 2 - det kan godt være at dine mål passer osv osv - men det bliver aldrig ligeså god som et orginalt monteret...

Men hva fan køre man galt i en buggy dør man sgu alligvel , sådan kan man jo også se på det, kan bare ikke se nogen grund til at lade være med at bruge rammen - når der er flere derude der HAR dem, men det er jo dit valg, jeg ville bare IKKE gøre det...

det var en anden sag hvis alle de rammer der er - de ikke var der - jeg ved hvor der er mindst 5 stk - forskellige steder i landet , så det er ikke derfor man ikke skal benytte sig af det..

mht til at det er et jopex rammehoved nævner jeg det fordi - at det der betyder noget er ikke hvor rammehovedet sidder i forhold til bunden - men hvor den forbro man skruer på , den sidder i forhold til resten af bunden - og de sidder ikke ens - på henholdsvis et org og et jopex rammehoved - der kan være op til en cm i forskel , derfor skal man bruge rammen - så er man sikker på tingene sidder som de skal, 1 cm er godt nok meget når man snakker sporing , caster og camber mm
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Blob Member
Skrev for 20 years siden | | | |
ja ja vi ser jo forskelligt på tingene.

Jeg vel hellere køre i en glasfiber bil, end jeg vil køre i en gammel konservesdåse på hjul. Men smag og behag.

Nogle gange blir man nødt til at handle istedet for at spørge gud og hver mand. Det kan man blive mere forvirret af. Det er fint at få nogle fif. Men med så mange brugere som der er herinde, kan alle jo ikke have den samme mening om alt. Hvis man så står som begynder kan det være svært at finde ud af hvad man skal gøre. Så er det nemmest hvis man kender et par stykker som har noget erfaring, og så spørger dem.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvad er det nogen regler om at rammehovedet skal skiftes ved brug af en ramme ?
Ethvert kompetent pladeværksted kan da gøre det uden.
Der er da flere eksempler på at dygtige håndværkere har lavet det. Rammen gør det mere komfortabelt og let. Men det gør ingen gavn i retning af kvaliteten på svejsearbejdet.
Hvis jeg var nybegynder ville jeg nok også vælge at få arbejdet gjort hos Bent. Det kan hurtigt blive for dyrt i arbejdstimer at få et andet værksted til det. Sammenholdt med at smide bunden på en trailer og køre til
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:cbb751d82c="Frank_Andersen"]Hvad er det nogen regler om at rammehovedet skal skiftes ved brug af en ramme ?
.[/quote:cbb751d82c]

den dag der er to synsmænd det siger det samme blir alting lettere :lol:
det er ham den gamle med hvidt hår her i randers der har forlangt at sådan skal det udføres hvis han skal syne det - men okay frank hvordan fan han skulle ha mulighed for at se om rammen er blevet anvendt eller ikke - det er mig også en gåde , han måler det jo også bare efter somregel med en tommestok , hvis han kan se det er blevet skifet :wink:
det var nu også bare ment som at det er nemmere og man får et mere præcist resultat
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) AircooledBoxer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Vil du have lidt info om hvad det indebærer at skifte rammehoved, så kig på Henriks billedeserie her: Rammehovedudskiftning
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja da jeg var i lære hos VW hørte vi også at det var forbudt. Det var noget synsfolkene selv fandt på. Der var nemlig ingen regler dengang.
Dengang blev en VW også kasseret hvis ikke der var nye 10.9 bolte i hardyskiven.
I dag findes "vejledningen for synsvirksomheder" Den er først kommet i 1997 !!
Der før lavede mange synsfolk deres egne regler
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Elnef Member
Skrev for 20 years siden | | | |
I tidernes morgen fik min buggy også et nyt rammehoved pga opgradering til skive bremser og det uden ramme da min bund var kortet op og sidst jeg kiggede sad det der endnu og det er 9 år siden nu
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja og så vidt jeg husker tog det dig da kun en formiddag. Eller husker jeg forkert ? Havde du også malet bilen på den formiddag ?
Eller husker jeg helt forkert ? Skiftede du rammehovede medens vi andre var på MacDonald ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:d2911d5745="ELNEF"]I tidernes morgen fik min buggy også et nyt rammehoved pga opgradering til skive bremser og det uden ramme da min bund var kortet op og sidst jeg kiggede sad det der endnu og det er 9 år siden nu[/quote:d2911d5745]

ja - og det må jo siges at være det eneste rammehoved der virkelig bliver belastet her i landet BUMP BUMP , jaja - men så lav det da selv - jeg har nemt til en ramme , så jeg gider ikke at døje med det uden , når og hvis det er.
men jeg tror jeg har ejet min sidste T1 , så det bliver nok ikke nødvendigt
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Elnef Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:2cf7ec3077="Frank_Andersen"]Ja og så vidt jeg husker tog det dig da kun en formiddag. Eller husker jeg forkert ? Havde du også malet bilen på den formiddag ?
Eller husker jeg helt forkert ? Skiftede du rammehovede medens vi andre var på MacDonald ?[/quote:2cf7ec3077]

Ja en formiddag er vel ikk helt ved siden af og maling på i middags pausen og når i andre kom tilbage fra mac kunne i jo lige en hånd med at sætte karossen på som fik en gang lak mens svejsningerne kølede af

nej der er pyntet lidt i ovenstående men den blev synet 26 marts og klar til bug run anden weekend i juni og den fik hele turen rammehoved, halv bund, styrtbøjle, en del fiber job osv osv og efter mange citronmåner og et hjem der ikke blev overrendt var jeg en glad ung mand da den var færdig

Reply

You must log in to post.