Hvilken motor skal jeg bygge?
Jeg har en early Bay-window pick-up, som jeg bruger hver dag. Jeg kører tit med stor last, og ofte også med stor trailer! Men min motor(std. 1600 enkeltport), som har tjent mig godt, trænger gevaldigt til en renovering. (revne i topst samt slidt ventilstyr!)
Nu er spørgsmålet så: Hvilken motor skal jeg bygge hvis jeg gerne vil have lidt bedere bundtræk samt trækkraft til bakkerne? Jeg har følgende krav til den: Helst std. udstødningssystem. og den skal helst ikke forværre brænstof økonomien så meget! (det er galt nok i forvejen!).
Er der nogen som har nogle gode erfaringer til en stærk daily driver!
På forhånd tak.
Mvh. René jakobsen
Tlf: 26177058
Hej Rene. Jeg har bygget en mild 1915 ccm til min early bay og den har virkelig moment. Den trækker møglækkert! Har std. toppe der er portet, scat c25 knast og tarmslyng. Det kan virkeligt anbefales, den føles/opfører sig som en std. motor pga. den milde knast men trækker enormt godt!
Det er jo meget et spørgsmål om budget..
Men en 2110'er (82x90,5 mm) er en superfed bus-motor. Den er sammen med 1776'ere nok de mest holdbare tunede motorer du kan bygge.
Bare man bygger den "rolig", altså ikke så hårdt pumpet, så holder den stortset ligeså godt som en standardmotor, men de ekstra kubik gør en verden til forskel! Den kan trække som en hest fra bunden og samtidig være god for en lyskrydsduel med alle gti-drengene hvis man er det dét humør en dag! 8)
Men den koster noget.. Mest fordi man skal have en større krumtap og nogle gode topstykker..
jeg har valgt en 2017ccm - men det ved du da - der er en go grund til jeg har valgt netop denne størrelse - det er billigt , holdbart og næsten som en org motor = holdbart...
1776 cylindersæt
78,4 i slag - krumtap
stock knast
og dine gamle CSP topstykker - de er måske lige små nok - men det må tiden vise..
samt 40 dellortoer som måske er lige store nok..
også noget exstra køling fordi en bus ikke køler så godt..
Ikke noget med noget hård kompresion - bare stille og roligt tøf tøf ;-)
billig at bygge og go holdbarhed - men dog ikke nogen racer motor - det er hvad min bus egner sig bedst til...
Men en "stock" T4 motor m T1 køling ville da være det nemmeste, men så er der jo det med syn osv ..
jeg håber det bliver godt - men der er mange der har sagt at det skal det nok - hvis det ikke er race - men bundtræk jeg vil ha
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
jeg har valgt en 2332 motor fra scat til min type 3 og jeg valgte motoren fordi at en er ny i papkasser så det ikke er en gammel motor som har 200000 km inden man begynder og ja det koster men det gør det jo også hvis man tuner en slidt motor og den åbner sig
hilsen svendsvin
Rolig rolig...
2332 i en hverdags bil...
Mig og Rene snakkede om det idag, og det er slet ikke sådan noget er ude efter.
Jeg tror Rene mere er ude efter noget 1776 eller under det. Måske hvis man evt kunne bruge sin stadard karburator...
Jeg citere lige vwmorten med følgende..
[i:4f24e72f8e]Dobbeltkarburatorer og vippearme/knast er efter min mening lidt ligegyldigt på en bus
Begge dele giver jo effekt ved flere omdrejninger, og i en bus er man som regel interesseret i bundtræk.
Hvis jeg nogensinde skulle eje en bus ville jeg bygge en sund 1914cc med std. ventiler, let portet, lav kompression, 1600karburator og tarmslyng.
afbalancering vil jeg spare væk, da motoren aldrig kommer op i høje omdrejninger.
sump og type4 oliekøler er nok en bedre investering.
Det giver en momentstærk motor med et minimum af vedligeholdelse og bekymringer[/i:4f24e72f8e]
Ikke at det endegyldigt er den højeste sandhed, men det lyder da meget rigtigt og er da det jeg selv ville vælge.. (det er heller ikke så dyrt)
3.0 liters 911er... Passer perfekt i en pickup, bare spørg Maskinaben..
René M
jaa. Der er mange gode forslag - tak for det.
911 og 2332cc er måske lidt overvurderet! Som jeg skriver i mine krav, så må den gerne have std. udstødning samt en nogenlunde bevaret brændstof økonomi.
vwmortens citat lyder meget godt.
Andre med erfaringer?
ja det er nok lige vildt nok med en 911 kværn og så forvente at brændstof's øko'en bliver i samme stil 8O Men sjovt er det nok!!! Ja Mortens forslag lyder som en gylden mellem vej 8)
-------------------------------------------
OARR- Odense Aircooled Roadrunners
e - mails : mads@stigaard
Mobil : 40327555
Fu.. hvor er i et bundt klaphatte....
Monter en TDI motor fra en lupo 3L hvis du vil have økonomi....
Der er lige så mange løsninger som der er motorer, men alt efter temperament osv... så er vi nok et eller andet sted omkring en 1776 eller 2007 ccm men nogle toppe med rustfri ventiler og godt med køling(olie)..
Alt jeres 1914 ccm ........ja René det ved du godt hvad jeg mener kan bruges til....... ABSOLUT IKKE noget som skal være holdbart og slet ikke i en t2'er..
Kom så med alle jeres "banan" kommentarer
Mvh Floyd_Clymer alias Cliff Bak
-------------------------------------------
If you can't fix it, chrome it..
tlf. 20480388
fedt at der er noget der kan trække dig ud af dit hi - daddy clymer :mrgreen:
1914 er noget tyndt bavl - vi er enige, jeg har set mange 1776 få klø , og holde , aldrig en 1914 mere end et par gange - kan godt være der er nogen kloge motor folk der mener noget andet - jeg har det bedst med at følge mine personlige statestikker, og det bliver gemt dybt i hukommelsen hver gang der bliver smadret en motor, og dybt dernede et sted ligger der flest 1914ere og roder rundt ... så 1776 eller 2007 blev mit valg - 2007 fordi jeg faldt over en billig ny krumtap...
også er det lidt fedt at stige med en hel decimal 2 LTR +
KAN I
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hvad Fanden Floyd. Hvem har vækket dig fra dit vinter-hi?
Jeg troede at du og Claus stadig lå i jordhulen sammen med kartoflerne fra sidste år 8O
Er du blevet færdig med Godset ???
Jeg valgte da selv 1914 fremfor 1776, netop fordi det var mest bang for the buck. Andre ville måske vælge en 1776 (det er måske så også typisk dem der også kører deres motorer pænere ??).
1776 til dailydriver - 1914 til lidt mere knald..... så er det da klart at 1914 brækker ned først!
Samme "advarsler" som gælder for 1914 gælder vel også for 2176, 2275, 2332 osv. osv. ??? eller hvad ?
"There´s no replacement for displacement"
"RPM=Ruins Peoples Motors"
osv. osv.
anyway.... lidt stof til eftertanke!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
I en bus er der et par andre ting at tage hensyn til end i en bobble eler type 3.
1. Større konstantbelastning, 2. større belastning ved decelleration. (Jo det er rigtigt)
Den std udst må du nok ofre, til fordel for noget bedre. Især hvis du bygger med sigte efter flere kræfter.
IMHO. T1 motor til en bus vil være en 1776 hvis det skal være på std slag, og hvis der må komme en længere krumtap i 78 eller 78 eller en variant deraf. Grunden er, at det er en af de stærkeste langslagskrumtappe, fordi der stadig er pæn overlap på sølerne. Det er vigtigt i en tung bil.
Den billigste løsning er nok at få lavet en ny og 100% iorden "bund" sammen med feks en C25 knastaksel. Et nyt sæt 1600 DP mildt (meget mildt)portede toppe med godt sædearbejde etc. 8-1 C/R. En let bearbejdet 34 mm pict karburator og en 1 3/8" header med en potte der ikke vækker hele nabolaget. Det gir typisk 60 - 64 solide hk. og 110-115 NM moment. En god ekstra håndsrækning i en bus. Hvis du kører lange seje træk med en tung trailer SKAL du have termostatstyret ekstra oliekøling på.
En 1776 med feks en C25, Eagle 2280, 2239 eller en Web 218/119 på 105 LC (min favorit, men osse den dyreste version), 2 kads, nulrede toppe og en 1 3/8" header vil give en god trækker med god økonomi osse.
En større motor med std knast vil jo osse trække rigtig godt, men min erfaring er, at topstykkerne blir alt for varme, medmindre man holder CR nede på 7,3-7,5 - 1. Og så får man for lidt ud af det hele.
Just my 02 c.
T.