Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hård motorlyd ved belastning?

Tags:
No tags yet.

(permalink) HNC Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Var ude for at se lidt på en bil i går med en 1300 "F" motor og undrede mig lidt over lyden når motoren sejtrækker.

I tomgang og ved del last virker alt tilsyneladende perfekt, men når der skal trækkes er lyden særdeles hård og buldrende. Har aldrig oplevet dette før og har derfor følgende spørgsmål:

Kan det være hoved- eller plejllejer der er gået? Glemte desværre at kontrollere aksialslør på krumtappen, så lyden kan selvfølgelig stamme derfra!

Kan forkert tændingsindstilling være årsagen? jeg synes ikke den havde det "spræl" den burde have af sådan en enkeltportet fætter at være, men omvendt var der ingen tændingsbanken at spore.

Der sidder en uoriginal potte på, men iflg. ejeren er afgangsrørene justeret korrekt. Oliespild er normalt, så der er ikke umiddelbart tegn på underkompression. Ventiljustering lyder fornuftigt. Der er ingen sort eller blå røg når der gives gas efter flere minutters tomgeng. Transmission iøvrigt virker tilsyneladende til at være helt iorden!

Har i nogen gode forslag eller lignende erfaringer? På forhånd tak!


mvh Henrik
-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvis du føler den ligesom hamrer inde i bilen kan det godt være løse hovedlejer.
Ellers løse topstykker hvis det lyder lidt som en meget utæt udstødning
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HNC Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tak Frank

Så hælder jeg mest til hovedlejerne, men hvordan løse? Hvis lejeskallerne er monteret uden stoptappen, snurrer de jo lystigt med rundt - men ikke ret længe... Mener du aksialslør på skallerne så? I givet fald er der vel kun en løsning på problemet - Nye på! Ellers er det nok kun et spørgsmål om tid før krumtap og blok er lige til skrotten.

Tænkte også på om et flækket topstykke kan give denne lyd? Det hænger bare ikke sammen med underkomp. og oliespild!
-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvis hovedlejerne er løse, som er helt normalt på en luftkølet der har kørt over 70000, så er det fordi hullerne i blokken er for store.
De bliver arbejdet større med tiden. Lejerne klemmer nogen få hundrededele i blokken. Styretapperne er kun for at de bliver placeret rigtigt i forhold til f.eks. smørekanalerne.
De holder ikke noget. Når de så sidder løse, kan man så godt sige at de holder lejerne, men det er ikke meningen.
Nye lejer hjælper ikke og det har gennem 40 år været diskuteret om det hjælper at flugtbore.
En ny blok kan købes for små penge, og det er løsningen. Sammen med nye lejer selvfølgelig.
Det er derfor jeg for 20 år siden opgav type1 motoren og udelukkende har arbejdet på type4. Det pis det gider jeg ikke rode med og køre og være bekymret. Det er noget underligt noget når lejerne er løse. De behøver ikke larme, men motoren bliver varm, har dårligt olietryk og mister 10-20 HK på en tunet motor. Til 4000-5000 kr som en ny blok koster er det billige HK.
I dag er man så begyndt at bruge vandbokser blokke og den skulle vist være god.
Krumtapperne fejler sjældent noget, men selvf. 30 år kan jo sætte sit præg.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HNC Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Endnu engang tak for et uddybende svar, Frank

Nå, der dalede den vogn vist i værdi...

Det lyder til at man bare skal lukke ørene og i det stille blot vente på braget... og derefter hive en "ny" brugt maskine frem fra lageret og så køre glad videre indtil historien gentager sig! Jeg gider ikke ofre en ny blok på en F maskine, så kan man lige så godt investere i noget lidt mere interessant.

Men det var da rart lige at få sat nogle ting på plads vedr. denne leje problematik!

mvh Henrik
-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk

Reply

You must log in to post.