Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  frihøjdehøjde foran på 1303 (forøgelse)

Tags:
No tags yet.

(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hej alle

Jeg har et teoretisk spørgsmål, bare sårn grebet ud af det blå,,, [img:c2fdf278c8]http://www.rustfjerner.dk/nut.gif[/img:c2fdf278c8]

indledende:
Lad os sige man vil hæve en 1303'er foran - altså med McPherson fjederben, så har man 2 muligheder ikke?
(og/eller en kombination af de to)

1. VWmotens forslag om at sætte en ny nedre fjederskål på længere oppe, og derved forøge "preloadet" så fjederbenene er fuld udstrak...

2. Sænke tårnene hvor fjederbenene sidder på karossen - ved at skære af, og påsvejse ny påsætning lavere (dimensioneret ordentligt selvfølgelig)

SP
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg ville vælge at benytte fjederbensmodellen af flere grunde.

1. du kan pille den "konstruktive ændring" af til syn.
2. bilen fremstå som standart og derfor ingen ekstra afgift.
3. du skal ikke bekymre dig om det overhovedet godkendes at hæve sin bil på en af de to metoder (da det pilles af til syn)
4. at flytte fjederskålen ville jeg (hvis jeg skulle lave det med mine begrænsede talenter) mene det var nemmere at få præcist således at man ikke kommer til ændrer alt for meget på caster/camber.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hævede spindler?
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) SorenJ Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:b98319d5fd="vwanders"]Hævede spindler?[/quote:b98319d5fd]

Bliver det ikke lidt svært på macpherson/struts/fjederben?

Tager jeg fejl?
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Næeh.. Det burde da nok kunne lade sig gøre. Det er ikke noget man kan købe færdigt, men det kan da nok laves.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) SorenJ Member
Skrev for 19 years siden | | | |
ok, nu kan jeg se hvad du mener. Jeg var ikke helt sikker på hvordan fjerderbenene var bygget op.

[img:a562999231]http://img21.imagevenue.com/loc114/th_d30_federbeing_copy.jpg[/img:a562999231]

Den øgede sporvide gør jo ingen forskel hvis man laver en baja med berede fælge og +skærme i fiber.

Så er det vel "bare" et spørgsmål om at skære et sæt spindler over og svejse på den gamle hvor akslen er drejet af.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg siger mange tak for svarene :D - så er der lidt at kigge på. Jeg har taget fjederen af et fjederben, nu har jeg så nogle brikker at flytte med. :wink:
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det er nok ikke godt at flytte den nederst fjederskål op. Du vil garanteret opleve at bilen bliver stiv fordi den ikke kan fjedre ud. Den vil jo stå i top eller næsten, hele tiden.
På den viste type fjederben ville jeg nok fremstille en "hæveklods" til at sætte på ved de nederste bærekugler.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lars Olesen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
På min gamle 1302 offroader var der lavet en hæveklods mellem spindel og fjederben og det virkede upåklageligt.

Lars
-------------------------------------------
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nej Lassie, det var lavet som jeg beskriver
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lars Olesen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
jojo det var egentligt også det jeg mente frankie..
-------------------------------------------
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:620d315f29="SorenJ"]Jeg ville vælge at benytte fjederbensmodellen af flere grunde.

1. du kan pille den "konstruktive ændring" af til syn.
2. bilen fremstå som standart og derfor ingen ekstra afgift.
3. du skal ikke bekymre dig om det overhovedet godkendes at hæve sin bil på en af de to metoder (da det pilles af til syn)
4. at flytte fjederskålen ville jeg (hvis jeg skulle lave det med mine begrænsede talenter) mene det var nemmere at få præcist således at man ikke kommer til ændrer alt for meget på caster/camber.[/quote:620d315f29]

Bare lige for god ordens skyld: Pas nu lidt på med at lave konstruktive ændringer, som man piller af til syn. Hvis man bliver involveret i et uheld og ens bil ser "mistænkelig" ud, kan den faktisk blive beslaglagt og tjekket. Hvis myndighederne så finder konstruktive ændringer, der burde være anmeldt og godkendt men ikke er det, kan det blive en ret bekostelig affære - både hvad angår bøder og domme. En af mine kammerater var ude for det med en jeep og det kostede ham en betinget frakendelse af kørekortet, prisen for skaderne og en del problemer med forsikringsselskabet. Selvfølgelig er risikoen ikke særlig stor, men man kan jo altid være uheldig og et uheld er ikke nødvendigvis ens egen skyld.
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Om de sidder på til syn eller ej skal lortet være lavet ordentligt - ingen tvivl om det.

Min bagtanke var som den vigtigste grund til man skulle pille det af var at slippe for afgift.

Det du skriver gælder i princippet også for dropped spindler, større motor, csp 5 bolt tromler til gammelt rammehoved, smallede forbroer osv
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:9c9ea48e0a="SorenJ"]Om de sidder på til syn eller ej skal lortet være lavet ordentligt - ingen tvivl om det.

Min bagtanke var som den vigtigste grund til man skulle pille det af var at slippe for afgift.

Det du skriver gælder i princippet også for dropped spindler, større motor, csp 5 bolt tromler til gammelt rammehoved, smallede forbroer osv[/quote:9c9ea48e0a]

Enig - det skal da være lavet ordentligt under alle omstændigheder, men desværre er det ikke nødvendigvis nok, hvis noget går galt. Og du har fuldstændig ret: det samme gælder for alle ændringer, der burde være anmeldt og godkendt for at være lovlige :|

Reply

You must log in to post.