Hvad fejler en vw 1303
Hej Alle
Jeg har temmelig ny inden for denne verden af bobbler og kunne godt bruge lidt hjælp til køb af min første bobbel.
Jeg går og overvejer at købe en bobbel. Jeg er nok mest indstillet på at købe en 1303, da den for mig at se virker mere som en hverdagsbil og nemmere at holde. Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogle bestemte ting man skal være ekstra opmærksomme på ved køb af en 1303.
Er der nogle ting som virkeligt koster at få lavet og som gør at den ikke bliver synet næste gang?
Jeg har haft kigget på en 1303S fra 74, som jeg synes virker meget flot, men det kan jo være meget svært at se hvad man skal kigge efter.
Er der nogen der kan give mig nogle gode råd.
På forhånd tak,
Kommende bobbel-ejer
Hej
Det der har mest tendens til at ruste på en 1303'er er bundplader (vær meget opmærksom på bunden), skærme, frontstykke (hvis du følger fronthjælmen ned sidder der et stykke plade, vær opmærksom på det) alle kanter hvor skærme og karosseri samler.
Men frygt ej, delene er ikke så dyre og de er lette at montere og du kan få næsten alt fabriksnyt ved kit og buggy service i Højbjerg (
1303 er dyr i reservedele, du kan ikke bruge ret meget fra tidligere årgange, du brænder inde med bilen da en 1303 ikke betragtes som en rigtig vw, så skal du købe en 1303 må du være indstillet på nok at brænde inde med den i rigtig lang tid. Du får ikke den billige vægtafgift men et lille plus skulle vel være kørekomforten....men man køber da ikke vw for det???
rust.....alt fra 30cm og nedefter
[quote:2a19518626="hendrixxx"]1303 er dyr i reservedele, du kan ikke bruge ret meget fra tidligere årgange, du brænder inde med bilen da en 1303 ikke betragtes som en rigtig vw, så skal du købe en 1303 må du være indstillet på nok at brænde inde med den i rigtig lang tid. Du får ikke den billige vægtafgift men et lille plus skulle vel være kørekomforten....men man køber da ikke vw for det???
rust.....alt fra 30cm og nedefter[/quote:2a19518626]
Det kommer vel også an på hvordan man skal bruge den? Man taber jo også på nyere biler.... Jeg har da set et par stykker til f.eks. 13-15000 nysynede, hvilket selvfølgelig ikke er ensbetydet med at den er i orden, men...det jeg mener er at hvis den er synet og det er den prisklasse kan det vel ikke gå helt galt...? En 1303 er ikke min smag, men det er så en helt anden ting...! :wink:
Hvad fanden er det for noget pis at skrive at en 1303 ikke er eb rigtig vw´er. Det er da det værste gang lort jeg længe har hørt. Tag dig sammen Hendrix...
hvis du køber en 1303 skal du nok være klar over at du brænder inde med den JAMEN MANDEN K
Jeg har købt en 1303 som skal synes imorgen.... jeg er MEGET glad for den den ER billig i reservedele, Jeg har byttet mig til de fleste stumper, og der er masser af stumper ude i samfundet.
Klø bare på det er en fed bil, hvis du ikke kun har tommelfingre kan du faktisk lave alting selv....
Jeg ønsker dig velkommen i de voksnes rækker.....
med venlig hilsen
Thomas Jacobsen
arh - jeg vil sgu godt gi Hendrix lidt ret , en 1303 er bare ikke ligeså populær som de ældre , de koster mindre , tager længere tid at komme af med , har mere tendens til at ruste de kritiske steder, er tungere end de ældre, og er det køre komfort man vil ha, skal man købe sig en T3. jeg ved godt det er et surt æble at sluge men pre 67 bobler er sgu de fedeste.
Sån er det nu - og sån har det altid været...
Og kommer man kørende i en gammel ovaler smiler folk sgu mere end de ville gøre med en sur 1303 feks - dette er facts...
Vælger man nu en gang at køre veteran bil - kan jeg heller ikke se nogen grund til at gå så højt op i køre komfort , jeg syntes min gamle 54 standart med kabelbremser i chrashbox var mega sjov at køre i, fordi man kunne føle det var en gammel bil, vil man ha komfort skal man købe en gammel caddy eller lign - og ikke en vw. det skal sgu føles som man træder ind i en veteranbil når man sætter sig ind bag rattet, det syntes jeg det går lidt i fløjten med 1303 og 2...
men de er da fede nok hvis man bygger dem som et ægte german look racermonster, men så skal der sgu puttes flere 100 kg testeron i dem :lol: og vælger man at gøre det er stumperne væsentligt dyere end på feks de gamle bobler - også er der lige den detalje - at man kan faktisk få alt i reservedele til de gamle , hvorimod der er stadig nogle ting der ikke laves mere til 03 og 2..
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote:cf6b91b900="Anonymous"]Hvad fanden er det for noget pis at skrive at en 1303 ikke er eb rigtig vw´er. Det er da det værste gang lort jeg længe har hørt. Tag dig sammen Hendrix...[/quote:cf6b91b900]
tag dig selv sammen taber....du kan ikke tages seriøst når du ikke logger ind men lad os kigge på det med fornuftige øjne:
Umiddelbart er det jo den generelle holdning at en 1303 ikke er en rigtig vw t1 fordi den er komplet anderledes end andre t1'er. Døre, skærme, klapper, bundplader, paneler, styrtøj, affjedring, buet forrude osv osv er anderledes så nej den ligner overhovedet ikke en 12/13/1500 t1
Så nej taber, en rigtig t1 er ikke en 1303....den er simpelthen for anderledes. Dette er ikke bare min holdning men en mere generel holdning....Jeg har derimod aldrig sagt at bilen er dårlig eller noget andet, men den er lige så svær at sælge videre som en kadet eller escort......der er ingen der er interesseret i dem- og hvorfor mon? køber du en ældre t1'er så er det en investering og ikke en bil du taber på hvis du passer på den. F.eks bliver min 58'er kun mere værd....din kommende 73 vil for en periode kun blive mindre værd, men om nogle år skal det nok vende....men det er der nok længe til fortsat
ang priser på reservedelene så prøv at sammenlign priserne på f.eks pladedele- så bliver du svagt overrasket
Men det er da skægt at hver gang forlk skal svine andre lidt til så logger de af....det er da lidt kællingeagtigt
[size=24:0c33a19b31] [/size:0c33a19b31]BUT WHY...
[size=12:0c33a19b31] [/size:0c33a19b31] Hold kæft engang mund gylle der kan lukkes ud.
Sammenligne en 03 med en ascona eller escort, i er sgu for grineren og helt brændt af :lol: :lol: :lol:
Spørgsmålet er om man får flere smil i end oval end en 03, men det er måske noget i har oplevet ???
Det er også sjovt som der er en tendens til at synes ting er noget lort indtil man selv får en. Det er jo set med buggyer !! og nu er det så type 3 der er gældende. Gav vide hvad der skete hvis i fik en 03. :lol: :lol:
Det er klart en type 3 kører godt, IRS ophæng spiller jo..
Det er rigtigt at priserne på 02/03 ikke er så høje pt, men der er jo også mange af dem endnu, men det varer jo ikke ved, de biler bliver jo også ældre.
Men til 03 køberen. Du skal ikke være nervøs for at kunne finde reservedele, ikke noget problem.
Men rustmæssigt skal du især kigge efter rammehovedet og de forreste inderskærme. 03'eren har her nogle forstærkninger, som det er noget skrammel hvis de er rådner.
Bundplader er ikke mere et problem end på "de andre rigtige", he he,
bobler.
Tjek også styrtøjet godt efter, da delene her også er i den dyre ende, hvis de skal være nye, men igen der findes masser af gode brugte dele.
Med skummel hilsen :wink:
Henrik
henrik - jeg HAR HAFT både 03 og 2 - kom ikke her - jeg har også lavet en del af dem for nogle kammerater, og det var nok til mig...
Jeg har dog kørt i en der var fed ,men der var smidt så mange penge i på testeron at man kunne købe mindst tre ægte veteranbiler...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote:77f70c5400="Bornholmer"]henrik - jeg HAR HAFT både 03 og 2 - kom ikke her - jeg har også lavet en del af dem for nogle kammerater, og det var nok til mig...
Jeg har dog kørt i en der var fed ,men der var smidt så mange penge i på testeron at man kunne købe mindst tre ægte veteranbiler...[/quote:77f70c5400]
he he he 8) 8)
Okay, jeg bøjer mig.. :D :lol:
Jeg har 03 og alm 1200, og jeg synes lige godt om dem begge - jeg tror også det har en del at sige, at når det kommer til fjederbenene foran, så kan man ligepludselig ikke klare sig med sit værktøjssæt fra Harald Nyborg mere, da man skal bruge fjederklemmer og luftnøgle før det er skildt ad...
men de kører sgu godt 03'erne
og når man nu ikke er over 30, så kan man jo ikke forstå at der er folk der synes det er en ny bil... :P de er sgu da fra '73 - det er 32 år siden - to-og-tredive siger jæ dig... :wink:
Hej jeg søger en mercedes og skal bruge den til hverdagskørsel der er ikke noget loft i budgettet, hvad skal jeg vælge ??
"skeptiske vwnetter" : du skal vælge en gammel /8ér den har mest gangsterstil :-)
meeen Niels vil nu hellere have en ny E eller S-klasse.......men så er man sikkert fatsvag og ikke følger stilen og trenden
:-)
Niels hvis valget står mellem en pre 67 mercer - eller en midt 70er, ville du så seriøst fortælle mig at du ville vælge 70ern - så er du sgu underlig..
ville du ha en E klasse - skulle du jo også vælge en golf 5er i stedet for en 03 bobbel - også snakker vi om en helt anden forskel end den der er tale om her...
valget er jo mellem : gammelt lort - og knap så gammelt lort - og skal man ha gammlt lort - kan man sgu ligeså godt gøre det ordentligt - og købe noget der er gennemført good looking gammelt lort...
men ja - selvfølgelig er der forskellige meninger om smag osv - det er klart og det skal der også være - men jeg er sikker på at flertallet af vw veteranfolk - har nogenlunde samme holdning - ellers ville 02 og 03 være mere populære end de i virkligheden er...
Jeg syntes bare det er lidt synd for de newbie's der farer ud og køber sig en 1303 eller 2 - og når de så kommer på træf og bilen står der - så er der forholdsvis få der overhovedet gider skænke den et blik , også bliver de sgu skuffede - det er synd , så kan de ligeså godt få facts på bordet inden de skal ud og vælge bil , at sådan ligger landet, også er der ingen der bliver skuffede - og alle er glade...
et eks:
en newbie køber denne bobbel 1303 til 67000 , og mener han har en overfed slæde fordi hn har betalt mange penge for den ...
[web:0e85563df8]http://bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=228500120&page=1[/web:0e85563df8]
ved siden af står der en anden newbie der har købt denne bil til 65000 .
han er også glad for sin bil :
[web:0e85563df8]http://vwnettet.dk/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=19777[/web:0e85563df8]
men den ene af dem bliver sgu lidt skuffet fordi den anden får en masse ros for sin bil - mens den anden knap nok får folk interresse...
og det er synd - derfor råder jeg folk på den måde jeg gør
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hey guys. I følger jo ikke engang med i hvad der foregår omkring jer. I er så fokuserede på jeres gamle baljer, at i slet ikke har opdaget at 03éren er ved at komme ind igen. Ligesom Baywindowen gjorde for et par år siden. (I DK hvertfald) I andre lande har den model så været "in" i længe.
Smag og behag ER forskellig ! Jeg hader feks. split busser som pesten, men går jeg rundt og sabler alle ned der har en sådan, NEJ !
Alle modeller har deres fordele og ulemper. Sådn er det.
En 74 1303S er, ligemeget hvormeget i sabler den ned, en fin bil, som kører fint, og kan komme til at køre formidabelt. Den er lidt værre med rustangreb end feks. pre 68 biler. Men det er jo gældende for alle mærker i den årgang, måske med undtagelse af netop - Mercedes -.
1303éren har svært ved at skrabe henad jorden lissom en link pin pre 66 bobble . OG HVAD S
[quote:c3eda8f382="hho"][size=24:c3eda8f382] [/size:c3eda8f382]BUT WHY...
[size=12:c3eda8f382] [/size:c3eda8f382] Hold kæft engang mund gylle der kan lukkes ud.
Sammenligne en 03 med en ascona eller escort, i er sgu for grineren og helt brændt af :lol: :lol: :lol:
Det er også sjovt som der er en tendens til at synes ting er noget lort indtil man selv får en. Det er jo set med buggyer !! og nu er det så type 3 der er gældende. Gav vide hvad der skete hvis i fik en 03. :lol: :lol:
Det er klart en type 3 kører godt, IRS ophæng spiller jo..
Det er rigtigt at priserne på 02/03 ikke er så høje pt, men der er jo også mange af dem endnu, men det varer jo ikke ved, de biler bliver jo også ældre.
[/quote:c3eda8f382]
Læs hvad jeg skriver inden du svarer....jeg har da aldrig sammenlignet en opel/ford med en 03'er- Jeg skrev at de er lige vanskelige at komme af med men det er da ikke en sammenligning på hvordan de er at køre i iforhold til hinanden!!! men mener du helt ærligt at det er super nemt at sælge en 03'er ??? hvorfor skal t3'eren pludselig blandes ind i dette for? spørgsmålet er om en 1303'er er ligeså meget en t1 som en 12/13/1500 t1 model- alle der kører 1303 mener de kører rigtig vw og alle os andre mener det modsatte.......diskussionen har kørt mange gange før men det er det samme hver gang
og hvis man skulle være så uheldig at brænde inde
så er en 74 er bobbel vel ikke det værste at gører det med. :wink:
købt du bare den bobbel hvis den er fin. alle bobbler er for fede...
det var så mig som gæst....ved sgu ikke hvorfor jeg pludeslig ikke var online
[quote:1eacf5f33a="Farmer"]
Husk, at det er typisk dem der lever i mainstream, der har sværest ved at se til siderne.
T.[/quote:1eacf5f33a]
syntes ellers jeg har prøvet det meste nu mht til forkellige modeller , så ingen skyklapper her ,og jeg har det fint i mainstream - jeg ville være træt af at bruge en masse tid på at lave en bil der ikke fangede mængdens interresse. splidte kræfter...
men ja,- der skal sgu være plads til at være forskellige - var alle bilerne på træffene ens gad vi jo heller ikke kigge på dem.
og syntes da ikke jeg sabler 1303 ned , jeg gør bare opmærksom på forskellen så nye vw folk er klar over den inden de vælger - det er op til folk selv hvad de vælger , syntes bare de skal gøres bevidst om det valg de træffer inden de handler...
jeg er absolut ikke ude på at træffe et valg for dem på nogen måde , men nu ved de da lidt om fordele og ulemper, det er en god ting ...
og en fin debat syntes jeg
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote:ca9fecb033="Bornholmer"][quote:ca9fecb033="Farmer"]
Husk, at det er typisk dem der lever i mainstream, der har sværest ved at se til siderne.
T.[/quote:ca9fecb033]
syntes ellers jeg har prøvet det meste nu mht til forkellige modeller , så ingen skyklapper her ,og jeg har det fint i mainstream - jeg ville være træt af at bruge en masse tid på at lave en bil der ikke fangede mængdens interresse. splidte kræfter...
[/quote:ca9fecb033]
Spildte kræfte!!!! hvorfor???
Hvis bare du var glad for din bil, så F... da hva andre synes 8O
1303 eller 02 ------ GO for it :wink:
Hvis jeg skulle hører på hva andre synes, skulle jeg nok ikke kører med de klamme "fenderskirts" og så smal en forbro.....but hey! I like it, that is all that counts :!:
Fuck the haters - do what you want :wink: Dare 2 be different 8)
[quote:25f68ae0a6="Bornholmer"][quote:25f68ae0a6="Farmer"]
Husk, at det er typisk dem der lever i mainstream, der har sværest ved at se til siderne.
T.[/quote:25f68ae0a6]
syntes ellers jeg har prøvet det meste nu mht til forkellige modeller , så ingen skyklapper her ,og jeg har det fint i mainstream - jeg ville være træt af at bruge en masse tid på at lave en bil der ikke fangede mængdens interresse. splidte kræfter...
men ja,- der skal sgu være plads til at være forskellige - var alle bilerne på træffene ens gad vi jo heller ikke kigge på dem.
og syntes da ikke jeg sabler 1303 ned , jeg gør bare opmærksom på forskellen så nye vw folk er klar over den inden de vælger - det er op til folk selv hvad de vælger , syntes bare de skal gøres bevidst om det valg de træffer inden de handler...[/quote:25f68ae0a6]
mainstream??? trenden er vist høj bagi, lav foran og dårlig lak og helt 50'er modeller. Sådan en har jeg ikke men jeg har....som bornholmer...haft et bredt sortiment af gammelt lort
[quote:fdc7b79135="Farmer"].
Smag og behag ER forskellig ! Jeg hader feks. split busser som pesten, men går jeg rundt og sabler alle ned der har en sådan, NEJ !
1303éren har svært ved at skrabe henad jorden lissom en link pin pre 66 bobble . OG HVAD S
[quote:97cdf22dad="Anders-M.I.B"]
Spildte kræfter!!!! hvorfor???
Hvis bare du var glad for din bil, så F... da hva andre synes 8O
[/quote:97cdf22dad]
det er sgu lidt højteknologisk lilla tørklæde pædagogik det der
er det ultimative ikke at selv være glad for sin bil , OG på samme tid ha en bil de fleste andre kan li, er det ikke derfor man fræser landet rundt, til træf og lign, for at vise den frem, og for at udstille hvad man har præsteret... vær nu lidt ærlige...
så er der er jo ingen grund til at vaske skidtet af den - og gejle den totalt hvis man selv ved den er pæn nok inden under alt skidtet - vel Anders :wink:
at træf så plejer at være skide hyggeligt samtidig er bare en kæmpe sidegevinst
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote:ec81c4b618="Bornholmer"][quote:ec81c4b618="Anders-M.I.B"]
Spildte kræfter!!!! hvorfor???
Hvis bare du var glad for din bil, så F... da hva andre synes 8O
[/quote:ec81c4b618]
det er sgu lidt højteknologisk pædagogik det der
er det ultimative ikke at selv være glad for sin bil , OG på samme tid ha en bil alle andre kan li, er det ikke derfor man fræser landet rundt, til træf og lign, for at vise den frem, og for at udstille hvad man har præsteret... vær nu lidt ærlige...
der er jo ingen grund til at vaske skidtet af den - og gejle den totalt hvis man selv ved den er pæn nok inden under alt skidtet - vel Anders :wink:[/quote:ec81c4b618]
Ib....Der er ingen grund til vi snakker alt for meget "OT"
Vi snakker lidt forbi hinanden ;) det var ikke min pointe
dvs.:
Hvis man er mega glad for sin bil, og det ikke er i alle andres øjne -smag/trend: Må man så ikke deltage til træf??
Hvis man godt ved, at under alt "skidtet" er bilen ikke pæn: Må man så ikke vaske den ??
min gamle 58'er var da ikke på nogen måde en show bil, men den brugte jeg squ da også lang tid på at gejle og pudse...hvorfor! fordi jeg hygger mig med det...! :wink: