hvad gør man så???
Hvordan skifter man dette, trækker man simpelthen et nyt udenom det hele???
tlf. 20493419.
Jeg skal også have skiftet mit og har da tænkt mig at forsøge og ligge det i tunnelen som fra fabriken. Men jeg har også rammehovedet afmonteret da det skal skiftes.
Jeg havde tænkt mig at bruge kobberrør indtil jeg læste det her - var ikke lige opmærksom på den indvendige dimention.
Så nu vil jeg se om det bliver kobber, kunifer eller rustfri rør.
Stålrør blir det ikke.
/John
jeg har skiftet den ud ved min Brille bil, der en del arbejde men nu ligger det os lige som fabrikken har gjort for 65år siden, har købt noget bremserør på rulle, tror det var 2m i 8mm ø og det fungerede ganske fint
http://m.ebay.co.uk/itm/180663299799?nav=SEARCH
jeg har skiftet på min,nu kan jeg ikke lige huske hvad størrelsen var på det originale rør,men jeg har monteret et 8mm kobberrør i tunnelen,og et på siden,
jeg mener bestemt, at VW foreskriver udskiftning af benzinrør, som Frank beskriver det, nemlig i højre side af rammetunnel. Og at jeg også har set det på skrift og med billeder.
Men jeg vil da gerne høre, hvorledes I gør benzinrøret fast inde i rammetunnelen, når I udskifter det?
Fremgangsmåde efter VW's værkstedhåndbog....sådan kan man gøre det, der hutig og den nemme løsning, men personligt synes jeg ikke særlig meget om, at benzinrøret føres gennem kabinen.
Jeg skar et 10x10cm hul i højre side af tunnelen (ca. 20cm afstand til gearskifteren eller ca. midten ml. gearskifter og dæksel i bag) dermed fik jeg tilgang til benzinrøret og skar det over, derefter trækkes begge dele ud af tunnelen og føres nyt rør (se link) ind igennem tunnelen...hvilket tager ca 5 timer. Selve røret er fikseret 3 steder i tunnelen, ca. ved pedalerne...og ved tunneldæksslen bag og i midten, der hvor jeg lavede åbningen. Man kan godt komme til de 2 første slags bøjler, der holder røret, men i midten var bøjlen og røret yderlige svejset med en lille punktsvejsning, derfor og på grund af at jeg også skulle skifte en af varmekabelrør, så var jeg nødt til at åbne tunnelen der.
Jeg er meget tilfreds med resultatet, selv om det tog ca. en hel dag, alt i alt...og man kan ikke se det bagefter, hverken et rør der føres gennem kabinen -eller hullet i tunnelen.
VW's vejledning er sikkert ok og billigere og hurtigere og hvad ved jeg, men jeg har arbejdet i snart fem år på min foldetags brille og en dags arbejde mere, det er uden betydning, bare den forbliver 100% original. Stock rocks!
Ang fastgørelse :
Originalt bliver benzinrøret holdt fast af to clips inde i tunnelen så det ikke ligger og rasler. Jeg kan nemt komme til den foreste da jeg har rammehovedet afmonteret. Den anden clips sidder ca midt i tunnelen og er ikke så nem at komme til. Jeg vil forsøge at bruge det gamle benzinrør til at trække et nyt rør igennem uden at løsne den ene clips.
Jeg har tænkt mig at samle de to rør med en lang selvskærende skrue i passende størelse. Først køre skruen godt ind i det gamle rør. Skære skruens hoved af og file til. Derefter skrue det nye rør på skruen. Så trække i det gamle så det nye følger med.
Jeg skal nok fortælle hvordan det gik når jeg har prøvet
/John
På min bund er der kun to clips eller bøjler ( de er magen til de clips der holder bremserøret inde i kabinen)
Min er en bund fra 70erne - sikkert derfor du har 3 og jeg har to.
Og jeg har ingen svejseklat.
/John
Har lige lavet mit om .tidligere ejer havde trukket nyt rør i "højre" side og det da helt galt .det skal trækkes i fører siden sammen med bremserør så det kommer ud der hvor det normalt gør .tumper havde ydermere pga det var trukket i passagersiden valgt at fører det hen over gearkassen det resulterede i at det konstant stod en luftlomme da det er over tankens niveau ved halv tank , så pumpen var på overarbejde og bilen havde svært ved at starte og havde nogen underlige udsætninger indimellem .en god regel/kontrol er at benzinen skal kunne løbe frit ned til det oprindelige aftappe sted hvor røret sad på rammen .
Når benzinrøret føres i højre side, skal det gå hen over rammetunnel under bagsædet, og ud i venstre side bag (med 1 stk gummi-gennemføring). Foran bores røret ud i højre side (med 2 stk gummigennemføring).
Det skal selvfølgelig fastgøres langs bund/rammetunnel, så det sidder fast i "hjørnet".