Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  baja og køling af motor

Tags:
No tags yet.

(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hej VW venner :D

Jeg har [i:0e05c526a1]igen igen [/i:0e05c526a1]et af de der lange spørgsmål som egentlig bare kan kortets ned til noget lignende:

[b:0e05c526a1]"er der for dumt at skære bagenden af sin fremtidig baja..."[/b:0e05c526a1]
(og er det egentlig en baja hvis man ikke gør det, jeg think not :? )

En længere smøre:

Noget af det sidste jeg har lært af prægende/vigtige ting inden for luftkølede, er at alt kølerblikket er der for en grund... bare rolig - nu tænker jeg ikke på de der "glemmeplader" som man skal huske at sætte på før man sætter topstykkerne på...

Jeg har for et par måneder siden, lige efter jeg havde sat industrimotoren i boblen, kørt et par ture uden den varmeblikplade man skruer af før man begynder at tage motoren ud - altså den der skal lukke tæt med de bagerste gummilæber i motorrummet. VW-Arne, rar mand, fortalte mig, at det ikke var alt for optimalt at jeg ikke havde fået sat denne plade i igen. Varme fra udstødningen (som bliver vaaaarm) ville stige op i motorrummet og forøge motorens temperatur betydelig... Jeg har siden sat pladen i igen, og fået gummilæben placeret korrekt på hver sin side af pladen (jeg havde alligevel købt en ny gummelæbe eller hvad den så hedder - uden at vide hvad den egentlig gjorde).

Efter Bugs under Bøgen var jeg ude ved Klaus Carøe som også fortalte mig at der var undertryk i motorrummet så man skulle passe på at bagbeklædningen i motor rummet - dvs det mellem motoren og bagsædet - ikke sidder løst og derved bliver suget foran blæseren, så køleluften ophører. En anden lille note til os unge, der ikke kan huske der har været mange grusveje i Danmark og resten af verdenen, at luften også helst skulle komme fra oven af så der ikke kom alt for megen sand ind i rummet.

- mit spørgsmål igen - lidt anderledes:

Hvis jeg nu får taget mig sammen og får given min projektbobbel (ikke den røde) en tur med vinkelsliberen, og skærer bagenden af, vil det så have indflydelse på kølingen...?

Min største grund FOR at gøre det, er fordi det skal være en baja.

mine grunde for ikke at gøre det, er at man så stadig har muligheden for at holde pilfingere og hærvæksmænd væk fra sin motor, og pga. det med kølingen...

Jeg har så også overvejet at sættet førnævnte køleblik på motoren selvom bagenden er skåren af, og evt. optimere den ved at lave en som sidder i busserne, og evt. hænge noget varmeisolerende op unden med noget hønsetråd, - men det er nok lidt naivt. :|
(permalink) Volle Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Uden at vide det vil jeg mene at "problemet" er det samme på en buggy? Forskellen fra en alm. T1 og en buggy/baja er jo bare at motoren ligger frit, så varmen bliver jo nærmet "suget" væk.....jeg vil ikke mene det er noget problem når motoren ligger frit...?

Reply

You must log in to post.