Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  udskiftning af motor

Tags:
No tags yet.

(permalink) jnbj Member
Skrev for 18 years siden | | | |
hej jeg skal til og skifte motor i min 1303ér jeg har ikke prøvet det før og så ville jeg lige spørge om der er nogle forholdsregler man skal tage højte for eller om det stort set bare er at løsne motoren og tage den af?

mvh jnbj :D
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Find dig nogle store bukke og hejs bilen og bagi og stil bukkene under torsinrørene, så bil står godt og stabilt!

Så sætter du en donkraft under motoren (med et lille bræt som mellemlæg, for ikke at ødelægge oliesien) Og så er det bare at løsne bensinrør, ledninger og de 4 bolte på gearkassen! Nemmere bliver det ikke at skifte motor! :D
(permalink) jnbj Member
Skrev for 18 years siden | | | |
okay mange tak

det var også noget i den stil jeg havde regnet med... men hvor højt skal jeg ca op?
(permalink) Andreas Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Uden at være 100% sikker, så mener jeg at der skal være omkring 85 cm, for at blæserhuset kan gå fri for underkanten af karossen.
Husk at lægge minimums højden af donkraften til de 85 cm. Det er så fandens ærgeligt at stå med med motoren på donkraften, og så finde ud af at bilen egentlig skulle have været hævet 10 cm mere. Ikke at jeg har prøvet det...slet ikke... :wink: :oops:
-------------------------------------------
MIB Aalborg
(permalink) Nord-Jyden Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hej !

Husk også lige !

Dine bukke skal stå stabilt og noget for og bag fordækkene så bilen bliver stående.

Du skal også huske at afmontere speeder-kablet og de to kabler der går på dine varmekasserne, særligt de to sidste kan det godt være en god ide og give rustløsner i god tid inden du begynder at afmotere dem.

Der er også lige den bagerste motor tætnings plade der ligger bag motoren den skal også lige af, ellers kan du ikke rykke motoren det stykke bagud som den skal inden du kan sænke den ned.

Bilen skal så langt op at du kan trække motoren ud under bilen med din donkraft under.


Bare tag det stille og roligt og tænk dig om. Du finder nok ikke nemmere bil at skifte motor motor i.

Nord-Jyden
(permalink) myc-dk Member
Skrev for 18 years siden | | | |
http://vwnettet.dk/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=108172&highlight=#108172
(permalink) jnbj Member
Skrev for 18 years siden | | | |
okay tak for de gode råd nu har jeg i hvert fald noget at gå fram efter :-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det er sværere at sætte den i igen.
Hæv motoren op medens du hele tiden holder den så langt tilbage som muligt.
Når den er oppe så sæt speederkablet igennem så det ikke kommer i klemme mellem motor og gearkasse.
Nu skal du sørge for at de to nederste bolte fanger gearkassen og de to ( gearksse og motor ) flugter.
Så lister du den ind. Det kan godt være at du skal sænke donkraften lidt og så faktisk løfte den ind i afgangsrørene. Når du har bilen til at stå på bukke skal motoren jo faktisk ned og ind samtidig, det kan godt drille. Du skal fornemme at højgearakslen fanger koblingen, sæt evt. i gear og drej et baghjul for lige at dreje gearkassen.
Du må ikke få motoren til at hænge i højgearakslen, så bøjer du koblingen og så kan den ikke koble ud når du er færdig. Den skal glide ind selv.
Inden du samler blik og det hele, så juster koblingen og start motoren og se om det virker uden at skære tænder når du sætter i bakgear.
Bolten oppe ved siden af koblingen tager du med en 17 top på en lang forlænger og skraldenøgle.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) jnbj Member
Skrev for 18 years siden | | | |
jeg takker for de gode råd :-)
skriver lige når den er skiftet (her i løbet af ugen) og så kommer der nok lige et billede eller to på :-)
(permalink) Martingade Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Er det ikke noget med at der er sat en verdensrekord i at skifte motor i en bubbel? Har nogen måske et link liggende? Jeg vil gerne se det, jeg har hørt det skulle være ret godt gået.
Mvh
Martin
(permalink) jnbj Member
Skrev for 18 years siden | | | |
det skulle ikke undre mig hvis der er.... jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at prøve at slå nogen rakort jeg tager det stille og roligt :-)
(permalink) myc-dk Member
Skrev for 18 years siden | | | |
http://www.guinnessworldrecords.com/index.asp?ID=54123
(permalink) OrangeBug Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Husk en hjælper - det er svært at gøre alene, specielt når den skal sættes i igen.
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:bb15f6199c="guinnessworldrecords.com"]Fastest Engine Swap
The fastest time to switch the engine from one VW Beetle to another, then drive 5 meters (16 ft 5 in) is 1 minute 37 seconds by a team of four mechanics, Stefan Klotz, Ralf Kaelche, Markus Jung, and Stefan Worner, of Kaefer-Station Jung Klotz. They carried out the swift swap in Mulhheim, Germany on January 17, 1999. They were competing against another team to break the record.
[/quote:bb15f6199c]

good damn??? - kan huske vi i gamle dage havde noget lign konkurrence ved bug stop skagen , der lå de hurtigste lige omkring 5 min, - - 1 min og 37 sek er satmig godt nok hurtigt da, også skulle de ovenikøbet også køre i bilen...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja men de snyder jo også..

Hverken klap eller bolte eller noget er spændt fast.. Det var ikke en bil jeg skulle køre ret langt i ihvertfald.. :wink:
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Andreas Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:b58dbe59ba="vwanders"]Ja men de snyder jo også..

Hverken klap eller bolte eller noget er spændt fast.. Det var ikke en bil jeg skulle køre ret langt i ihvertfald.. :wink:[/quote:b58dbe59ba]

Ja, så er der jo ikke noget problem i at gøre det på 1 min. og 37 sek. :wink:
-------------------------------------------
MIB Aalborg
(permalink) jnbj Member
Skrev for 18 years siden | | | |
men alligevel det er satme hurtigt og jeg tror de har prøvet det før hehe:-)

Reply

You must log in to post.