tilspænding af topstykker + endnu et spq...
hved ved hvor hårdt jeg skal spænde mine topstykker.. på en 1600 motor....?
på forhånd tak
mvh optikeren
Først 20 Nm, så 35. I krydsmønster.
tak anders...
krydsmønster?? er det lige meget hvor jeg starter og slutter??
mvh optikeren
Hvis du forestiller dig at disse tal udgør de 8 bolte der er i dit topstykke, så er tilspændings proceduren følgende:
Først med 9nm - 7lb/ft
7 5 6 8
4 2 1 3
Så med 20nm - 15lb/ft videre med 27nm - 20 lb/ft og til sidst 31nm - 23 lb/ft
8 2 4 6
5 3 1 7
HUSK! der er forskel på om hvorvidt du har 10mm eller 8mm bolte i topstykket, hvis det er 8mm skal du ikke spænde dem til mere end 24nm eller 18 lb/ft om du vil.
Alt dette gælder kun hvis din motor er standard.
Det gælder også på en tunet motor
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Okaj.. Det turde jeg bare ikke udtale mig om.. :)
Jo-jo, dine anvisninger er skam gode nok.
Jeg sad faktisk selv og ventede på at nogen skulle kommentere at " på tunede motorer køber vi nogen andre bolte og spænder dem 60 bar"
Men til dagligt brug bør man bruge de originale og gøre som VW foreskriver. Det har de rodet med.
Hvis man har en tunet motor der tændingbanker eller noget andet, kan det da godt være at man kan bruge et eller andet kryogenhærdet stål og så få topperne til at blive på plads. Så kravler rynkerne bare ud af blokken, men det gør jo heller ikke noget hvis man vinder LeMans. Men ikke til dagligt brug.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hvad med type 4 er det det samme moment?
forresten hvor meget moment skal de bolte der spænder blokken sammen omkring krumtap lejerne strammes mit går lå på 30 nm det stod ikke rigtigt nogen steder. (self i kryds og med højere og højere moment optil 30nm)
det stod ikke i den værksteds manual til t4 jeg har (eller også så kan jeg bare ikke finde det.
Ja type4 er det samme. Der er gode erfaringer med at spænde de 6 store 40nm. Både på type1 og 4
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:5185d6f79c="Frank_Andersen"]JJeg sad faktisk selv og ventede på at nogen skulle kommentere at " på tunede motorer køber vi nogen andre bolte og spænder dem 60 bar"
[/quote:5185d6f79c]
H
Selv H
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hvad med vippetøjet skal det også moment spændes???
Hvorfor spurgte du ikke om at låne min værksteds håndbog, da du hentede prøvestanden- Alle tal står i den,den ligger på mit arbejde, og når du har prøvestanden, skal jeg ikke skrue på motor aligevel.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
hej niels-erik
ja det ville have været smart, men det tænkte jeg ikke på
Hej Cardude
det stod ikke i den værksteds manual til t4 jeg har (eller også så kan jeg bare ikke finde det.
Værkstedsmanual ? - det lyder mere end almindeligt interessant.
Er det én der ka´ købes i fri handel - eller er det et støvet museumsstykke fra en længst svunden tid?
mvh
Biffo
lidt billeder af manualen det er en gammel haynes
[img:c6cfe27a38]http://www.student.dtu.dk/~s042584/haynes-t4(1).JPG[/img:c6cfe27a38]
[img:c6cfe27a38]http://www.student.dtu.dk/~s042584/haynes-t4(2).JPG[/img:c6cfe27a38]
[img:c6cfe27a38]http://www.student.dtu.dk/~s042584/haynes-t4(3).JPG[/img:c6cfe27a38]
[img:c6cfe27a38]http://www.student.dtu.dk/~s042584/haynes-t4(6).JPG[/img:c6cfe27a38]
[img:c6cfe27a38]http://www.student.dtu.dk/~s042584/haynes-t4(7).JPG[/img:c6cfe27a38]
[img:c6cfe27a38]http://www.student.dtu.dk/~s042584/haynes-t4(8).JPG[/img:c6cfe27a38]
hold jer lide til emnet.....
Ja alt skal som hovedregel spændes moment om du vil. Hvis ikke der er opgivelser bruger man de generelle momenter til en given boltstørrelse.
Dit store tændrørsgevind er nok et hvor gevindet har været ødelagt og man så har repareret det med en bøsning. Den bøsning er så blevet skruet ud sammen med det sidste tændrør den har kørt med.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.