Identifikation/motor + spg om køling
Det kan godt være det er mig der er for træt til at finde det...
Men hvor på motoren står den bogstavkode alle snakker om?? (AB,AN, osv....) Og hvad står de forskellige koder for? Evt. link til en tråd hvor det er nævnt? JEg er lidt nysgerrig efter at vide hvad jeg har i min "Streetster", det er ihvertfald ikke en 1303 maskine, de er da dobbeltportede allesammen, ikke...?
Hej det finder du under Biblioteket
og der inde står det under teknisk
vejledning vw Mvh Kim - Nibe
Hej og bogstave koden står under generatoren
Mvh Kim - Nibe
Perfekt, jeg takker! Så er det en enkeltportet 1500 jeg har! (H) :wink:
Så kommer tillægsspørgsmålet! Umiddelbart går denfint nok, dog lidt uroligt i tomgang, men det er hvad det er. Den skal også ud og pakkes om, ligeledes ikke noget synerligt problem.
Men!
Afdækningspladerne i motorrummet, ihvertfald den over udstødningen mangler....Jeg ved ikke hvor længe han har kørt med det; vil maskinen tage skal af det? Hvor meget kan de holde til hvad sådan noget angår?
Bogstavkoderne betyder ikke noget. De kunne ligeså godt hedder Per eller Poul
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
mine to H motore (buggy og roadster) har dobbelt port topstykker.
Det er noget der er ombygget
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
1500 H maskinen er den bedste der nogensinde er kommet fra Werket, så tillykke med den! :wink:
Med kølingen - så bliver motoren for varm hvis man kører uden den bagerste plade, fordi varmen fra udstødningen vælter lige op i motorrummet. Det giver mere slid og dårligere trækkraft..
Men hvis ikke den har taget permanent skade, så bare sæt pladen på og kør løs..
Anders:
Den kører også suverent godt, på trods af at den er utæt for olie, og har lidt tændingsudsættere, men den banker ikke eller noget, så den bliver pakket om og lagt i den igen...
Den bagerste køleplade kan ikke sidde der har jeg fundet ud af, der sidder noget hjemmelavet tarmslyng, og mig bekendt er der da plads til begge dele?
Når du nu skal ha den skilt ad, så tjek for slidtage på især udst. ventilstyr. Hvis de er slidt, så få dem udskiftet, sæt 4 ny udst ventiler i, og få alle 8 sæder frisket op.
T.
[quote:982132b494="Volle"]Den bagerste køleplade kan ikke sidde der har jeg fundet ud af, der sidder noget hjemmelavet tarmslyng, og mig bekendt er der da plads til begge dele?[/quote:982132b494]
Ja det skal der være plads til..
Jeg vil selvfølgelig lige gå den igennem, men umiddelbart er der hverken mislyde eller noget... Slid på styr....er det "bare" at afmont. fjedre m.m. og mærke slør...? (Ja, mekanikere i dag lærer ikke den slags! :? )
Anders: Han sagde også meget stolt at det var en hjemmelavet udstødning! :wink:
[quote:789c38cd2c="Volle"]Jeg vil selvfølgelig lige gå den igennem, men umiddelbart er der hverken mislyde eller noget... Slid på styr....er det "bare" at afmont. fjedre m.m. og mærke slør...? (Ja, mekanikere i dag lærer ikke den slags! :? )[/quote:789c38cd2c]
Ja eller den hurtige måde:
Tag en papegøjetang og grib om tallerkenen. vrid så frem og tilbage i samme retning som ventilen blir påvirket når motoren kører. (Vertikalt) Fabriks slidgrænsen er 0,8 mm slør. 1 mm og det begynder at blie farligt. Og du skal jo selfvfølgelig se på ventil toppen, ikke tallerkenen :wink:
er den på eller over slidgrænse, så skft styr og ventiler.
T.
Jeg har een gang i nyere tid, for ca. 4 år siden, "billig renoveret" en motor, hvor jeg synes at ventilerne så da okej ud, og genbrugt dem. Det holdt lige 6000 km. så tabte den en udst. ventil. Så var det ny top og nyt cylindersæt, samt en adskillelse af motoren, for at få alle uvedkommende "reservedele " ud derindefra.
Derfor SKIFT HVIS DU ER I TVIVL.
Så blev jeg det klogere! Men..hvad med resten af maskinen? Den kører jo fin, uden mislyde, så er det ikke bare dét? Der er noget om at man kan prøve slør i længderetningen på krumbaskeren?
Hvad koster det forresten at få lavet styr, sæder & ventiler?
1500 motoren er jo ikke lige den model der først står af, så hvis den kører tempereret, og uden diverse nykker, så lad den køre videre.
Axial slør. Min 0,07mm max 0,013. (De fleste motorer der har kørt nogen kmér har mere. 0,15-0,18 er ikke unormalt. MEN vær sikker på at det ikke er hovedlejet der sidder løst i blokken. Hvis den har mere end ovennævnte mål, er det sikkert det der er problemet.
Prisen på jobbet varierer jo nok fra sted til sted. Jeg tar kr.1450 for jobbet. ( Det er så med 3 vinkler i sædet. Vi laver nærmest aldrig andet.)
T
Ups ! Så lige at der havde indsneget sig en tastefejl på axial målene. Max mål skal selvfølgelig være 0,13 mm.
T
Så kommer du til at lave dem kan jeg da se på det hele! :wink:
De mål du skriver...jeg skal vel gå efter de første når jeg nu splitter den ad.? Hvis Hovedlejet sidder løst....er det så selve blokken der er slidt? Ny blok?
ja.
Det er ikke sikkert, jeg har set blokke hvor lejet har siddet løst pga både lidt ubalance og varme, men de er blevet "taget i opløbet" så vi har kunnet nøjes med at skifte lejerne.
ellers er det en anden blok, flugtboring, eller en ny blok.
T.
Jeg må i gang med at måle! :wink: Takker for hjælpen!