Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Min buggy trækker til højre ved opbremsning

Tags:
No tags yet.

(permalink) The_Buggy_Mann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej

Jeg har for et par uger købt en buggy 1966 i Sverige, og har sat den i stand, eller nærmere gjort den køreklar til det danske syn..

Dog har jeg et problem som jeg ikk helt kan finde løsningen på?

Når bilen bremser trækker den til højre..

Nu vil de første 10 sikkert sige det er bremserne som der er noget i vejen med, men her er hvad jeg har prøvet..!

Der er kommet 2 helt nye bremseskiver på.
Sporingen på hjulene er blevet korrekt indstillet
Bremser og hjul, og bremseslanger har været byttet om højre/Venstre, men uden virkning.. Bilen trækker stadigvæk til højre

Afstanden mellem forhjul/Baghjul er nøjagtig det samme på begge sider..

Dog har jeg opdaget at bilen har en hældningsforskel på 2 cm fra jorden til akslen.. Både foran og bagved.

Har prøvet at være to personer i venstre side ved opbremsning hvor den så næsten har bremset lige..

Nogen ideer til en hjælpeløs mand???

På Forhånd tak
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
dine kalibre skal udskiftes , så virker det - skiver skal bremse lige næsten uanset hvordan bilen er læsset, skæv eller hva den nu er..

hva med dine bagbremser ???
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) holmnibe Member
Skrev for 20 years siden | | | |
kan det ikke være en fjeder der er brækket eller nogle lag i højre side Mvh Kim - Nibe
(permalink) buggywoogie Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Sjovt nok... Jeg har haft nøjagtig samme problem på min buggy, hvor jeg også prøvede det samme som dig og testede den flere gange på bremserullefelt, hvor den bremsede 100% lige... Fejlen viste sig at være at den forige ejer (svensker) havde pillet et (eller 2) fjederlag ud af forbroen og havde så vent de resterende forkert, så fjederlagene var ikke "låst" ordenlig i den ene bærearm og det bevirkede at den ikke affjederede ens i begge sider.. Jeg fant fejlen da jeg skiftede til justerbar forbro og efter at fejderlagene blev vendt som de skulle kunne man slippe rattet og bremse uden at den havnede i grøften..
(permalink) holmnibe Member
Skrev for 20 years siden | | | |
det var det jeg mente
(permalink) The_Buggy_Mann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Okay buggywoogie.. Det lyder som om et muligt løsning, jeg ved bare ikk om det kan forklare at den også hænger lidt bagved.. Hva for en forbro har du købt til din??
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvis stemplerne i kalibrene kører uhindret, din affjedring virker (det er ikke så vigtigt med de 2 cm højdeforskel), og bagbremserne er iorden og justeret op - så skift bremseslanger. De kan "falde sammen", så slangen bliver "pustet op" istedet for at bilen bremser.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) The_Buggy_Mann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har prøvet at slifte bremseslangerene højre/venstre uden andet resultat.. Og er meget sikker på at det ikke har noget med bremserne at gøre
(permalink) Fridolin Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det kan også være en defekt bærekugle!... :wink:
-------------------------------------------
berg.m@webspeed.dk
22772343
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg går selvfølgelig ud fra dine dæk er ens og ens slidt.

Virker affjedringen?
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) The_Buggy_Mann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har også prøvet at bytte rundt på dækkene, affjedringen virker den er dog en lidt blød, men eftersom jeg ikk har nogen anden buggy at sammenligne med ved jeg ikk om det er unormalt
(permalink) buggywoogie Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det er en "almindelig" justerbar forbro fra kit og buggy.. jeg måtte skifte forbro fordi den gamle var rusten.. og så vil man jo gerne have den lidt lav..
(permalink) The_Buggy_Mann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Er det sådan lige til at åbne op og se om de fjederlag ligger ordenligt i forbroen?? Jeg kunne godt tænke mig en manual til bilen, værktøjshåndbøger eller lignedne til bilen.. Nogen der ved om det ligger på nettet og nogen foretrukne
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Sporing er forkert, eller cailperne hænger, eller bremseslanger, eller bagbremserne er justeret skævt op. Eller forskellig fjederstyrke fra side til side.
dykker den over det forhjul den bremser godt på, eller trækker den bare ?
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) The_Buggy_Mann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Den dykker en lille smugle på det forhjul den trækker mod.. Jeg har i samarbejde med en makaniker afprøvet det meste.. Sporingen kan udelukkes. Bremseslager kan udelukkes.. Bremserne blev testet ok ved syn dog trak den til højre under opbremsning under køsrel..
(permalink) The_Buggy_Mann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har nu prøvet at bremse med højre side oppe på en kantsten.. Hvor den så bremser lige.. Kan dette udelukke eller bekræfte nogen af delene
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det er ikke lige til at komme det mere præcist uden at stå med bilen, synes jeg...

Der er ikke andet for end at kontrollere det hele HVER FOR SIG..

Start med at finde ud af om højdeforskellen ligger bag eller for. Det er højst tænkeligt bagpå den ikke er sat i den samme højde. Start med at skille bagtøjet ad og få stillet dem ens, hvis de ikke er det i forvejen. Så kan du iøvrigt hæve/sænke den som du har lyst hvis du synes den trænger til det..
Når det er skildt ad så tjek at støddæmperne har samme hårdhed. Kig efter slør og andre defekter når du har det fra hinanden alligevel.

Så sæt bilen ned og rul lidt frem og tilbage. Hvis den nu står lige, så prøv at se om det var det..

Hvis ikke, så skil fortøjet ad. Af med spindlerne så bærearmene står frit og uafhængigt af hinanden. Så mærker du om en eller flere af bærearmene går mere eller mindre stramt end resten. Hvis de gør så tag dem af og kig fjedrene og de rullelejer/bøsninger som bærearmene kører i efter. Tjek igen støddæmpere. Smør forbroen når det er samlet igen.
Når fjedre og bærearme er iorden, så mærk efter bærekuglerne - de skal være fingerstramme.. Ikke så løse at de "dingler", og ikke så stramme at de binder.
Når de er iorden, så giv dine hjullejer frisk fedt og saml det hele igen.
Sørg for at smøre alting, giv nye gummidimser hvor de ser slidt ud, og lad være med at samle noget med gamle rustne bolte og møtrikker.. Så ender det med at du ikke bare finder fejlen, men får den væsentlig bedre og velkørende bil ud af det!
Du bliver glad for det i længden når du har været det hele slavisk igennem.. Så får du repareret små irriterende detaljer og den slags. Når først ærmerne er smøget op, så er det bare igang. Og hvis ellers det hele (minus den evt defekte del) viser sig okay, men blot trænger til service, så behøver det ikke koste en krone ud over smøremidler osv..

En sidste ting - du siger at den er sporet korrekt, men har styrehuset stået i midterstilling da den blev sporet? Hvis du ikke ved det (din mekaniker), så har det ikke!
Få det sat korrekt og sporet igen.

8) Så nu har du en weekends arbejde foran dig, og hvis du ikke finder fejlen så skulle det undre mig..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk


Reply

You must log in to post.