Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  motorproblemer (basal service er udført)!

Tags:
No tags yet.

(permalink) -Mikkel- Member
Skrev for 19 years siden | | | |
I dag skulle der skrues på vw igen. Startede dagen med at knække en kvali "breaker bar" i forsøget på at få bagbremsemøtrikken af. Et ordentligt vandrør henover og den knækkede let. Den kom så over i bunken til den lange momentnøgle jeg knækkede i sidste weekend i førsøg på samme...(næste weekend 36 mm top svejst på jernstang og evt. vinkelsilber).

Nå, men videre til noget andet: Motor. (std. 1300 AB)

Motoren har følgende symptomer: Når jeg tænder første gang holder den tomgangen fint. Så kører jeg og kommer op i fart. Ved nedbremsning går den ud ved lave omdrejninger (sker allerede fra første gang jeg bremser og der er motoren stadig ikke varm). Når jeg så holder for rødt kan den ikke holde tomgangen længere. Dette fortsætter.

Jeg har: (jf Frank As indlæg om service bl.a.)

Justeret ventiler (0, 15)

Skiftet til nyt: platiner, rotor, dæksel, tændrør (afstand 0,7)

Indstillet platiner (0,4), stillet tændingen.

Vaacum avanceringen (eller hva det nu hedder) bevæger sig når man skaber undertryk ved at suge i det lille rør der går til karburatoren!

Jeg kan godt lide at gå metodisk frem...

Hvad er min næste handling i fejlsøgningsrækken?
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
At indstille din karburator, inklusive svømmerhøjden i benzinkammeret.

Der står hvordan i Haynes eller hvad du nu har..

Sidebemærkning til din akselmøtrik - du drejer da den rigtige vej, ikke.. Der er ikke omvendt gevind på hvis du er i tvivl. Jeg har hørt flere sige at de drejede modsat i den ene side "fordi der er da altid linksgevind i venstre side.."

Det er der bare ikke..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) -Mikkel- Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg kigger på karburatoren...er det pga. deaccelerationen at du ved fejlen ligger i svømmehuset? (jeg er lidt newbie)

Jeg kigger i min haynes og Muir-bogen imorgen som det første.


Vedr. møtrikken. Nej jeg løsner ved at dreje mod uret. Jeg har dog en fæl mistanke om at svenskeren der har haft bilen før mig måske har spæbdt den med en ond trykluft-maskine...
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ja det er en meget almindelig fejl.. Det plejer at være forkert svømmerhøjde og/eller tilstoppet tomgangssystem..

Start med at pille den af og rense den godt. Køb evt. et renoveringssæt med nye pakninger og membran. Det koster ikke ret meget.. (100 kr ?)
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Lige en ting vedr den møtrik. Jeg havde selv samme problem sidste år. Der vidste det sig at møtrikken var svejset fast.:( Måske en ide at checke det. Svenskere kan trods alt finde på ALT. Det endte også med at jeg måtte bruge vinkelsliberen, men det kan IKKE anbefaldes. Det er MEGET let at komme for tæt på gevinet og så skal du have ny aksel.:(
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
I de 30 år jeg har skruet på VW har jeg aldrig haft en motor der gjorde noget pga. svømmerhøjden. Altså på en std. karburator.
Pas på med de uoriginale pakningssæt, så bliver svømmerhøjden da først forkert.
Det kan være den løber over fra svømmerhuset. Men det er nåleventilen der ikke kan holde tæt, benzinpumpen der giver for meget tryk, eller der har sat sig en nullermand fra en benzinslange i klemme.
Men svømmerhøjden og trykket ændrer sig ikke lige pludseligt, så motoren går i stå.
Men ellers har Anders ret. Den skal nok renses.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:438f9b4841="vwanders"]Sidebemærkning til din akselmøtrik - du drejer da den rigtige vej, ikke.. Der er ikke omvendt gevind på hvis du er i tvivl. Jeg har hørt flere sige at de drejede modsat i den ene side "fordi der er da altid linksgevind i venstre side.."

Det er der bare ikke..[/quote:438f9b4841]

Er der ikke noget om at der er linksgevind på venstre forhjul!? Mener jeg da at jeg har hørt..

Anyways.. Få fat på en torque-meister, så ryger den møtrik uden besvær! Gælder også din møtrik (gland-nut) ved svinghjulet.

Det problem med din karb lyder lidt ligesom det jeg var ude for, og det skyldtes et slidt gasspjæld (ikke at jeg siger det er det der er galt, men det er en mulighed)
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 19 years siden | | | |
Den mest almindelige grund til underlig tomgang på dobbeltportede motorer er utætte indsugningspakninger, har du checket det..?

Jeg har en ide om at det er pga. chokeren er slået til når du starter den, at den kan køre tomgang, når du så har kørt lidt slår chokeren fra, og det er tomgangssystemet der skal levere benzinen er det at problemet kommer.

Check:

solonoiden klikker når du sætter tænding på
pil tomgangsdysen ud og blæs den igennem
grundjuster karburatoren
og check selvfølgeligt at tændingen står perfekt (allerførst)

check envidere at indsugningsmanifolden ikke er iskold under karburatoren når du har kørt ca. 5 min på motorvej, i så fald er det dit indsugningsforvarmningsrør der er tilstoppet, og så skal det pilles af og renses, ellers vil den uværgerligt gå ud ved enhver motorvejsafkørsel.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) otsaku Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hej mikkel

Jeg har præcis de samme problemer. Jeg er igang med mortens liste ovenpå... men

er den kilerem for løs? Har lige strammet min og indtil videre har det hjulpet lidt.
-------------------------------------------
Det jeg ikke kan, kan jeg lære!
(permalink) -Mikkel- Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tog karburatoren af i søndags. Rengjorde først.

Svømmehusniveauet var ok (ca 2 cm til toppen). Nåvelventilen virker fint.

Rensede svømmehuset.

Blæste alle dyserne igennem - især hoveddysen, men også tomgangsdysen, var meget tilstoppede.

- sjovt at rode med sådan en karb iøvrigt:-)

Testtur og det spiller virkelig. Den kører som en drøm!...i 4 km, hvorefter bilen langsomt sætter ud og nu kan jeg ikke starte den igen??? Startmotor hiver, motoren drejer rundt. Der bliver sprøjtet benzin i karben når jeg hiver i accelarator kablet. Det er meget mystisk - den vil ikke starte. Jeg måtte slæbe den hjem...øv.

Siden der kommer benzin til, må der vel ligge en ny fejl i tædingssystemet vil jeg tro.

Iaften vil jeg starte med at tjekke, at der er gnist og så gå hele tændingsstystemet igennem igen...måske er noget slået løs eller hva ved jeg...

Ydermere:
Remmen er iøvrigt spændt korrent.
Spjældene virker fine og uden slør.

VWMorten:
Hvad ligger der i en grundjustering af karben? Iøflge min bog (iøvrigt mangelfulde) Haynes manual er der kun tomgang og højde i svømmehus at indstille! ...måske der er nogen der har noglel gode links eller kan anbefale en god bog om sådan noget? - Sådan noget begynder noget, helst...


fortsættelse følger!
(permalink) mSTIGAARD Member
Skrev for 19 years siden | | | |
og du er sikker på at benzin pumpen funger og at slangerne ikke er stoppet!?!? selvom acc. pumpen giver benzin, kan det godt være at benz. pumpen ikke dur..... acc. pumpen pumper bare fra det der ligger i svømmer huset!!!

vwh
Mads
-------------------------------------------
OARR- Odense Aircooled Roadrunners
e - mails : mads@stigaard
Mobil : 40327555
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Grundjustering.. Der er to hovedtyper af karburatorer. En med to justerskruer (tomgang og blanding), og en med 3 justerskruer (tomgang, blanding og spjældstopskrue).

Begge typer har for så vidt spjældstopskrue. Det er bare kun den ene hvor den skal bruges ud over grundjustering.

Det der umiddelbart adskiller de to karburatorer er på venste side, hvor justerskruen/erne sidder. Der kan enten være en enkelt, eller to (en stor og en lille).
Hvis du kun har en så er det blandingsskruen og tomgangen stilles på "hammeren" som har fat i gaskabelarmen.

På den model er det ligetil. Der er for så vidt ikke nogen grundjustering.

Hvis du har to så er den lille blandingskruen og den store tomgangsskruen. Her skal skruen på "hammeren" kun stilles éen gang - grundjustering.

Det er spjældets stilling der skal grundjusteres, og det gør du ved at skrue stopskruen ud så den ikke rammer "trappen". Så holder du chokerspjældet åbent, og skruer skruen ind så den lige akkurat rammer nederste trin på trappen og så en kvart omgang mere. Det er vigtigt at du gør det præcist.. Det er nemmere hvis karburatoren er afmonteret.
Når den står som den skal så rører man ikke stopskruen mere.
Så plejer jeg at skrue tomgangs og blandingsskruerne helt ind, og så tre omgange ud. Så kan den ihvertfald starte. Derefter justerer man blanding og tomgang når den er varm.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) -Mikkel- Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Så kører vi igen! Jubii!

Kablet imellem tændspole og strømfordeler var irret og faldet ud. Så der var ingen tænding.

Nu holder bilen igen tomgangen kører ok.

Der er stadig lidt for meget vibration i motoren ved tomgang (der forplanter sig til karosseriet) og der er enkelt flade perioder i accelerationen.

Nu vil jeg se at få det pakningssæt til karben, rense den nidkært igennem og derefter så grundjustere som VWAnders lige har forklaret for mig. Tak for det.

Så må vi se om det kurerer de sidste små hængepartier.

Hurra for vwnettet

Fortsættelse følger.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvordan er det gået ? Har du fået renset den kaburator ? 8O
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) -Mikkel- Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Karbén er renset og alle dyser blæst igennem.

Jeg har efter bedste evne grundjusteret den, og jeg synes faktisk, at den går rigtigt fint såvel i tomgang som under acceleration.

Jeg synes det er rigtigt sjovt at få sådan en motor til at køre ordentligt.

Bilen havde dog alligevel en tendens til at gå i stå hvilket har irriteret mig meget. Ved at puste i benzinslangen (mod tanken) fandt jeg ud af, at der var noget skidt, der blokerede tilførslen. I dag tog jeg tanken ud og rensede den. I bunden af tanken faldt en plasticring (sådan een, der sidder lige under hætten på fx en karburatorspritdunk). Så nu skulle også det være fixet!

(Iøvrigt har jeg investeret i et busprojekt med min ven og vi laver nok snart et indlæg om den her på vwnettet)

God lørdag aften
/Mikkel
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:672145ac8b="-Mikkel-"](Iøvrigt har jeg investeret i et busprojekt med min ven og vi laver nok snart et indlæg om den her på vwnettet)

God lørdag aften
/Mikkel[/quote:672145ac8b]

Jeg har for nylig investeret i en god rockabilly cd og nogle bajere, hvilket jeg gerne gør igen når bussen er klar. Naturligvis går jeg ud fra den bliver bygget med party i tankerne.

Søren
-------------------------------------------
Ring: 28118212

Reply

You must log in to post.