? ang. skift fra generator til dynamo
Hola..
Da min generator tilsyneladende er ødelagt (slør i akslen) vil jeg derfor skifte den med en dynamo og dynamofod jeg har liggende.
Er der noget jeg ellers skal tage højde for? El eller lignende?
Ellers vil jeg mene at det er et tilsyneladende straightover swap..
Lad de gode indlæg og saglige kommentare strømme ind.
På forhånd tak.
Husk at montere et laderelæ der passer til dynamo
-------------------------------------------
のではなく。まわり道をしたりのではなく。まわり道をしたり立ち止まっ
hvorfor - alle andre vil da helst ha genrator..
det kommer jo an på om du har generator med internt eller eksternt laderelæ...
men er det din bus er det vel et internt relæ - også er det jo nødvendigt med et laderelæ
husk også at selve foden skal skiftes...
jeg har en generator med internt relæ hvis du ikke kan finde en på hjemegnen ...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hmm nu er jeg ikke så skarp mht relæer og andre el-relateret ting. Hvor skal det laderelæ sidde? Og hvordan montere man lige det? (bilen er lavet fra 6v med dynamo til 12v med generator engang, og da den generator altså nu er stået af vil jeg jo som sagt skifte til den 12volts dynamo jeg har liggende, da jeg ikke har brug for meget strøm, ingen anlæg m.v)
Det var sgu lige en streg i regningen med det relæ.. den skulle gerne køre igen i dag.. damn
P.S det er min 1300 T1'er det handler om
laderelæet er orginalt normalt monteret under bagsædet i modsatte side end som batteriet , men de fleste sætter det på firewallen når de laver en konvetering...
[web:fe6ad9d7cf]http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php[/web:fe6ad9d7cf]
du finder dit ledningsdiagram her :
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hmm der sidder ingen laderelæer monteret i bilen, går derfor ud fra at den generator der er kaput var med indbygget relæ.
Det er jo noget ged! Problemet er nemlig at det haster med at få bilen slået sammen igen. :(
så vil jeg anbefale at du skifter til en med indbygget igen ...
ellers skal du ud og købe laderelæ , og ha trukket nye ledninger , ha fat i de rigtige stik mm..
det bliver dyere i sidste ende, end som at købe en anden brugt genrerator...
de plejer at koste fra 300 og op alt efter stand..
er det så dit leje - eller dit indbyggede relæ , eller selve generatoren der er gået kold , eller måske bare dine kul der har hængt sig ???
Jensen - haster - du er da vel ikke afhæningig af en 40 år gammel bil ??
har den indbygget relæ ha den i kabelsko studs og en gevind studs i toppen.
har den exsternt relæ har den tre kabelstudser i toppen..
[img:0fb4f3f19c]http://www.vw-resource.com/images/057_new_alternator_and_fan.jpg[/img:0fb4f3f19c]
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Ja det lyder jo som noget bøvl, lige pludselig.. :( Jo lidt afhængig er vi faktisk da det er min kones daily driver indtil videre, og den skal bruges i morgen.
Det er akslen i selve generatoren som der er massivt slør i, der sidder da ikke noget der kan skiftes deri, eller hvad?
Den lader fint, men skramler ad h... til netop pga slør.
jo der sidder et leje , men det skal jo også skaffes , og koster sikkert også 300 kr
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hvor sidder det leje? Det er da ikke et man kan købe seperat..
Der sidder nogle lejer i den. (en i hver ende, og de er ikke ens) De kan købes på et normalt velassorteret industrilager. Sig til hende at hun skal tage det med ro, og få så fat i nogle nye lejer. - Skal lige finde numrene til dig senere idag. (Har vist endda nogen hvis det skulle være)
T.
Du må meget gerne finde de numre farmer, og hvis der er nogle der eventuelt har en billig generator med indbygget laderelæ der fungere 100% til salg her på øerne (lolland-falster/sjælland), så sig endelig til!
Det er vel ikke sådan at de lejer tilfældigvis er ens i en generator og i en dynamo!?
6202 & 6203, lukkede lejer. Men har alligevel ikke nogen.
T.
Ok tak.. Men mht til mit forrige ?, de lejer er vel tilfældigvis ikke ens i en generator og i en dynamo?
Det ved jeg ikke. Har aldrig skiftet dem i en dynamo.
T
Anyways.. tak for svarene bornholmer, hammerbus og farmer! :wink:
Jeg har 2 nye lejer til at ligge til en generator .... så hvis du ikke kan drive dem frem nogle steder - så giv mig et ring så sender jeg dem til dig.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Lejerne kan du få hos thansen. pris hhv 49kr og 29kr. og så er det endda skf lejer.
Tak det var pænt af dig Rasser, og også tak til dig gæst for oplysningen, men jeg har fundet en anden generator og har som sådan også de lejer jeg skal bruge da jeg har erfaret at lejerne i en dynamo og generator passer over ens.
Lige et afsluttende spørgsmål.. Jeg har nu monteret en anden generator og det hele spiller, men jeg kan ikke komme til at spænde den store møtrik bag på blæserhjulet med de korrekte 63-64 nm da min momentnøgle ikke kan være der (læs: det er bøvlet at gøre alene ihvertfald). Er det nok at jeg spænder den godt til eller er det et af de steder hvor man ikke kan omgå det med det korrekte moment!? Jeg har ikke lyst til at ødelægge hverken blæserhjul eller generator ved at lave en simpel tilspændingsfejl.
På forhånd tak..
jeg har sgu aldrig spændt den med moment med mindre jeg havde hele generatoren ud med mølle og det hele - det er der aldrig sket noget ved..
så det ville jeg da gøre hvis jeg var dig...
den skal selvfølgelig spændes hårdt - så den ikke falder af
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Man spænder den til, sådan almindeligt stramt. Så skal den lige ha´et "snev" Så er den i vinkel du.
T.
Jeps.. Jeg har også spændt den hårdt op (ikke idiotisk hårdt) så den burde vel nok blive på.. Jeg ville bare lige forhører mig så jeg var på den sikre side :)
Takker