OT: polo kan nu IGEN ikke gå i tomgang
I know.. :oops:
Dette forum er kun for luftkølere, og jeg har da også sådan en, men min nyanskaffede daily-driver, en Polo 1.3 fra 86 m. karb, kan ligepludselig ikke gå i tomgang uden at gå ud!?
Jeg ved at der er en del herinde der kører polo til daglig (bla Frank A.) og tænkte at man måske kunne få et kvalificeret svar på hvad årsagen kan være! Jeg aner intet om vandkølede "moderne" motorer, med slanger over det hele :wink:
De første symptomer var en svag "huggen" ved konstant hastighed (hvor motoren ikke trækker, men bare holder farten)
Men idag går den ud hver gang jeg kobler ud. Nogen forslag til hvor jeg skal starte? Min teori er skidt i karburatoren..
Mvh Rasmus
Pierburg karb er en snot karb.. Jeg boksede helt vildt med min for mange år siden.. Den var så slidt op men havde samme symptomer.. Hvis ikke din er slidt er det nok skidt.. Ellers så ring til Bornholmeren jeg er ret sikker på at han har en spritny pierburg til polo på lager som du kan købe for en slik..
Nu kan jeg ikke huske om det er ligesom på Golf'erne, men hvis der sidder en gummiflange mellem karburatoren og manifoldet, så tjek lige at den ikke er revnet.. Det er en klassisk fejl.
Så jeg må hellere blæse den igennem med en luftpistol og se om det hjælper! Hvordan konstaterer jeg om den er slidt?
Det er den med gummi-flangen. Et punkt mere at tjekke. tak anders
tjek rotor, fordeler dæksel og tændrør.. har jeg døjet en del med på min golf (ikke helt samme motor, men samme problem)
tjek iøvrigt alle vakum slange og pulldown dåsen..
evt søg på vagcars.dk, det har været oppe og vende MANGE gange derinde..
evt mener jeg at Duck også har en polo karb liggende,
http://itiot.dk
Det med revnet flange,så skulle den gå meget højt i tomgang,og ikek reagere på tomgangsskruen,men prøv og sprøjt startgas rundt om kaburatoren,hvis det ændre sig ,så er det der fejlen er,men tjek ALT først ,hvad er Platin afstanden(camvinkel)???Fordeler dæksel,tændrørskabler M.M,den pieburg er jo ikek jordens bedste,men heller ikek så svær og skille af og rense,bare pas på pakningen i toppen,den skrue du kun kan nå med en lang tynd skruetrækker gennem speedertrækket mener jeg er tomgang ,den anden er CO,men husk den er ike "bare"pludselig gået ud af indstilling
Ja som Michael F skriver Tjek varcumslangen den har et skapt knæk hvor den går på fordeleren,min har være revnet 2 gange
Tænding er ny, m. nye rør kabler dæksel og rotor, og der er ikke platiner i og tænding er justeret ind. Men jeg tjekker alle slanger i morgen.
Nogen tips til rensning af karb? hvilke dyser er lige til at pille ud og tjekke? evt billede af hvor de sidder?
Jeg har ikke skruet på noget, så det er ikke tomgangs og CO skrue der er årsagen.
Endnu engang tak for hjælpen
[quote:6fb60fa0ec="Kasper-DSA"]Pierburg karb er en snot karb.. Jeg boksede helt vildt med min for mange år siden.. Den var så slidt op men havde samme symptomer.. Hvis ikke din er slidt er det nok skidt.. Ellers så ring til Bornholmeren jeg er ret sikker på at han har en spritny pierburg til polo på lager som du kan købe for en slik..[/quote:6fb60fa0ec]
en [b:6fb60fa0ec]kæmpe[/b:6fb60fa0ec] pose vinegums og den er din :P ganz Neu 34 pict 3 karbosnade, smøger modtages også :lol:
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Nu er min med platiner ,men havde en kolega som havde en med electronisk,der brændte et eller andet af i fordeleren??så han hentede en anden hos huggeren,Kaburatoren,så vidt jeg lige husker sidder der 2 dyser på bagsiden af topdækslet,og 2 nede i Kaburatoren,pas på ikke og byt om på dem,men måske noget her har et pix af det :)
West
Motorer går i stå af de samme årsager uanset hvilket kølemiddel man bruger
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
af med karben og rens den med lufttryk. Dysserne er lige til at skrue ud....det er en simpel karburator så det er bare at komme igang. når du skiller karburatoren ad så se lige om svømmekammeret er fuldt! der skal jo være lidt at leve af Jeg har en fra 89 og den skal have renset karb hver 12-18 måned selvom den kører med benzinfilter! umiddelbart ville jeg ikke tro at der er karburatortilslutningsflangen (langt ord)- falsk luft=høj tomgang.....som regel- men polo med karb. er noget lort....jeg har også kæmpet mange brave kampe med min
Hey gubban
Har du prøvet med noget så simpelt som karburatorsprit ??
husk forøvrigt lige at se om forvarmeslangen fra udst. manifolden er intakt.
Nemt at prøve inden du skiller hele lortet ad.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Hey Rasser.. Har ikke prøvet karbsprit.. men den vil slet ikke køre i tomgang, heller ikke med kold motor.. Slangen? Den er sgu i stykker den slange. Kan det have så meget at sige?
Karburatoren er nu renset, alle dyser blæst igennem, alle vakkum-gummi-slanger skiftet til nye, gummiflange ikke revnet. Stadig ingen tomgang...!
Kan det være auto-chokeren? når jeg piller lidt ved chocker spjældet kører den lidt længere uden at gå ud. men ikke mere end 1-2 sek
Hvis den kan køre på varm motor kan man godt mistænke chokeren.
En choker skal, uanset om den er manuel eller automatisk, åbne spjældet lidt med det samme man drejer med motoren. Dvs. ved starteromdr. skal den klappe med spjældet og når den så springer i gang skal spjældet lidt åbent. Motoren kan ikke starte og heller ikke køre på benzin alene, derfor skal det åbnes lidt.
Pierburg karburatoren er en lorte karburator, ligesom alle andre std. karburatorer, der tjener os trofast i 15-25år uden problemer. Og så når de endeligt giver lyd fra sig er det noget lort.
Det kunne jo være de bare trængte til lidt hjælp.
Og ja papslangen har også noget at sige.
Men det er svært pr. internet når man ikke kan få fingrene i den.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg har nu forsøgt at indkredse problemet lidt, og fundet frem til at det kan være tomgangsspærreventilen. Den reagerer slet ikke på 12v direkte fra batteriet.
Hvordan virker sådan en ventil?
Kan den købes i løs vægt? evt nogen der har en brugt liggende hvis ikke man kan købe en ny og skrue på karbonaden?
vand i benzinen? hvis du har tanket fra en selvbetjeningstank kunne du godt være uheldig....det har jeg desværre også prøvet
Problem solved! Det var en kombination af skidt i karb, dårlig stel til karburator og en irret sikring til tomgangsspærreventilen. :-D men nu kører den igen!
Thank you VWnettet!
jeg går ud fra at det er li med at du ikke vil ha min 34 pict 3 karbosnade så - pis , nu var der ellers liige en mulighed for at få mine dummepenge hjem igen - hehe - tjør godt
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Nu er den sgu gal igen! :evil:
Bare knap så udtalt. Den kan godt gå i tomgang, men holder kun knap 4-500 omdr, eller går ud nogen gange!
Sådan noget lort. Jeg kan ikke gennemskue det! Er der nogen der måske vil kigge på den?
Knækkede desuden lige skruen i det lange hvide plast-rør i den tro at jeg kunne løsne den..
sikker på det ikke er tændrør eller tændrørskabler der driller så den kun går på 3 cylindre en gang i mellem ??
Den går fint på alle 4 cylindre, så det er udelukket. jeg knækkede CO-skruen, tror jeg. den var skruet næsten helt i bund. Det kan måske forklare den huggen ved normal kørsel. men hvordan den ligepludselig kan gå dårligt kan jeg ikke gennemskue.
Rasmus