EDB-nørd på afveje!!!(Der er 30 pics!!!)
Indledende vil jeg godt sige at jeg ALDRIG i mit liv har rodet med biler. Jeg vil enda gå så langt og sige jeg altid har haft opfattelsen af biler som værende en ting med fire hjul der starter når nøglen drejes :).
Desuden er jeg studerende og har dermed ikke en "måndesløn" på mere end godt 4000 kr. Ud af dem skal der betales mad, husleje og alt det andet pjat. Så mit bilbudget er temmelig meget lagt fra starten. Men det tænkte jeg jo ikke som noget problem. Jeg havde jo fået at vide reservedele er billige...
Jeg sad her i sommers og stenede en smule da Mikkelsen(kendt fra VWnettet) kom og spurgte om jeg ikke skulle have en bobbel. Jeg tænkte lige et sekund og så blev jeg ening med mig selv om at.... Jo for fanden det skal jeg.
Så gik jagten ind på at finde en bil der passede. Det vil sige en bil der ikke skulle laves ret meget ved, da min viden om biler mildt sagt svarer til at sætte en guldfisk ned i et akvarie med 1000 piratfisk.
Der gik dog et stykke tid før vi fandt en bil. Jeg har desværre ikke nogen billeder af bilen fra der hvor vi hentede den.
Men vi kom ud og så på bilen. Det var både en ovaler, den havde stadig H-stykket bagi og så var den jo nærmest ikke sjevst i....
Det ser jo godt ud!
Og som du selv er ved at finde ud af så er, learn by doing, en ganske fin måde at lære på :wink:
Keep up the good work!
Det er du vidst også nødt til hvis du skal nå det inden jul!
En anden ting er, vil det ikke være synd at sende en nyrenoveret VW ud i salt og sne på sin 1. tur?
godt med noget gå på mod - det er fedt ...
lige enkelt ting - dine manchetter sidder forkert, de sidder kl 12 - drej dem ned til 5 min i tre , så passer det :D
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Ikke dårligt lasse... :wink:
Fedt nok. Det skal nok blive godt en dag!
Lige éen biting.. Kan du gøre dine billeder liiiidt mindre..? Jeg har næsten ikke læst din tekst, fordi jeg ikke gider sidde og scrolle frem og tilbage, frem og tilbage, osv..
Ellers Thumbs up! 8)
Der er en del der har sagt det med at bilen helst ikke skal køre om vinteren, men jeg håber et godt tygt lag textyl kan hjælpe :). Desuden håber jeg at jeg kan regne med den danske vinter, hvilket vil sige at det højest bliver til lidt småregn :)
BuggyBent havde godt sagt til mig at manchetterne skal side omkring kl 3. Men jeg var jo sikekr på jeg vidste bedre :P Hvorfor er det egentlig at manchetterne skal sidde kl tre?
Jeg skal nok få gjort billederne mindre. Jeg sad bare og skrev indlægget temmelig sent i går, så jeg gad ikke lige gøre noget ved det.
Jeg bliver til stadighed imponeret over at alle dem med færrest penge (studerende) kaster sig ud i de vildeste projekter. :wink: - men fedt projekt!
Manchetterne skal sidde kl 3 fordi de ellers kan de ikke bevæge sig ordentligt. Samlingen kan ikke flekse når den står på højkant.
-------------------------------------------
~Mette
Fedt projekt, og modigt at du kaster dig ud i det "som dit første projekt"
Du har efter min mening gjort det helt rigtige: udliciteret noget af arbejdet til underentrepernører, i erkendelse af at man ikke kan alting selv.
- keep up the spirit..!
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
[quote:98cf7aa799="Ibbernik"]Der er en del der har sagt det med at bilen helst ikke skal køre om vinteren, men jeg håber et godt tygt lag textyl kan hjælpe :). Desuden håber jeg at jeg kan regne med den danske vinter, hvilket vil sige at det højest bliver til lidt småregn :)[/quote:98cf7aa799]
Med mindre du har tænkt dig at du kan nå og lave den i "mint condition" til jul.. Så kan du selvfølgelig køre i den om vinteren. Naturligvis slider det hårdere på den på alle måder og komforten skal nok nærmere sammenlignes med det at skulle gå eller køre på cykel.. i så fald er den jo god ;-) Få den rustbehandlet efter alle foreskrifter og gerne installeret et benzinfyr, så funker det.. Du skal ikke være nervøs for om bilen kan starte m.v bare der er strøm på batteriet og bilen er vedligeholdt, så skal den nok starte, også selvom den står begravet i sne til taget.. :D
Og der er altså en vis charme ved at køre på juleshopping i en bil fra en anden tid.. (bare gaverne ikke er for store)
Der er sandelig sket noget, siden jeg var ude og handle lidt smådele hos dig!
Det ser rigtig godt ud, det der sker med ovaleren, men jeg kunne nok ikke nænne at køre i den om vinteren, når den engang (til jul?) står færdig :)
Jeg kan nikke genkendende til meget af din beskrivelse og hvor FANTASTISK en VW man har købt (sagt af sælger :wink: ) men virkeligheden ser bare noget anderledes ud, når man får skilt vognen fra hinanden, ikk ibbernik? :lol:
Der er kun en ting at gøre...arbejd arbejd ..arbejd arbejd.
Forrsten hvilken farve skal du gi skønheden og skal den stå original?
-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
Kan du huske hvad sælgeren hed, og hvor han havde bilen til stå?
Jeg syntes at kunne huske den bil? Vil du løfte sløret for hvad overprisen var? Den havde onepiece ruder der var tonet, ik?
- Casper
Fedt projekt og du bare kaster dig ud i det uden at vid enoge tom biler og sorte fingre, men fedt du satte SP til det arbejde, det kunne ingen gøre bedre for dig jo og hurtigere, underligt han ikke satte det krav at den skulle sænkes når han lavede på den :D
Klø på men om du ikke når det til jul så se dag frem til at køre i den til sommer.
vh jesper
Min plan var at bilen skal være blanksort. Men da det jo er rimelig dyrt at fåe en bil malet, bliver den bare "håndmalet" ind til jeg får pengene. Det bliver ikke kønt men effektivt :).
En lille tanke jeg går og leger lidt med er at der skal males hippiblomster på bilen.
Jeg har købt bilen af en der bor mellem fårvang og gjern(jylland). Jeg kan ikke huske hvad han hedder. bilen havde onepiece ruder. Jeg ved ikke om de er tonede. Det ligner det umiddelbart ikke.
Den fantastiske overpris var på 13000 kr.
SP Rasmussen gik meget ind for at bilen skal sænkes, hvilket der også var planen...
[quote:83117f628d="Ibbernik"]Min plan var at bilen skal være blanksort. Men da det jo er rimelig dyrt at fåe en bil malet, bliver den bare "håndmalet" ind til jeg får pengene. Det bliver ikke kønt men effektivt :).
En lille tanke jeg går og leger lidt med er at der skal males hippiblomster på bilen..[/quote:83117f628d]
Mener du det ???
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote:c7698793cc="Bornholmer"]
Mener du det ???[/quote:c7698793cc]
Tænker du på blomsterne?
Jeg tænker i hvert fald på begge dele... det lyder da lidt "vildt".
Mit råd: "Spar op lidt længere og få den sprøjtemalet med 2 komponents autolak".
Du skal jo alligevel ud og investere i 2 komponents autolak selv om du skal penselmale den... så kan du da lige så godt prøve at spraymale den.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jeg har desværre ikke en compressor. Og der hvor jeg står med min bil har jeg heller ikke mulighed for at male :(.
Jeg ved godt at ordet T-hansen er bandlyst på denne hjemmeside :P, men jeg har været der inde og købe noget maling der både er grunder, rustbeskytter og maling i et. Det var egentlig bare det jeg havde tænkt mig at male med. Jeg mener det hedder noget med "no rust"
Hvis du ikke har penge til at få den malet, så køb en sprøjtepistol i Harald.. Du skal også lige have fat i en stor kompressor, men det kan man som regel låne sig til. Så køber du et par liter corostabil, eller lign. grundmaling.. Det skal bare kunne arbejde sammen med autolak. Du skal også bruge lidt spartelmasse og slibegrej..
I et restlager hos en autolak-pusher, her på øen er det f.eks. "Baden-Jensen" i Ballerup, kan man købe "fejlfarver" i 4 literspande til 250 kr. Og de har nok 20-30 forskellige farver at vælge mellem. Find en du kan leve med..
Så begynder du lige at øve dig lidt på en skærm, en klap eller noget - bare indtil du kan sprøjte den rimelig pænt uden løbere osv..
Og så gør du det selv - OG HUSK NOGET MASKEV
[quote:e30b5b4b50="Ibbernik"]Jeg har desværre ikke en compressor. Og der hvor jeg står med min bil har jeg heller ikke mulighed for at male[/quote:e30b5b4b50]
Ja ok.. Men nogen her på nettet har nok et værksted med kompressor, som du kan leje dig ind i for at male den en weekend.
Det kan du godt have ret i. Det må jeg lige ned og overveje med min bankrådgiver :P
Selvom det koster noget at få en til at male den, så ville jeg ihvertfald vente, eller som det bliver foreslået, selv male den!
Jeg synes det ville være synd at pensel-male den; nu hvor du har ofret så meget på den synes jeg den fortjener en rigtig lak! :wink:
og det SKAL være 2 komponent maling... det pis der på sprayflasker holder ikke rusten væk én vinter, og så står du og skal have hele lortet skilt af igen. Der skal også sindsygt mange flasker til for at dække en hel bil. Det er heller ikke benzinbestandigt... så du mister lakken hvis du tanker lidt for ivrigt.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
[quote:70ef1a1940="Ibbernik"] Tænker du på blomsterne?[/quote:70ef1a1940]
Jeg mener : at penselmaler du bilen , er overfladen på bilen i princippet ødelagt , og skal slibes helt ned over det hele , før den igen kan få en fornuftig lak - og det er metallet ikke ret glad for.
det vil være synd for karossen nu hvor den er blevet så god, jeg har set den live - lad bilen stå - spar op - få den sandblæst der hvor den er rusten - også få den malet korrekt...
det THansen maling duer ikke - og der kan ikke males oven på det med rigtig autolak..
det duer heller ikke at kun give den grunder - da grunder ikke er fugtspærrende - og lukker IKKE for iltningen i metallet , og derved ruster den...
Der er ingen vej uden om - der SKAL rigtig autolak på- det er det eneste der kan holde - og karossen skal være TOTALT ren , for ALT rust inden du maler - ellers holder malingen max 2 år...
så stil bilen hen et års tid - og spar op til en ordentlig maling...
alt andet vil være synd for den fine karosse -og skal du køre i den en vinter eller to - vil det være absolut det eneste der holder...
jeg har været turen igennem selv med alle mulige billige alternativer - og der er INTET andet end autolak der holder - og som ikke ødelægger bilen.
så har jeg sagt det - hvad du så gør - er op til dig selv...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Jeg kan godt se hvad i mener. Jeg må nok hellere bruge et par håndøre på noget ordentlig lak.
Men jeg synes nu stadig det vil være cool med nogle blomster på :)
sikkert
men så køb nogle i folie der kan tages af igen - hvis bilen måske engang skal sælges - tror ikke det er noget der får den til at [i:9ac9186439][b:9ac9186439]STIGE[/b:9ac9186439][/i:9ac9186439] i værdi hvis det er
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)