Når der skal males...?
Jeg står og synes efterhånden at bilen trænger til en lakering, nu skal jeg bare finde den rigtige farve.. Tror det skal være en "Old English white" indvendig, og matsort udvendig.
Men er det nødvendigt at slibe den nuværende lak helt ned, eller er det nok bare at "pudse" den grov, så den nye maling kan binde?
Og er der noget man skal være opmærksom på, når man maler matsort?
Mvh. Jens-Ole
Det er fint at slibe den ru og ikke videre. Den maling der sidder der har jo godt fat i metallet, så det er der ingen grund til at rode ved, medmindre der er rustbobler selvfølgelig..
At male matsort er vel som at male alt muligt andet skulle jeg mene..
husk nu at rense lakken for fedt, olie, snavs, silicone osv.
INDEN du sliber. ellers ender det nede i slibe sporene...
og det er noget lort for resultatet af den nye lak.
mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
Hvad er bedst til at rense lakken af med?
siliconefjerner.
og matsort er ikke en dækkene farve - den spærer ikke for fugt - medmindre at det er en blanksort med matpasta i, matsort holder ikke rust væk - selvom de fleste tror det - men en blanksort med matpasta gør
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote:fb1f9c995d="Jens-Ole"]Hvad er bedst til at rense lakken af med?[/quote:fb1f9c995d]
silikonefjerner, men fortynder er også godt og rigeligt af det
men lad være med at ryge i mens !
-------------------------------------------
mobil nr: 22-26-03-12
[quote:6a3a5d6216="ploug"]
men lad være med at ryge i mens ![/quote:6a3a5d6216]
JODA - det sker der sgu ikke noget ve då :P
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Fortynder er ikke godt til at affedte overflader med, det fordamper for hurtigt, så du ikke når at tørre det opløste fedt væk-det sidder der stadig når fortynderen er væk.
Når du sliber en overflade , for at male den, så er det ikke for at skabe noget lakken kan binde på, det er for at skabe en helt ren overflade.
Så for det første skal du bruge så fint sandpapir som du kan få, korn 400 eller finere (hvis overfladen ikke fejler noget)
For det andet så skal overfladen vaskes med siloconefjerner både før du sliber , og bagefter , inden du maler.
For det tredie skal du male rimeligt hurtigt efter at overfladen er slebet, ellers bliver den forurenet igen, og skal slibes en gang til.
Og til sidst, det er bedre med mange tynde lag lak, frem for få tykke lag.
Bare et par råd fra en som lever af at male biler!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Niels Erik (Og evt. andre proff malere).... Hvad er optimal temp. at male i - samt fordele/ulemper ?
Jeg er nu nået så langt i min "malerkarriere" at jeg efterhånden synes at det bliver pænt godt det jeg får malet hjemme i garagen, men det eneste som jeg stadig har lidt besvær med det er når der er malet - så ser den færdigmalede flade rigtig fin ud, men kigger man nærmere og tæt på (rigtig tæt) så kan man se mange fine små (meget små) partikler der er fanget i malingen.
Mit spørgsmål er så om det skyldes malingen/kompressoren eller om det simplethen er støv der har nået at ligge sig på overfladen umiddelbart før jeg maler.
Normalvis sprøjter jeg vand ud på gulvet og dækker rimeligt af, og umiddelbart inden jeg maler tørrer/affedter jeg overfladen en sidste gang inden jeg maler - alt sammen for at undgå støvpartikler. Jeg maler med ca. 3 bars tryk, der er vandudskiller monteret før slangen og pistolen er modellen med beholder nedenunder.
Bliver det ikke bedre så længe man maler i garage, eller kan jeg gøre noget bedre ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
vandpå gulvet er okay -men udsuging er meget vigtigt, det betyder ikke så meget at varmen bliver trukket ud mens man maler, men at man har haft varme på i lang tid inden , så emnet er gennemvarmt, og at lige så snart man er færdig med at male , og tågerne er væk, at så får man varme på igen , nu snakker jeg ikke som erfaren maler, for det er jeg ikke, men en erfaren hjemmefusker, det er jeg :P
det kan være tågerne fra malingen ,der tørrer i luften og daler ned igen , men det kan også sagtens være pistolen - eller vand i kompressoren
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Optimal temp er 20-22 grader, og sørg for rigelig udsugning, både når du maler , og de første par timer efter at du er færtig.
Brug en "fedtklud" til aftørring inden du maler, den kan du købe hos en autolakker for ca en tyver.
De små prikker kan være støvkorn, men det kan også være "fugtknopper" De kommer af flere årsager-Emnet kan være for koldt-der er påført for tykke lag uden mellemtørring-eller der mangler udluftning (ventilation) de første par timer efter lakeringen (så kan opløsnings midlerne ikke komme væk)
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Til Rasser
Prøv at lave et forsøg en plade vandret og lodret så opdager du hvor de "små" nuller kommer fra hvis de er på begge emner 1. forlidt udsug 2.støv i luften/kompressor.
Buggy-Mikael
-------------------------------------------
2292 6383
Hvis jeg skulle få en fagmand til at sprøjte vognen, hvad ligger sådan noget så i? Det skal siges at der ikke er rust der skal laves..
And by the way.. Tak for de gode svar!
Jeg sad lige og så "Pimp my ride" på MTV, hvor de malede en bil mat sort med rigtig old school pinstriping og nogle røde "scallops" på siden, og gav den til sidst et klart lag, med sprøjte pistolen. Det kan jo på ingen måde være en klarlak, da bil er mat i lakken, men heller ikke sort maling... Nogen der ved hvad det er?
Det bedste svar på det spørgsmål- Tal med din lokale autolakker.
Han bider ikke!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Godt ord igen... Det kunne være jeg skulle tage mig sammen og få set på det.
Men så længe vognen kører, er jeg bange for at jeg bliver ved med at være blind for det tre forskellige farver blå den er i øjeblikket....
Siliconefjerner ?
Nu har jeg været hos de lokale byggemarkeder og ingen af dem vidste noget om det bortset fra de stak mig en tube Siliconefjerner til afrensning af silicone-fuger.
Hvad hedder produktet og hvor købes det ?
Jeg har 40 km til nærmeste autolakker nemlig :-)
Mvh John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Siliconefjerner (!) Hmm..... - Gad vide ........ :-)
Siliconefjerner-Det er Råolie og nafta, eller på alm dansk-En lidt renere udgave af mineralsk terpentin.
Så i mangel af bedre kan du bruge terpentin.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Farmer skrev:
Siliconefjerner (!) Hmm..... - Gad vide ........ :-)
Nåe - ja når man spørger dumt får man også et dumt svar :-)
Jeg har fundet produktet - jeg bor jo i en havneby så jeg prøvede hos en biks med malerprodukter til skibe hvor jeg normalt køber mit Epoxi-grunder.
"Hva skal du have for det ?" -
"Arh skie - du kan ta en bajer med næste gang du kommer forbi"
Se sådan kan vi godt li at handle i Jylland nemlig :D
Mvh John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village