gutter og gudinder, :wink:
Tak for interessen.
[quote:23c24ad16a="Eg"]
Ideen er at man inden for kemi har noget som man vidst kalder "spændingsrækkefølgen"(?) hvor metaller er prioteret efter hvor "nemt" de kan reagere(f.eks. ruste). Ved at beklæde et emne af et materiale med et andet materiale "højere oppe i listen" så beskyttes emnet mod reaktionen da "beklædningsmaterialet" vil reagere før selve emnet...Jo større "afstand" der er mellem emnets materiale og beklædningsmaterialet i "listen" desto bedre er emnet beskyttet...
[/quote:23c24ad16a]
Det er også sådan jeg kan huske det. Jeg kan huske vores fysiklærer på HTX skrev en mængde metaller op på tavlen og sagde at det var spændingsrækkefølgen. og så fortalte han om at skibe havde en zink-anode (eller zink-klods) på skroget der pga. den var i elektrisk forbindelse med metallet i skroget, først skulle "oxidere" (eller ruste) før at jernet kunne ruste. 8O Dog mener jeg at zink har svære ved at "ruste" før jernet, er det ikke også zink der bruges til metalisering?
Jeg fik at vide af min kollega Jens Ole, som havde fået at vide af sin svigersøn, at man dog ikke brugte zinkklodser som annoder indenfor bil-industrien pga. at zink-klodsen skulle være så stor at det ikke ville være praktisk... Hmmm, jeg kunne nu godt finde på at prøve et eller andet af med ens varmekanaler...
men til the sag at hånde:
Jeg har været oppe at kigge på karret lige for lidt siden, og det ser ud til at der sker et eller andet!.
Jeg vil lade billederne tale for sig selv, men lige først genopfiske opsætningen.
En lader (eller som Karsten Frilev skriver
i kemisk fjernelse af rust indlægget) en bil akumulator
+ til zinken (elektroden)
- til emnet
Væsken er vand i blandet med vaskesoda som man kan købe en pose af i Føtex til ca. 20 kr (rundet meget op).
zinken har jeg været nede at hente ved den lokale skrothandler til 20 kroner, og så er det kun cirka 1/7 der kan ses i karret hvis ikke mindre!
Hvis jeg ikke tager helt fejl, så er det der sker med zinken, at det ruster helt vildt og tovligt - ja eller ire om man vil...
Billederne er uploaded til imagevenue i originale størrelser, men kommer i de følgende indlæg her i brugervenlige størrelser.
[img:23c24ad16a]http://img15.imagevenue.com/loc24/th_d41_DSCN7788.JPG[/img:23c24ad16a][img:23c24ad16a]http://img44.imagevenue.com/loc24/th_fb5_DSCN7789.JPG[/img:23c24ad16a][img:23c24ad16a]http://img105.imagevenue.com/loc24/th_f43_DSCN7790.JPG[/img:23c24ad16a][img:23c24ad16a]http://img28.imagevenue.com/loc24/th_9ed_DSCN7791.JPG[/img:23c24ad16a]
[img:23c24ad16a]http://img101.imagevenue.com/loc24/th_89b_DSCN7792.JPG[/img:23c24ad16a][img:23c24ad16a]http://img34.imagevenue.com/loc24/th_0eb_DSCN7793.JPG[/img:23c24ad16a][img:23c24ad16a]http://img120.imagevenue.com/loc24/th_370_DSCN7794.JPG[/img:23c24ad16a]
[img:23c24ad16a]http://img19.imagevenue.com/loc24/th_7c0_DSCN7795.JPG[/img:23c24ad16a][img:23c24ad16a]http://img101.imagevenue.com/loc24/th_df9_DSCN7796.JPG[/img:23c24ad16a][img:23c24ad16a]http://img9.imagevenue.com/loc24/th_779_DSCN7797.JPG[/img:23c24ad16a]