Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Elforzinkning

Tags:
No tags yet.

(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nu er det ved at være lidt tid siden at jeg har lavet noget med rustfjerner halløj
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Så nu er det bare at vente på at se hvad der sker. Jeg har lige rengjort lygte-tingen på billedet (fra skrå forlygter) med en roterende stålbørste på en vinkesliber. Ok der sad lidt maling tilbage, så det er ikke perfekt, men for
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
flere billeder
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
more to come i fremtiden :D :D
(permalink) Duus Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg ser frem til at høre mere!!

Jeg har selv leget lidt med elforzinkning, men aldrig rigtigt fået det til at virke...

Duus
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvad er/gør elforzinkning egentlig? - har nok sovet i fysik/kemi, hvis der da blev snakket om det dér..
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Elforzinkning gør som sådan ikke noget. Det er det gullige eller sølvfarvede der er på en ny bolt. Det ser pænt ud og tåler at ligge ubeskyttet i nogen tid.
Jeg bruger at samle en kassefuld sammen når jeg skiller noget af på en bil. Bremsedele, gummiophæng og smådele i det hele taget.
Så kører jeg ud til en galvaniseringsmand og giver 200 kr for at han dypper det. Gummiophæng ser ud som nye og al rust og løs maling er væk. Fine ting at samle igen og kan males på når det lige er dampet af i nogen dage. Ingen bøvl med at stå og sandblæse. Der må ikke være olie og fedt på.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 18 years siden | | | |
Ahh på den måde - Tak Frank!
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) Eg Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:002f33b5f7="Mette"]Hvad er/gør elforzinkning egentlig?[/quote:002f33b5f7]

Som jeg har forstået det: Ved at belæde f.eks jern med et lag zink så angribes zink'et før jernet...Samme princip anvendes svjv også på både hvor man anbringer "offeranoder"(en klum metal) på ydersiden af skroget...

Ideen er at man inden for kemi har noget som man vidst kalder "spændingsrækkefølgen"(?) hvor metaller er prioteret efter hvor "nemt" de kan reagere(f.eks. ruste). Ved at beklæde et emne af et materiale med et andet materiale "højere oppe i listen" så beskyttes emnet mod reaktionen da "beklædningsmaterialet" vil reagere før selve emnet...Jo større "afstand" der er mellem emnets materiale og beklædningsmaterialet i "listen" desto bedre er emnet beskyttet...

ehhh...nu er det også en del år siden jeg har havde det i gymnasiet...men det er vidst cirka sådan...ellers må i jo rette det :wink:
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
gutter og gudinder, :wink:

Tak for interessen.

[quote:23c24ad16a="Eg"]
Ideen er at man inden for kemi har noget som man vidst kalder "spændingsrækkefølgen"(?) hvor metaller er prioteret efter hvor "nemt" de kan reagere(f.eks. ruste). Ved at beklæde et emne af et materiale med et andet materiale "højere oppe i listen" så beskyttes emnet mod reaktionen da "beklædningsmaterialet" vil reagere før selve emnet...Jo større "afstand" der er mellem emnets materiale og beklædningsmaterialet i "listen" desto bedre er emnet beskyttet...
[/quote:23c24ad16a]

Det er også sådan jeg kan huske det. Jeg kan huske vores fysiklærer på HTX skrev en mængde metaller op på tavlen og sagde at det var spændingsrækkefølgen. og så fortalte han om at skibe havde en zink-anode (eller zink-klods) på skroget der pga. den var i elektrisk forbindelse med metallet i skroget, først skulle "oxidere" (eller ruste) før at jernet kunne ruste. 8O Dog mener jeg at zink har svære ved at "ruste" før jernet, er det ikke også zink der bruges til metalisering?

Jeg fik at vide af min kollega Jens Ole, som havde fået at vide af sin svigersøn, at man dog ikke brugte zinkklodser som annoder indenfor bil-industrien pga. at zink-klodsen skulle være så stor at det ikke ville være praktisk... Hmmm, jeg kunne nu godt finde på at prøve et eller andet af med ens varmekanaler...

men til the sag at hånde:

Jeg har været oppe at kigge på karret lige for lidt siden, og det ser ud til at der sker et eller andet!.

Jeg vil lade billederne tale for sig selv, men lige først genopfiske opsætningen.

En lader (eller som Karsten Frilev skriver
i kemisk fjernelse af rust indlægget) en bil akumulator

+ til zinken (elektroden)
- til emnet

Væsken er vand i blandet med vaskesoda som man kan købe en pose af i Føtex til ca. 20 kr (rundet meget op).
zinken har jeg været nede at hente ved den lokale skrothandler til 20 kroner, og så er det kun cirka 1/7 der kan ses i karret hvis ikke mindre!

Hvis jeg ikke tager helt fejl, så er det der sker med zinken, at det ruster helt vildt og tovligt - ja eller ire om man vil...


Billederne er uploaded til imagevenue i originale størrelser, men kommer i de følgende indlæg her i brugervenlige størrelser.



[img:23c24ad16a]http://img15.imagevenue.com/loc24/th_d41_DSCN7788.JPG[/img:23c24ad16a][img:23c24ad16a]http://img44.imagevenue.com/loc24/th_fb5_DSCN7789.JPG[/img:23c24ad16a][img:23c24ad16a]http://img105.imagevenue.com/loc24/th_f43_DSCN7790.JPG[/img:23c24ad16a][img:23c24ad16a]http://img28.imagevenue.com/loc24/th_9ed_DSCN7791.JPG[/img:23c24ad16a]
[img:23c24ad16a]http://img101.imagevenue.com/loc24/th_89b_DSCN7792.JPG[/img:23c24ad16a][img:23c24ad16a]http://img34.imagevenue.com/loc24/th_0eb_DSCN7793.JPG[/img:23c24ad16a][img:23c24ad16a]http://img120.imagevenue.com/loc24/th_370_DSCN7794.JPG[/img:23c24ad16a]
[img:23c24ad16a]http://img19.imagevenue.com/loc24/th_7c0_DSCN7795.JPG[/img:23c24ad16a][img:23c24ad16a]http://img101.imagevenue.com/loc24/th_df9_DSCN7796.JPG[/img:23c24ad16a][img:23c24ad16a]http://img9.imagevenue.com/loc24/th_779_DSCN7797.JPG[/img:23c24ad16a]
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
En vigtig ting
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Er der ikke noget galt her :?:
Du har + til zink
og - til jern.

Da elektronerne vandre fra - til +, har du nu overført jern til zinkklodsen. Det var vel ikke lige dét du ville?

Jeg ville nok gøre det omvendt. Altså + til jern og - til zink

(Eller også må jeg melde mig under fanerne hos dem der sov i fysik :wink: )

/B
(permalink) Eg Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:b09106fca9="Brisse (uden login)"]Er der ikke noget galt her :?:
Du har + til zink
og - til jern.

Da elektronerne vandre fra - til +, har du nu overført jern til zinkklodsen. Det var vel ikke lige dét du ville?

Jeg ville nok gøre det omvendt. Altså + til jern og - til zink[/quote:b09106fca9]

Jeg tror Tonni gør det rigtigt...

[img:b09106fca9]http://www.chemcool.com/regents/oxidationreduction/aim4.h14.gif[/img:b09106fca9]
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
jeg sov også i fysiktimerne, og læreren var ikke den bedste :oops:


Men det er åbentbart rigtigt nok. Jeg har sat det op som ved elektrolysen og jeg har nogle stykker fladjern jeg har brugt til elektroder som er fuldkommen gnavet i og ligner noget der har ligget ude i havet en 100 år med alger og al andet lækkert.

Hvis man bytter rundt og sætter plus til emnet og minus til elektroderne, så går det galt. Jeg har heldigvis ikke gjort det endnu :wink: .

Den tegning du har sat på Eg, det er da sejt. Det er sådan man plet-forsølver ikke ? AG = sølv 8O 8)

Måske man skulle prøve med messing, men det ved jeg ikke hvor er på den der famøse spændingsrækkefølge.

På engelsk hedder det "elektro plating" - jeg hørte det i "myter fup eller fakta" på Discovery. Der forsinkede de et stykke kobber vha. en citron og nogle "batterier" der var afbilledet på et eller andet gammelt (så vidt jeg husker - og jeg husker ikke altid særlig godt) :D

Indtil videre har de brugt både elektrolyse, cola og sølvpapir og "elektro plating"

Elektrolysen var hvor de prøvede at komme igennem tremmerne i et fængselsvindue vha. noget mexicansk sovs og en strømforsyning fra en radio.

Cola og søvpapir prøvede de sammen med en masse andre ting med cola. (og den tand de puttede i et glas cola forsvandt ikke!!!!)
(permalink) Eg Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:3ca8e2dbd9="TonniDK"]Den tegning du har sat på Eg, det er da sejt. Det er sådan man plet-forsølver ikke ? AG = sølv 8O 8) [/quote:3ca8e2dbd9]

Jow, Ag er sølv...Ved dog ikke hvad det bruges til...den dukkede op på google da jeg søgte på "zinc electrolytic process cathode" under billeder:-) [klippe] + [klistre] ;-)
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[web:f2f1cfe9c2]http://www.gcsescience.com/a/r1.htm[/web:f2f1cfe9c2]

Her er så den spændingsrækkefølge.
Nu har jeg ikke læst alt hvad der står på de øvrige sider, men det der virkede mest interessant af det jeg har læst, er at der skulle være en ideel strøm hvor den bedste "galvaniseringen" skulle foregå... hmmmm
(permalink) Blob Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg har kun prøvet rustfjernelsen, men har da fået nogle erfaringer.

Hvis man synes det går for langsomt med en alm. lader, hæver man bare spændingen. Så kommer der ellers gang i tingene.

Jeg har brugt en 400/230v 700VA skilletrafo. Så smider jeg bare 230 på primær. Så har jeg en spænding på godt 100v. Så sker der ting og sager, det er chokkerende så varmt vandt blir.

Hvis der er nogle her i det østjyske som godt kunne tænke sig at prøv at makke lidt med det, kan i godt låne mit anlæg. Det står jo størstedelen af tiden bare og samle støv. Det er sku sjovt nok at makke med.

Jakob
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg synes egentlig det er et godt tilbud blob giver - grunden til at det samler støv er vel at du ikke har flere rustne smådele at bruge anlægget på :)

Nå, men to the business at hånde.

Jeg har i eget tempo ladet forzinkningen ske.

Zinken bliver meget hurtig iret - endda så meget at der ikke løber nogen strøm (strøm er vel ampere?) fra laderen. Men ved at skrabe lidt af det hvide tykke ostelag som kommer på zinken væk stiger strømmen igen.

resultatet blev at det ikke var så fedt som jeg havde håbet.

Der ER kommet zink på jernet, men det er sporadisk og ikke et jævnt lag (og lag lyder jo som meget men det er ikke mange my mm).

Det ligger på som i små tåger, ja eller som spraymalet på hvis det skal forklares anderledes :wink:

Men her er billedet så.

Jeg tror dog stadig det gavner mere end det skader, men - hvad ved jeg. Dem der ved det tjener jo nok på det tror jeg.

men det er da sjovt at have noget at lave om vinteren.

Reply

You must log in to post.