Jeg har et par spørgsmål angående ventilfjedre.
Hvis vi tager udgangspunkt i min motor som kører med w130 knast, 1,25:1 vipper og GeneBerg 273A db. ventil fjedre.
Fjedrene er shimset op så fjedren har korrekt installationshøjde, men alligevel har jeg ikke tilstrækkelig frihøjde før "coil bind".
Hvad gør dem der kører med fk87 eller fk89 og 1.4 eller 1.5 vipper så ?? de kan da umuligt køre med samme fjedre.... eller er der hemmelige tricks ?
Hvilke fjedre ville i anbefale mig at anvende istedet for GeneBergs hvis jeg vil have et større arbejdsområde ... jeg har lidt kig på Bugpack´s db. "race" fjedre som har 0,03" mere arbejdsområde end Bergs har..... men hvad findes der ellers.
Hvad med installationshøjden på fjedren... kan man gå lidt på kompromis med den, evt. 1-2mm mere ?? det ville jo give mig det ekstra jeg har brug for.
Kort og godt.... hvad gør man når man har brugt Gene Berg 273A fjedre, har monteret dem i korrekt installationshøjde, men der er så meget løft på ventilen at fjedren er for tæt på coil bind ?
(grunden til jeg spørger er fordi jeg har haft problemer med at fjedrene knækkede for mig. Jeg har kun haft ca 1,5mm frigang før coil bind. Derfor søger jeg alternativer!)
Hvis vi tager udgangspunkt i min motor som kører med w130 knast, 1,25:1 vipper og GeneBerg 273A db. ventil fjedre.
Fjedrene er shimset op så fjedren har korrekt installationshøjde, men alligevel har jeg ikke tilstrækkelig frihøjde før "coil bind".
Hvad gør dem der kører med fk87 eller fk89 og 1.4 eller 1.5 vipper så ?? de kan da umuligt køre med samme fjedre.... eller er der hemmelige tricks ?
Hvilke fjedre ville i anbefale mig at anvende istedet for GeneBergs hvis jeg vil have et større arbejdsområde ... jeg har lidt kig på Bugpack´s db. "race" fjedre som har 0,03" mere arbejdsområde end Bergs har..... men hvad findes der ellers.
Hvad med installationshøjden på fjedren... kan man gå lidt på kompromis med den, evt. 1-2mm mere ?? det ville jo give mig det ekstra jeg har brug for.
Kort og godt.... hvad gør man når man har brugt Gene Berg 273A fjedre, har monteret dem i korrekt installationshøjde, men der er så meget løft på ventilen at fjedren er for tæt på coil bind ?
(grunden til jeg spørger er fordi jeg har haft problemer med at fjedrene knækkede for mig. Jeg har kun haft ca 1,5mm frigang før coil bind. Derfor søger jeg alternativer!)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia



