Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Søges: Db. ventilfjedre med meget "løft"

Tags:
No tags yet.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har et par spørgsmål angående ventilfjedre.

Hvis vi tager udgangspunkt i min motor som kører med w130 knast, 1,25:1 vipper og GeneBerg 273A db. ventil fjedre.

Fjedrene er shimset op så fjedren har korrekt installationshøjde, men alligevel har jeg ikke tilstrækkelig frihøjde før "coil bind".

Hvad gør dem der kører med fk87 eller fk89 og 1.4 eller 1.5 vipper så ?? de kan da umuligt køre med samme fjedre.... eller er der hemmelige tricks ?

Hvilke fjedre ville i anbefale mig at anvende istedet for GeneBergs hvis jeg vil have et større arbejdsområde ... jeg har lidt kig på Bugpack´s db. "race" fjedre som har 0,03" mere arbejdsområde end Bergs har..... men hvad findes der ellers.

Hvad med installationshøjden på fjedren... kan man gå lidt på kompromis med den, evt. 1-2mm mere ?? det ville jo give mig det ekstra jeg har brug for.

Kort og godt.... hvad gør man når man har brugt Gene Berg 273A fjedre, har monteret dem i korrekt installationshøjde, men der er så meget løft på ventilen at fjedren er for tæt på coil bind ?

(grunden til jeg spørger er fordi jeg har haft problemer med at fjedrene knækkede for mig. Jeg har kun haft ca 1,5mm frigang før coil bind. Derfor søger jeg alternativer!)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) M_Flow Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Der findes retainers med mere afstand mellem keglen og anlægsfladen til fjederen . Det kræver at du bruger lash caps på ventilen , for ellers kan din vippearm ikke nå ned ! Gå ikke på kompromis med installationshøjden for hvem snyder du ? Jeg vil lige skrive at de fjedre som CB leverer deres 044 topper med er i en god kvalitet ,shimset op på Scooters derefter SKAMGAS fra dag 1 uden problemer , med 1.4 vippetøj. Hvor meget løft har du ? Fjedre : jeg har selv læst hvad der skrives i forums om det og Bugpack bliver tit nævnt som Ok fjedre , Mener de hedder 4046 ell 4047 ? Det nyeste er beheive fjedre (facon som en bicube) som skulle holde trykket bedre men er vist dyre . En lang smøre håber det kan bruges til noget . Claus.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Man kan ikke bare sige at man skal have "fjeder" fordi man kører med mere løft. Det kommer an på hvordan knastens profil ser ud.
En knast med lavt løft og lang duration behøver ikke så meget fjeder som en kort knast med højt løft.
Prøv at studere Bergs katalog. Jeg siger ikke det er lov hvad der står deri, men han er faktisk den eneste leverandør der har taget sig tid til at skrive om delene, frem for bare at skrive at de er fantastiske og at pigerne vil kikke efter dig hvis du kører med dem.
At han så mener at der kun er hans der dur, er så noget andet.
Men prøv at lægge mærke til at når han anvender højtløft vippearme, går han faktisk lidt "tilbage" i kravet til fjedrene.
Jeg ved ikke om Elnef kan bidrage til denne tråd. Han knækkede også Berg fjedre, næsten ved første opstart af hans type4 motor.
Så købte han fjedre fra Fat og de tjente ham trofast i mange år.
Men ja. Når du skal køre med rigtigt meget løft, tror jeg du skal have nogen længere ventilstammer og så fjedersæt der passer til.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Elnef Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jo kan vel bidrage med mine erfaringer

ringer dig lige op her senere idag
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Først... tak for snakken John, det var sgu rart lige at få det vendt med en der har været i samme båd.

Jeg har kigget på GeneBergs side og har fundet 2 sæt retainere til mine 273A fjedre ... GB282 & GB281A. 281A giver 1,65mm mere plads. Tror planen bliver at jeg prøver at få et sæt 281A bestilt hjem samt et læs shims til at teste med, og så få målt på det hele igen (og anvende lash caps som du siger claus, for at få plads til vippearm/justerskrue).

Jeg takker for jeres hjælp... det er rart at høre i altid er klar til at give et godt råd når det "brænder lidt på".

Takker
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hmmmm har lige surfet på aircooled.net... det ser ud til at det er bugpack fjedre de sælger som db. fjedre.. de har en version de kalder db. racing springs.

De er lidt tyndere i stålet og giver derfor lidt mere plads.. og skulle give en teoretisk mulighed for de 0,630" ... kan være jeg skal give det et forsøg med dem istedet - jeg har jo ikke pissegode erfaringer med BeneJerks fjedre ;-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Heey Rasser. Mener jeg har et sæt af dem til at ligge. Checker lige imorgen. Eller dvs. senere idag.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.