Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Motorfejl diagnose sorry men det er til en citroen ax fra 89

Tags:
No tags yet.

(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
JA jeg ved det godt den er altså ikke særligt luftkølet sådan en citroen ax fra 89.
min bedste ven har sådan en som vi forsøger at få til at gå godt.
og jeg ved ikke lige hvor jeg ellers skal spørge.

motoren er en 1.0 som har kørt 180.000 km og har stået stille i ca 2 år.

har i går fik vi den startet igen (fandt en grov fejl på fordeler dækslet gnisten har nok sprunget 1 cm inden i fordelerdækslet for at kunne køre) men det er skiftet nu og tændingen er blevet justeret. den kørte faktisk fint nok.

men når man giver motoren lidt speeder at accelerere på fra tomgang. så (backfirere) den i karburatoren. min umidelbare ide var tændingen som stod forkert. jeg har arbejdet lidt frem og tilbage med tændingspunktet men der var ingen forskel.

så det næste jeg ville kigge på var karburator indstillingen.
men jeg kunne ikke finden nogen justere skruer.

så prøvede jeg med æter sprøjten rundt omkring indsugnings manifjolden uden ændringer i motorens tomgang. og ingen af vacum slangern var ved umidelbart inspektion utætte.
kan det passe at motoren ikke har andet end en tomgangs skrue
motoren går 1200 rpm i tomgang.

er der nogen der har nogen forslag? hvad kan jeg tjekke. skal jeg evt lave en kompresions test (så skal jeg lige købe et lille værktøj)
motoren kører fint i højere omdrejninger også på motorvejen.

kan det karburatoren som bare er groet sammen eller sådan noget eller som skal renses. accelereations pumpen virker i hvertfald (kan da høre den sprøjte)
(permalink) joe Member
Skrev for 19 years siden | | | |
er der manuel choker på den??? det kunne måske også være den der driller lidt??
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
ja det er der men den er slået fra. efter selv at have kørt bilen kan jeg nu sige at bilen ikke kører fint gennerelt. den trækker overhovedet ikke som den skal. 4 gear er ubrugeligt den kan simpelthen ikke trække det. den når ikke fart højere end 100 i timen (i 3 gear ned af bakke) i 4 gear når den kun 90 (hvis man skifter fra 3 til 4 mens man kører 100 aftager farten til omkring 90)

nu har jeg da selv fået en ide om at det må være karburatoren. i morgen køber jeg sådan en komresions tester (bare fordi at hvis den mangler kompresion så gidder jeg ikke mere med den motor) men ellers så prøver jeg at tjekke om der er benzin tryk og derefter vil jeg prøve at skille karburatoren ad hvis altså der er benzintryk. og når jeg så sætter den på igen så får den noget HELT frisk benzin fra en tragt og noget slange. det kan jo også være et problem med en bil der har stået så længe.

og jeg har fundet ud af at bilen ikke havde disse symtomer da den blev sat til siden.

vi overvejer lidt om bilen i virkeligheden ikke er værd at reparere den, (han er kommet gratis til den)
(permalink) buggywoogie Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tror umiddelbart ikke at det er benzpumpen der er problemet i det tilfælde der men har den fået noget nyt benz på eller er det, det 2 år gamle der stadig er på den?
(permalink) Volle Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nu kan det godt være det lyder dumt, men går den på alle cylindre...? Har i prøvet at skifte tændrør på den....?
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
nej bilen stod med omkring 3-5 litter benzin i tanken. så jeg fyldte 30 litter på i en ide om at så var den gamle benzin fortyndet tilstrækkeligt.

den kører på alle cylindre. det er jeg ret sikker på. den går ret godt i tomgang

den kører meget rent og stabilt i tomgang og som sådan også jævnt og uden hak når den kører normalt oppe i fart selvom jeg næppe tror at den yder mere end 10-20 hk (normalt omkring 70).

hvis man træder pedalen i bund og motoren ikke er oppe i omdrejninger (uden at være i tomgang selvfølgelig men sådan oppe i normalt arbejds område) så kommer den med et par hop (ca 6-7 gange pr 10 sekund hvis man ligesom skal angive intervallet jeg lader den ikke gøre det i 10 sekunder jeg tror næppe at karburatoren har godt af det.)
hoppene ved jeg skyldes at den eksploderer tilbage i karburatoren (man kan høre de små knald i kabinen).

jeg har ikke overvejet at skifte tændrørene. men kan de stå og blive dårlige og tage så meget af effekten fra motoren (den er virkeligt bare sløv)? bilen har stået i en parkerings kælder.
(permalink) Teodor_Flgen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
hvis der er registor karb. på åbner den så på begge spjæld ?
tror du har et karburator problem af en art, den kan godt ire af at stå et par år...
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:8bb19279bc="Teodor_Fælgen"]hvis der er registor karb. på åbner den så på begge spjæld ?
tror du har et karburator problem af en art, den kan godt ire af at stå et par år...[/quote:8bb19279bc]

nøj regisgor karb det ved jeg ikke hvad er men jeg skal da tjekke om den åbner for spjældene

men den kan godt komme op i omdrejninger bare ikke trække noget.

hvis man fra tomgang giver den et hurtigt tryk på speederen eksploderer den også tilbage
(permalink) Volle Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg ville nok gøre forsøget; eller ihvertfald hive dem ud og se hvordan de ser ud, rens dem hvis de ikke er for slemme, ellers prøv med nogle nye... Hvis de nu ikke var gode da bilen blev stillet hen, så er de næppe blevet bedre! :wink:
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det lyder som en motor der ikke avancerer tændingen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
i forbindelse med justering af tændingen så jeg at den faktisk avancerer når man giver gas så flyttede tændings tidspunktet. om det så er det er nok den avancerer det ved jeg ikke. men avancerer gør den og det lignede at den avancere det det burde.

vacum slangen sidder på og der er sug i den.

og de er med elektronisk kontakt så der er ikke nogen platiner der kan være dårlige.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Så får den vel ingen benzin. Et eller andet gør at den får lidt at holde sig i gang på, men ikke nok til at kunne trække ordentligt. Det er så derfor den slår tilbage i karburatoren.
Tilstoppet hoveddyse, ingen benzintryk, rust i tanken ?
Der er vel ingen mystik i det. Den kører af samme grund som en VW: Fordi den får tænding og benzin på de rigtige tidspunkter og i de rigtige mængder.
Når den ikke har været skilt ad, så noget vender forkert, er der ikke andet end at tage en kompressionsprøve, skifte tændrør, udmåle tændkablerne og så ellers det ovennævnte. En motor der kører så dårligt her én væsentlig fejl. Det er ikke småjusteringer der skal til.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
nej men nu er det ikke det vilde jeg har arbejdet med motore der ikke ville køre udover den pic 34 carburator på vw motoren.

men tak for svarene så vil jeg da kigge seriøst nærmere på karburatoren evt skille den ad og rense den.
laver lige den kompresions test når jeg kommer hjem så jeg kan se om den komprimerer.
(permalink) Ian H. E. Member
Skrev for 19 years siden | | | |
For mig lyder det som om at tændkablerne til tændrørene er dårlige og har for stor modstand i sig... måske er de revnet(det kan ses i mørke med tændt motor, så gnister det fra ledningerne.)

Havde en Golf med samme symptom, den havde også stået stille et par år.
(permalink) HNC Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hej Cardude


Prøv først at rense karburatoren, det koster ikke andet end lidt tid. Jeg ved ikke hvorfor, men blyfri benzin udskiller noget okkerfarvet "snavs" der bundfælder i svømmerhuset, så prøv at rense det op og blæs dyserne godt igennem. Dernæst giv den en ordentlig gang karburatorsprit til at fjerne evt. kondensvand i benzintanken. Sæt evt. også et benzinfilter af papir på indtil i har løst problemet, men fjern det igen senere - de tit er årsag til en masse andet bøvl.

Når en motor skyder ud gennem indsugningen er det dog ofte forkert tændingsindstilling, som regel for tidlig tænding. Men eftersom du allerede har checket tændingsindstillingen, er årsagen til at den skyder nok at motoren "drukner" når du pumper med accelerationspumpen.

Du kan også prøve at hive tændrørene ud. Diverse startforsøg kan have gjort dem godt våde, men med mindre der er helt udslidte skal I kunne få motoren til at køre bare nogenlunde på dem der er i nu. Hvis du har adgang til en ilt og gas flamme så varm dem godt igennem, det plejer at hjælpe hvis de har været våde!

Når du nu har en manuel choker kan du checke om det er manglende benzin eller en tilstoppet karburator, ved langsomt at trække chokeren ud mens motoren kører. På et tidspunkt bliver blandingen nogenlunde korrekt, og motoren vil trække bedre. Giver du for meget choker vil blandingen omvendt blive for fed og motoren drukne - så er det ud med tændrørene igen og gentage "flammen"...

Håber det ka´hjælpe lidt!

mvh Henrik
-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nu sprang min kæde af, der må andre kræfter til
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hottentot Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg havde en gang en Peugeot 205 godt nok med en 1,4 motor men dog fra samme fabrik...

Den havde en gang et problem med gassen og det viste sig at den var helt gal med vacumm generelt.

Bla. var membranen ved strømfordeler flækket. desuden var der nogen slanger der var tilstoppet og andre var utætte.......
Efter 2-3 meter nye slanger kørte den igen som en drøm.
-------------------------------------------
Med venlig hilsen

Peter "Hottentot"
(permalink) Steen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Når den har stået så længe kunne det jo være der sad rust på
et ventilsæde. Det kan være nok til at du mangler kompressionen
når motoren skal arbejde.
-------------------------------------------
VW 1302 '72 spet(a)post.tele.dk
Med VWenlig Hilsen
Steen
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Prøv at starte den og hiv tændrørshætten af tændrørerne på skift, og lyt efter ændringen i motorgangen, så finder du ud af om det kun er den ene cylinder der er problemer med

Jens
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
kompresions test nu udført den lavede 185-195-190-180 (psi) taget fra højre mod venster.
så det er jo sådanset fint nok.
tændrørene så ud til at være ok

så gik jeg over til benzinen.

det var et benzinfilter som vidstnok har taget en del af effekten. fordi da jeg skiftede det så kørte bilen pludselig meget bedre!
men den var begyndt at gå ujævnt nu somom at den ikke kørte på alle cylindre. så jeg tog min tændingspistol og ville tjekke tændingen igen. men så kom der lige pludselig ikke noget blink på pistolen så jeg prøvede en af de andre cylindre. her var der fint med blink. så jeg prøvede at tage kablet af og motorens gang ændrede sig ikke. ! se så ved man at det tændrør fejler noget.

man fik fint stød når man kom for tæt på kablet! og det hjalp ikke at trykke kablet godt fast på tændrøret så man vidste at det var nede.

så nu tager jeg ud og køber 4 nye tændrør.

jeg tror faktisk måske at grunden til at den kørte jævnt har været at det har været 2 cylindre der ikke har kørt rigtigt. så kører den jo stadig jævnt hvis det er de to tændrør der er hvad skal man sige modsat i cyklusen.

måske har et af tændrørene begyndt at virke bare fordi at jeg har taget det af.

men nu tror jeg at det kommer til at hjælpe når den får 4 nye tændrør.

den motor har godtnok også haft nogen fejl.

en vacumslange (det første jeg skiftede)
Fordeler dæksel
tændrør
benzinfilter.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Har forresten lige haft et problem med en 2 cylindret motorcykel der kun kørte på een cylinder i tomgang og skød helt vild når den fik lidt at leve af - troede fejlen lå i den elektroniske tænding og brugte xxxtimer på at fejlsøge - fejlen viste sig at være at blandingsskruen på den ene kaburator lige skulle een omgang ud !! - så jeg ville bestemt også lige rense kaburatoren - især hvis bilen kører lige dårligt på alle cylindre
(permalink) Jakobh Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ikke fordi jeg er den store haj udi dette, men hvis du får stød på tændkablerne uden for isoleringen burde du så ikke også skifte dem. har set også tidligere i tråden at det anbefales at de i det mindste udmåles(Frank Andersen). De har jo heller ikke specielt godt af at stå. Som Buggyvind skrev prøv at starte motoren i mørke og se, hvis der er lysshow så vill jeg få fat i nye tændkabler
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
nej det var når jeg tog kablet af og derefter nærmede mine fingre (ufriviligt) til enden af kablet, der hvor tændrøret normalt sidder.

mens motoren kørte

tændkablerne er skiftet fornyligt
(permalink) Teodor_Flgen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
fejl og fejl, nok mere manglende service og eftersyn... :wink:
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:e6eadc7df6="Teodor_Fælgen"]fejl og fejl, nok mere manglende service og eftersyn... :wink:[/quote:e6eadc7df6]

helt enig.
kender den tidligere ejer. hans mekaniker er lidt af en klamhugger. nogen af de ting han har lavet bla. har han svejset på bilen med batteriet tilsluttet. (hvor han brændte en radio af)

Reply »

You must log in to post.