HISTORISK DAG...!!!
Grænsen for 8 års syn er FRA IDAG ændret...
Den er nu flydende, 35 år.
Det vil sige en bil fra 70 kan nu godkendes til 8 års syn...
HURRA
HURRA
HURRA
Julemanden
hey julemand kan du ikke gøre det gældende for buggy's og roadstere også.
[quote:7881875d63="cardude"]hey julemand kan du ikke gøre det gældende for buggy's og roadstere også.[/quote:7881875d63]
Kun ET ønske af gangen.... det der må vente et par år er jeg bange for...
Er der nogen der kan give rent besked om dette... Ved godt det har været oppe. Men har også hørt at grænsen er 40år flydende...
Hvad passer???
:o Tralalalalalala Hurra hurra hurra. Det var fandme en besked der sørger for godt humør. Jubiiiiiiiiii!
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
Har lige fået ændret min 60´er for 20 min siden... lækkert... det er 35 års løbende...
Mvh Morten
ja min ombyggede vogn er omreg til veterankørsel her til morgen
hvis buggy'en er gammel nok ( første registreringsdato ) så prøv for fanden
jeg gav ikke en krone for det - og hun sagde ikke noget om girokort - ( hun sagde godt nok at reg. att. kommer til at se helt anderledes ud)
-------------------------------------------
mobil nr: 22-26-03-12
Nu skal jeg rigtigt være lyseslukker.
Hvad er det der så fedt ? Er det fordi bilen ikke skal være i orden de næste 8 år, er det de 400 kr eller hvad er det ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
for mig er det fede at jeg ikke behøver at tænke på synsdato og andet er det ikke
og når det nu er en hobbybil hvorfor så ikke - jeg kører ikke meget mere end 2-3 tusinde KM måske 4 men det er sat højt på en sæson
jeg går også meget ind for at bilen skal være iorden - og det kan min bankmand sige god for
-------------------------------------------
mobil nr: 22-26-03-12
frank for at forklare det på en pæn måde :
Så er det fordi vi adskellige steder er udsat for synsmænd der ikke ser igennem fingre med feks sænkede biler, lidt større udstødninger , brede alufælge mm... og selvom det er lavet iorden og feks kan godkendes i alle andre lande end som DK , og selvom det kunne godkendes kræver det en masse besværligt papirarbejde at få det godkendt her i landet...
det har intet at gøre med at bilerne IKKE skal være iorden , selvfølgelig skal de det, og jeg ved godt at går det galt , at man kører galt med person skade til følge bliver bilen kaldt til syn alligevel...
og jeg ved godt at du feks godt vil syne de fleste biler med de overnævnte ombygninger , fordi du ved noget om det , men det er du desværre ret meget alene om...
jeg vil dog godt være enig med dig i at der sandsynligvis desværre vil være mange der ude der vil benytte denne nye regel til at køre bilerne så langt ned , at de til sidst vil være uforsvarlige at køre i, og det kan vi godt være enige om , at det er absolut ikke det der er meningen med det.
jeg håber jeg virker saglig i dette svar - og ikke negativ
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Kan kun give dig ret i det Bornholmer....
Fint Bornholmer, det er OK
Der kommer bare mange "fine biler" Der hænger i laser.
Den sidste jeg havde kunne ikke forstå hvorfor jeg spurgte om: "dine bremser ryger, har du kørt ræs hele vejen hertil" ?
"Nej jeg er lige blevet færdig, de er helt nye" !
Jeg lyver ikke, motoren kunne næsten ikke flytte bilen, så fast sad bremserne !!
Jeg opgav at afprøve den og lod ham køre igen.
Jeg har hørt at den er blevet godkendt nu, så nu kører han nok rundt og fortæller at jeg er en stor idiot.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hvis min bil skulle synes her til maj næste år og jeg i morgen går ned og omregistrerer til veteran, går der så 8 år inden den igen bliver indkaldt, eller skal den synes først og S
Nej, det kommer an på hvilket år bilen er fra. Prøv at læse de andre tråde om emnet. Bugservice er kommet med et indlæg hvor han har vist regnestykket.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Nyheder fra Færdselsstyrelsens nyhedsliste.
---------------------------------------------
Transport- og Energiministeren har som led i harmonisering af reglerne for veterankøretøjer indført to ændringer. For det første ændres regler for registrering til veterankørsel fra en fast dato til en løbende grænse på 35 år. For det andet ændres reglerne tilsvarende for køretøjer, som udelukkende skal anvendes af teknisk-historiske grunde til lejlighedsvis kørsel med løse prøveskilte.
Registrering til veterankørsel
Hidtil har kun veteranbiler, der er registreret før 1. januar 1960, kunnet registreres til veterankørsel. Biler, der er omfattet af pligt til periodisk syn, kan nu registreres til veterankørsel, hvis de er registreret første gang for mere end 35 år siden, og kun benyttes lejlighedsvis. Den begrænsede anvendelse medfører, at biler, der er registreret til veterankørsel, indkaldes til periodisk syn hvert 8. år.
Begrænsning i anvendelse
En bil, der er registreret til veterankørsel, må kun benyttes lejlighedsvis, og den må ikke benyttes til erhvervsmæssig personbefordring, transport af farligt gods, udrykningskørsel eller udlejning uden fører.
Hvornår skal bilen så til periodisk syn?
Bil, der er registreret til veterankørsel, skal til periodisk syn første gang 40 år efter første registrering og derefter hvert 8. år. Der går således ikke automatisk 8 år fra registrering til veterankørsel og til næste periodiske syn.
Et par eksempler
1. Bilen er registreret første gang i 1970, og registreres til veterankørsel nu (35 år efter første registrering):
- Bilen skal så til periodisk syn i 2010 (1970 + 40), og derefter hvert 8. år.
2. Bilen er registreret første gang i 1967, og registreres til veterankørsel nu (38 år efter første registrering):
- Bilen skal så til periodisk syn i 2007 (1967 + 40), og derefter hvert 8. år.
Gå på motorkontoret
Registrering til veterankørsel forudsætter anmeldelse herom til et motorkontor.
Hvornår træder det i kraft?
Reglerne træder i kraft den 5. december 2005.
Veterankørsel med løse prøveskilte
Reglerne om veterankørsel med løse prøveskilte har hidtil også kun værende gældende for køretøjer, der er registreret første gang før den 1. januar 1960. Den løbende 35 års grænse kommer ligeledes til at gælde her.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
tak frank
Det vil sige 1964 + 40 + 8 = 2012
Her lige lidt et regneark jeg lavede, der viser hvornår en bil registreret til veterankørsel skal synes
nogen der ved hvornår de første bug's blev ombygget til buggy's?
jeg har en kvittering på et komplet buggy ombygningssæt der er dateret i 1979...
det kostede iøvrigt 9781 kr komplet med styrtbøjle, ruderamme fælge , sæder , forlygter og karrrosse...
men en manx buggy er jo meget ældre end det , og en empi buggy er endnu ældre, hvornår de første var i danmark tør jeg ikke sige..
men jeg kan da forstille mig at der muligvis var et par stykker inden at lindner modellen kom på markedet , men jeg ved det ikke ??
[quote:1f84ad416c="Frank_Andersen"]Fint Bornholmer, det er OK
Der kommer bare mange "fine biler" Der hænger i laser.
Den sidste jeg havde kunne ikke forstå hvorfor jeg spurgte om: "dine bremser ryger, har du kørt ræs hele vejen hertil" ?
"Nej jeg er lige blevet færdig, de er helt nye" !
Jeg lyver ikke, motoren kunne næsten ikke flytte bilen, så fast sad bremserne !!
Jeg opgav at afprøve den og lod ham køre igen.
Jeg har hørt at den er blevet godkendt nu, så nu kører han nok rundt og fortæller at jeg er en stor idiot.[/quote:1f84ad416c]
det har du ret i frank , det er graverende at folk ikke er mere forberedt end som i det tilfælde, men det er jo lidt det samme som feks 2 generations indvandre , at der er få , der ødelægger det for den samlede mængde....
som et lille tillæg overhørte jeg en sjov historie forleden dag , det er sådan at i danmark er det i princippet ikke lovligt med bremserør der er lavet i/af stål/jern , og at de bør skiftes til kobberrør , i tyskland er det derimod lige omvendt , at der er det feks ikke lovligt med kobberbremserør fordi de kan knække pga vibrering, hvad man så skal tro at der er det bedste , det ved jeg ikke , men kunne forstille mig at kobber rør der er sat ordentligt fast må være det bedst egnede..
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
ja hvad jeg efter hånden har fundet ud af så er min buggy også en manx buggy.
Den med bremserørene er af og til oppe at vende.
Der har også været argumenteret for at man ikke kunne bruge kobber på en bil med ABS fordi vibrationerne ville hærde kobberet. Men det går da uden de store ulykker.
Fejl 40 er nok den største synder ved bilulykker. Det er sjældent "den dumme bil"
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Flink fyr i øvrigt ham Manx
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
en
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Skal det forstås sådan at min type 1 fra 1970 der er forholdsvis nysynet skal:
A: til syn i 2010 og ikke før?
B: til syn periodisk som altid og efter 2010 kun hvert 8. år?
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
[quote:a93c954132="Gustav_t"]Skal det forstås sådan at min type 1 fra 1970 der er forholdsvis nysynet skal:
A: til syn i 2010 og ikke før?
B: til syn periodisk som altid og efter 2010 kun hvert 8. år?
G.[/quote:a93c954132]
kør ned på motorkontoret og prøv og hør dem ad , det sker jo ikke automatisk , der er lidt tvivl om det er 35 eller 40 år, og det er din bil god til at få afklaret, du skal bare ha dine papire med derned , også udfylde nogle andre papirer , så afsted med dig gussemanse :D , og giv lige besked når du har været dernede...
du kan jo allerhøjest få et nej - og du har jo mere end en bil du skal ha ordnet det på
[quote:a93c954132="Bugservice skrev - og frank bekræftede"]
Et par eksempler
1. Bilen er registreret første gang i 1970, og registreres til veterankørsel nu (35 år efter første registrering):
- Bilen skal så til periodisk syn i 2010 (1970 + 40), og derefter hvert 8. år.
2. Bilen er registreret første gang i 1967, og registreres til veterankørsel nu (38 år efter første registrering):
- Bilen skal så til periodisk syn i 2007 (1967 + 40), og derefter hvert 8. år.
[/quote:a93c954132]
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)