Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  de ok aligevel., kæmpe suk, rebuild krumtap fra csp. :cry:

Tags:
No tags yet.

(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jeg fik i går den ide, i forbindelse med at jeg sad og kiggede på csp-hjemmesiden, at den krumtap jeg havde bestilt måske ikke har std. leje størrelser. der står (som jeg detsvære først så igår) "Crankshaft Type-4 [color=red:6623c6758c]rebuild[/color:6623c6758c]"

krumtap jeg har købt

så jeg skrev til csp for lige at høre:

[quote:6623c6758c]

Original Message processed by David InfoCenter
Subject: Re: Your Order #555724877848 at CSP (07-Dez-2005 13:52)
From: Erik ThÝrup <erik-t@mail.dk>
To: Versand@customspeedparts.com


hi i was just wondering (im am not that an experianced engine builder)
is this crankshaft (Kurbelwelle) with std bearing sizes?

youre homapage says rebuild what does that mean?

Erik T
[/quote:6623c6758c]

deres svar: :cry:
[quote:6623c6758c]Hello,

please meassure the crank. The rebuild one have normally not the STD-sizes.

Best regards
Helge Ohmes
CSP
[/quote:6623c6758c]
:cry:

så nu er jeg godt nok tæt på grædefærdig. hvorfor sagde de ikke noget om det. jeg bestilte lejer og krumtap på samme ordre men leje sættet var std. størrelse.
:cry:
der er vel ikke andet end at skille motoren ad og tjekke det "hulk" :cry: :cry: :cry:
. hvordan måler jeg det så med en skydelære eller skal jeg ned i et mikrometer

min stortset færdige motor:
http://vwnettet.dk/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=135679#135679
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
det var heller ikke noget at jeg tænkte over da jeg fik krumtappen. den så ud som helt ny.

hvad er det for dele af krumtappen der kan være understørrelse er det også plej lejerne.
(permalink) bugservice Member
Skrev for 20 years siden | | | |
det kan måles med en skydelære
Dennis
-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Selvfølgelig ser den ud som ny hvis den er "rebuild"
Tror I bare den bliver malet matsort og så smidt på hylden.
MAN SKAL ALTID M
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
den var nu ikke malet.

ja frank. jeg lærer det på den hårde måde.
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Off topic: Hvor har du købt dine tragte til karburatorne med filter? Kunne godt bruge sådan nogle til mine weber 44 IDF da der ikke er meget plads til et filter mellem min motor og buggykarossen...

[img:89b27a8897]http://www.student.dtu.dk/~s042584/motor1.JPG[/img:89b27a8897]
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nej det var garageslang. Ja men din måde at lære det på har vi jo vendt før, så klø du bare på.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jo men det er bare ikke en god måde.

jeg forsøger altid at blive bedre og forsøger altid at gøre det korrekt. men der er stadig ting jeg ikke ved og ting jeg ikke vidste at jeg skulle gøre.
det er ikke fordi at jeg gerne vil lære det på den måde. men sådan ender det bare ofte for mig.

hvad skal jeg ellers gøre. udover at få en anden til at samle motoren, og så forsvinder det sjov jo lidt ligesom.

jeg læser og læser og køber bøger og lign. om det her emne. og som du ser er der aligevel ting jeg misse.

jeg føler lidt at jeg skuffer dig frank hver gang jeg gør noget ukorrekt. jeg håber du forstår hvad jeg mener med det - jeg ser lidt op til dig.

ang de downdrafts:

dual-barrel@italian-carburetors.info

http://stores.ebay.com/ALFA1750S-CARBURETORS-PARTS-STORE
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jo men der er jo grunde til at mekanikere står i lære i 3,5-4 år.
Men fortvivl ikke, der er også mekanikere der aldrig har prøvet at lave en motor fra bunden.
Det bruger man jo ikke mere. Jeg er nok "heldig" at jeg netop er gammel nok til at det stadig foregik.
Hvis du bygger motor, var det vel heller ikke uoverkommeligt at købe en micrometerskrue eller en digitalskydelære.
Jeg forsøger virkeligt ikke at lyde sur. Men sommetider er det svært når det også skal gøres lidt kort her på nettet.
Men tag ikke fejl af det, jeg er sur. Lidt sur skal man jo være som synsmand.

Når du nu skiller den ad igen. Så prøv om du kan undgå at trække stemplerne helt ud. Bare lige trække cyl. langt nok ud så du kan tage krydspinden ud. Hurtigere når man samler igen og man knækker så heller ikke en ring ved et uheld.
Det er træls at skaffe én ring til 96mm
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:39558f4f08="Frank_Andersen"]
Men tag ikke fejl af det, jeg er sur. Lidt sur skal man jo være som synsmand[/quote:39558f4f08]
H
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Man maa beundre, hvordan du uden at toeve fortaeller at du har dummet dig, saa vi andre ikke behoever at goere det.
-Det er der ikke mange der goer.

Respekt der! 8)

Mvh
Anders
(permalink) microracerdk Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Burde der ikke følge lejer med når det er en rebuild? - det gjorde der da ihvertfald dengang jeg renoverede en motor i en amerikansk ford, det er jo noget mere praktisk når "fabrikanten" ved hvor meget under mål den er...

Men ellers så skal du vel bruge "plastic gate" til at udmåle spillerummet mellem lejer og krummerdregen...
(permalink) Eg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:230e1f8b8e="HSimpson u.login"]Man maa beundre, hvordan du uden at toeve fortaeller at du har dummet dig, saa vi andre ikke behoever at goere det.
-Det er der ikke mange der goer.

Respekt der! 8)[/quote:230e1f8b8e]

Ja, det er en cool, ærlig indstilling... 8)

...og som T. siger: Der er ikke andet at gøre end at hoppe på hesten igen og videre...Tag det for hvad det er, du har lært noget! Bare ærgerligt at det koster penge :wink:
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg vil lige indskyde en ting..
NORMALT kan man tydeligt mærke om lejerne er for store når man sætter dem på krumtappen. Man kan ligesom vippe det på tværs, hvis du forstår...

Det skal være "push fit with no play" som man siger.. Altså de skal lige glide lækkert på (olieret), og være ligeså stramme at dreje rundt som når du trækker en skuffelun smørkniv igennem en pakke kærgården.. 8)

Var de løsere end det, så passer de nok ikke..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Mark S Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:c11562cfd8="vwanders"]som når du trækker en skuffelun smørkniv igennem en pakke kærgården.. 8)

Var de løsere end det, så passer de nok ikke..[/quote:c11562cfd8]
Smukt sagt Anders!
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:894de6fb3f="vwanders"]Jeg vil lige indskyde en ting..
NORMALT kan man tydeligt mærke om lejerne er for store når man sætter dem på krumtappen. Man kan ligesom vippe det på tværs, hvis du forstår...

Det skal være "push fit with no play" som man siger.. Altså de skal lige glide lækkert på (olieret), og være ligeså stramme at dreje rundt som når du trækker en skuffelun smørkniv igennem en pakke kærgården.. 8)

Var de løsere end det, så passer de nok ikke..[/quote:894de6fb3f]

Som Anders så lækkert forklarer det.... du vil opleve det så snart du får de nye lejer på!

men det kan du selvfølgelig ikke bruge til noget lige nu :cry:
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det jeg tænker på er om du kan huske fra samlingen, hvordan de gik på..?
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:eed832f81d="vwanders"]Jeg vil lige indskyde en ting..
NORMALT kan man tydeligt mærke om lejerne er for store når man sætter dem på krumtappen. Man kan ligesom vippe det på tværs, hvis du forstår...

Det skal være "push fit with no play" som man siger.. Altså de skal lige glide lækkert på (olieret), og være ligeså stramme at dreje rundt som når du trækker en skuffelun smørkniv igennem en pakke kærgården.. 8)

Var de løsere end det, så passer de nok ikke..[/quote:eed832f81d]

altså uden olie så var der lidt slinger i valsen med med olie føledes de meget normale i sluppet. det virkede osse somom at de var rigtigte. men hvad ved jeg, jeg har jo kunn leget med dém!! der var lidt mindre slup end der var med de originale lejer på den originale krumtap.

men det er også lige meget jeg skal ikke risikere noget så jeg skiller den ad og måler efter.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
er det ikke 0,25mm for hver trin man sliber en krumtap ned ?... det burde være tydeligt at mærke.... men men skil den ad igen og kig, det tager kun den halve tid anden gang man samler den igen.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
kan plej lejerne være slebet også?

det måske dem der er lebet.

de føltes også lidt løse synes jeg da jeg samlede dem. men nu her om 30 minutter så skiller jeg den ad. så finder jeg ud af det og så poster jeg lige resultatet en gang sent i aften
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Uden at vide det så vil jeg tro at de sliber hele krumtappen, altså både hoved og plejlsøler. Hvis de sliber den.

Hvis de får en god krumtap, så bliver den nok kun poleret.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) niels-erik Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja men så sidder jeg lige og venter på at du får adskildt motoren (Du er ikke blevet syg endnu??)
Er der en risiko for at det er den motor du vil køre fra mig med, til sommer?
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
så er der en ende på sagen
der var lige en aftensmad der skulle klares så først
kl 19:10 gik jeg i garagen detsvære skulle jeg først lige ryde mit ejet rod op kl 21 var jeg færdig med at ryde op og jeg stod med:

[img:a320fa19e8]http://www.student.dtu.dk/~s042584/for1.JPG[/img:a320fa19e8]
[img:a320fa19e8]http://www.student.dtu.dk/~s042584/for2.JPG[/img:a320fa19e8]

Nu her kl 22:50 stod jeg med:

[img:a320fa19e8]http://www.student.dtu.dk/~s042584/efter1.JPG[/img:a320fa19e8]
[img:a320fa19e8]http://www.student.dtu.dk/~s042584/efter2.JPG[/img:a320fa19e8]

målene på krumbassen er ved blokken 60,00 mm (std mål) alle tre stederm så det passer til mine lejer :D

plejstangen: (jeg har kun målt 1 af dem indtil videre jeg er ret træt nu) var 50,00 mm (sdt mål) så det passer også til mine lejer :D
så det er åbentbart en NY krumtap eller også er den oppoleret version jeg har fået fat i der!

så der er jo sådan set ok at jeg ikke skal købe nye dele, men noget møj at jeg ikke målte da jeg samlede motoren første gang.

men jeg mener også at hvis målene ikke havde passet så havde jeg lagt mærke til sløret.

BETTER SAFE THAN SORRY
(permalink) microracerdk Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Sådan som jeg forstår det så måler du da det forkerte sted, siden du skriver:

[quote:eedfba1a4e]målene på krumbassen er ved blokken 60,00 mm (std mål) alle tre stederm så det passer til mine lejer[/quote:eedfba1a4e]

For mig at høre så måler du udvendigt på lejer og indvendigt i blokken?!?

Du skal måle inden i lejet og uden på søllen på krumtapen... og det med at det skal glide som lunken kniv i smør og at man kan mærke det i hånden el. måle det med en skydelærde, det kan du godt stikke op et mørkt sted der lugter af l*rt... Du SKAL bruge plastic gate hvis du vil være sikker på et godt resultat, især når du ikke ved om den er slebet ned, jeg ved ikke om de bruger andre mål på vw, men mig bekendt så springer men med 1/10 mm ved slibning af sløllerne, så det kan du ikke måle ordenligt med en skydelærde eller mærke med et nyt leje i olie...

Jeg har været den tunge vej igennem en renovering af en v8, som endte med en ny (rebuild) krumtap med overstørrelse lejer, og det bliver sku dyrt i den sidste ende fordi man lige springer lidt over nogle forkerte steder... :evil:
(permalink) PBJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Kanon, lidt heldig har du vel også lov at være.
Dit projekt ser ellers fint og gennemført ud og når først den ruller kan du sikkert ikke få pillet :D af igen. Selv tager jeg en tur på værkstedet i morgen og tager lidt foto/video af min type 4, hvis jeg ikke selv kan se mig ud af fejlen med sløret i min krumtap.
Skal din motor i boblen på billedet ?

Preben

Reply »

You must log in to post.