Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

de ok aligevel., kæmpe suk, rebuild krumtap fra csp. :cry:

Tags:
No tags yet.

(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
min bog siger at der skal være 0,0008-0,0027 in. i clerance (0,02032-0,06858 mm)

og der passer ret godt at det er der. måler lige i morgen når jeg er helt vågen lidt mere præcist på lejer og søler
nej den skal i min buggy

det røde til højre på billedet
(permalink) Frank_Andersen Member
Hvis den er slebet til 1. understørrelse ( 0,25mm ) Det kan du ikke mærke på smurte dele.
Så var den malet matsort, godt nok. Nej det kan da godt være den er poleret, som du skriver. Men det er også sjældent de fejler noget med mindre de har været kørt tør for olie.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwanders Member
[quote:7214cd2dee="microracerdk"]... og det med at det skal glide som lunken kniv i smør og at man kan mærke det i hånden el. måle det med en skydelærde, det kan du godt stikke op et mørkt sted der lugter af l*rt... Du SKAL bruge plastic gate hvis du vil være sikker på et godt resultat, især når du ikke ved om den er slebet ned, jeg ved ikke om de bruger andre mål på vw, men mig bekendt så springer men med 1/10 mm ved slibning af sløllerne, så det kan du ikke måle ordenligt med en skydelærde eller mærke med et nyt leje i [/quote:7214cd2dee]

Hvis man ved hvordan en skydelære virker, så kan man da godt måle tiendedele. Og på nogle sågar tyvendedele.

En mikrometerskrue er selvfølgelig mere målesikker, men med en GOD skydelære(ikke fra silvan), så er det stort set ligeså præcist.

Sådan som jeg har lært det, så er plasticgage beregnet til at måle slid med. Altså ved adskillelse - for at finde ud af om lejetolerancerne er indenfor mål.
Nye dele skal jo passe sammen. Selvfølgelig måler man efter at det ER de rigtige stumper osv - men da ikke med plasticgage?
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

gælder det her også for t4 plejstænger:

og det er inden for 10 gram at de alle skal være ens ik
(permalink) niels-erik Member
10 gram? Mine er inden for 1/10 gram ,efter at jeg afballanserede dem.Men inden for 1 gram er vel også ok. Men ikke 10 gram.
Hilsen Niels Erik
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) BuggyBoy Member
10 grams ubalance der roterer med 6-7000 omdr giver altså nogle store kræfter i sidste ende... Bare tænk på hvor meget din bil ryster hvis en fælg er nogle gr i ubalance...... og så med 6000 omdr... hehe... det slår hårdt..
Jeg mener vw accepterer 3 gram, men jeg kan ikke huske det.. :?

(permalink) Rasser Member
3 gram ?? jeg mener det var 5 gram...

men ta da lige og få slebet lidt på dem hvis du alligevel skal ud og rykke mange omdr. (ved ikke lie hvad der ellers er puttet i motoren af sager)
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) bugservice Member
vw siger 10 gram ??

MVH Dennis
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
Okay.. Jeg husker ikke så godt mere..! 8)

hvad med stemplerne? skal man også afveje dem? aner ikke om det faktisk vejer det samme.

hvad med hvor man skal slibe på t4 stempler.
(permalink) microracerdk Member
[quote:c5b3a1cdb9="vwanders"]Hvis man ved hvordan en skydelære virker, så kan man da godt måle tiendedele. Og på nogle sågar tyvendedele.

En mikrometerskrue er selvfølgelig mere målesikker, men med en GOD skydelære(ikke fra silvan), så er det stort set ligeså præcist.

Sådan som jeg har lært det, så er plasticgage beregnet til at måle slid med. Altså ved adskillelse - for at finde ud af om lejetolerancerne er indenfor mål.
Nye dele skal jo passe sammen. Selvfølgelig måler man efter at det ER de rigtige stumper osv - men da ikke med plasticgage?[/quote:c5b3a1cdb9]

Som du selv er inde på så skal det være en meget god skydelærde, og ikke noget af det som de fleste ligger inde med, en god skydelærde koster vel 5-800kr hvis det skal være en man kan bruge helt ned i de små tolerancer.

Ang. plastigate, så leveres det også sammen med renoverede krumtaper, hvor der følger lejer med, så jeg vil absolut påstå at det er den mest sikre vej at gå, da man får målet med lejet tilspændt til det angivne moment, og ikke noget slum - som man meget nemt får med en skydelærde, der skal du jo blot holde den en lille smule skævt på søllen for at få et forkert mål, og dermed risikere at man tror den er ok, hvor den måske i virkeligheden er lidt under mål...

Men jer om det, jeg ville bruge plasticgate, for jeg har ikke råd til at købe den samme del flere gange :twisted:
microracerdk

hvad er plastic gate.

jeg har idag lånt en mikrometerskrue og krumbasen siger 60,00 mm lige ud. på alle lejer
[quote:6a1535bd96="cardude"]hvad er plastic gate.[/quote:6a1535bd96]

Plastigate er en slags tynde "hår" af noget plast af en art, som man ligger henover søllen på krumtapen, så spænder man leje og lejeoverfald på med det moment som forskrifterne siger, skilder det ad igen, og bruger den medfølgende måleskala til at se hvor stort spille rum der er mellem leje og sølle, plastigaten bliver jo mast ved sammen spændingen og bliver dermed bredere og dette indikere så hvor meget spille rum der er.
Jeg har lige scannet et billede af hvordan plastigate udmåling sker, og sendt det til dig på mail...
(permalink) donbug Member
Hey Hey det billede vil jeg også se jeg aner ikke hvordan det ser ud :(
Jamen så er der da også en mail på vej til donbug
ahh det sku smart, det skal jeg have, hvor kan man købe det for hvis jeg søger på plasti gate både i et ord og to ord finder jeg ikke andet end alt muligt andet skidt.
(permalink) REN Member
Det hedder så Plasticgauge. (For dem der vil søge på nettet efter leverandøre)

http://shop.store.yahoo.com/chucker54/platas.html

Personeligt køber jeg en strip i ny og næ hos min lokale MC pusher, da jeg ikke har kunnet finde nogen der sælger det til os almindelige dødelige..
R
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
På en standard 13-1600 motor foreskriver VW følgende:

Plejlstænger:
Tilladt vægtforskel, nye... 5 gram.
Slidgrænse................... 10 gram.

Vægt fabriksmonteret...600-610 gram.

Vægt, reservedel.
-vægt (brun eller hvid farvemærkning) 580-588 gram
+vægt (grå eller sort farvemærkning) 592-600 gram

Materiale slibes væk som vist på billedet tideligere i indlæget.
--------------------------------------------------------------------------------------

Stemplerne:
Max vægtforskel mellem stempler i en ny motor: 5 gram
Slidgrænse 10 gram.

--------------------------------------------------------------------------------------

Hvor der kan slibes materiale på stempler ved jeg ikke, måske en anden kan fortælle det ?

[quote:3448f44d86="microracerdk"]Jamen så er der da også en mail på vej til donbug[/quote:3448f44d86]

Kunne du ikke ligge billederne op her så vi andre også kunne se det?

John
25709453
I'm the only BAY in the village
jeg tror at det er pga noget copyright relateret. eller har jeg da intet imod at lægge det om men det ville måske være at tage róven på microracer
[quote:5adfd5c36e="cardude"]jeg tror at det er pga noget copyright relateret. eller har jeg da intet imod at lægge det om men det ville måske være at tage róven på microracer[/quote:5adfd5c36e]

Smid det bare på for min skyld....
Vi kan vel bare skrive "tak til haynes" - He he...

Jeg tror man kan købe plastigage hos lynegaard amerikanerdele i køge..
(permalink) birke Member
Jeg fik at vide at man kunne købe det hos:
Autotest, Vermundsgade 13, Kbh
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) niels-erik Member
Csp sælger nogle lære som passer til krumtappen og motorblokken, i de standard og over/undermål som findes til vw, de er lavet i kraftig rustfrit stål.
Jeg har købt disse måle lære, og de virkede da jeg samlede min motor.
Jeg ved ikke om de også fås til t4 motore.
Hilsen Niels Erik
En buggy ser bedst ud med originale centerline!

Reply

You must log in to post.