Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ekstern oliekøler

Tags:
No tags yet.

(permalink) LowriderMac Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg kan ikke rigtig finde ud af om det er en god idé at lade olien løbe fra oliepumpen til oliefilteret, videre til ekstern oliekøler, gennem turboen og så tilbage i blokken.
Den kolde olie bliver jo også kølet ned på den måde, så tager det ikke 100 år at få motoren varm?
Er det meget normalt at gøre sådan?
Det er nemlig lavet sådan i forvejen på min bil.
Jeg ville et eller andet sted synes det var bedre at tage olien til den eksterne oliekøler ved hjælp af en adapter under den originale oliekøler.
-------------------------------------------
https://www.dataerklaering.dk - Dataerklæring til din bil
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvis du skal have ekstern køler på, så skal du "fullflowe" systemet.
Dvs. et oliepumpedæksel med udgang på, og en studs monteret i blokken direkte i oliekanalen som pumpen normalt trykker i. Den originale passage fra pumpe til oliekanal blokeres så.
Så kører du olien til oliefilter og en thermostat der afhængig af olietemperatur enten returnerer olien til blokken, eller sender det til køleren.

Jeg ville bruge en såkaldt sandwichadaptor med thermostat, som denne:

http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop2/shop_main.cgi?func=det&wkid=37644218280&rub1=Engine&rub2=Oil+Cooling&artnr=12553a&pn=0

Den er skidesmart fordi den skrues direkte på oliefilterholderen, og filteret på bagefter. Den har 4 slangestudser - 2 til motoren, og 2 til køleren. Såre simpelt.

Olien skal ikke til turboen.. Den skal smøres med olie fra et T-stykke ved olietrykskontakten, og køles med vand eller ingenting.
Hvis den har kølehuller, så prop dem til og kør 200.000 km med den eller lav et separat kølevandssystem med elpumpe og kør 400.000 km med den.

De kan sagtens tåle at køre uden køling, hvis du bare lige lader den gå tomgang et minutstid inden du slukker den efter en hård tur..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) LowriderMac Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Men måske ville det bidrage til at køle turboen lidt hvis den fik kølig olie fra den eksterne oliekøler...
-------------------------------------------
https://www.dataerklaering.dk - Dataerklæring til din bil
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Den vil nok snarere tilføre olien mere varme, som jo ikke er det bedste på en luftkølet motor.
En helt anden ting er sikkerheden i det. Jeg har en bror som er maskinmester, og som naturligvis ved stort set alt om væskers termodynamiske egenskaber, ulemper og fordele.. :roll: :wink:
Han påpegede en dag for mig at HVIS en olieslange blev skudt af og olie fossede ud på en 1000 grader varm turbo, så ville der blive ballade med brandvæsen og deslige!
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) JBI Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg må give Anders ret, det er rigeligt at give turboen olie fra udløbet ved tryktermostaten. Problemerne vil opstå andetsteds. (taler af erfaring, står selv med en motor monteret med turbo hvor der er sket store defekter grundet min manglende erfaring/uvidenhed) men den er klar igen til sommer.
(permalink) LowriderMac Member
Skrev for 20 years siden | | | |
ok...
Hvilken motor har du?
-------------------------------------------
https://www.dataerklaering.dk - Dataerklæring til din bil

Reply

You must log in to post.