Bare en idé: Galvanisering af bund?
Hej jeg så Mark Evans på Discovery Channel igår, der fik galvaniseret rammen på sin "4WD Extreme" Landrover. Det så mega liret ud! Og holder sikkert fantastisk. Og efter sigende kostede det omkring 5000 kr at få gjort i UK. Og så tænkte jeg:
[b:e758d60eef]KUNNE man gøre i princippet, hvis penge og tid ikke var noget issue, gøre det med en VW bund også?[/b:e758d60eef]
Hvis man var hip i arkitektkredse i slutfirserne, fik man jo galvaniseret sin 2CV.
Det blev godt nok de fleste gange noget krøllet lort... Men hvis man nu holder sig fra at udsætte karosseriet for den slags?
Hvad siger eksperterne?
med venlig hilsen og god jul :-)
hmm ja det kunne jeg jo lige have søgt på, men hvorfor hulen kan man så med en landrover, og ikke med den bedste bil på markedet? (folkevognen)
Vil til en hver tid få bunden metaliceret, det hæfter bedre. galvanisering kan slås af i flager og emnet bliver meget varmt når det dybbes. så bunden vrider sig.
Går ogse ud fra malingen hæfterbedre på metaliceringen, emd galvaniseringen. Men det kan en af autolakerne her inde nok svare bedre på end mig. :wink:
-------------------------------------------
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
Jeg har set en varm galvaniseret bund, en gang for en del år tilbage. Nogen siger at metallet kan blive blødt, efter opvarmningen i zinkbadet, det tror jeg dog næppe bliver noget problem. Men her er havd der sker:
- Bundfiletter bliver skæve, og skal bankes i form igen
- Alle gevind bliver fyldt med zink. Alt skal altså blændes af inden den dyppes.
Det største spørgsmål er dog, som jeg ser det. Hvad skal du med en holdbarhed, som betyder at den kan ligge i strandbredden ved vesterhavet i 100 år uden at gå til? Hvis du får sprøjtemetalliseret, så har du en bund der holder super godt i mange år. Med stor sandsynlighed bedre end karossen og mekanikken.
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
der var for nogle år siden en 63er bobbel til salg for 5000 kr , der var helgalvaniseret, på bunden buede bundpladerne ca 15 cm fra vandret linie, ramme hovedet sad skævt i forhold til bagenden, på karrossen kunne dørene ikke lukkes , klapperne var større end godt er, skærmene havde givet sig noget der svarer til 10 cm, dørene havde en kæmpe fordybning midt på dørpladen, jeg vil påstå at den var totalt umulig at få samlet igen , og det skal siges at det nærmest var en totalt usvejst , og rustfri bil inden det var blvevet gjort, selv handskerumsklappen var skæv.
jeg forstår ikke hvorfor folk er så vilde med det galvanisering, selv på nyerere biler holder det langt fra evigt, ta feks en fiat tipo fra 89 - den er helgalvaniseret - og alligevel pilrådden...
Hold jer til metalisering , med epoxylak ovenpå - det er både bedre og billigere, og er det ikke strid nok til jer , så køb noget POR15 og klat oven på igen, men en god gammeldauws vedligeholdt undervognsbehandling kan sagtens også holde , hvis man sørger for at holde den fugtig hele tiden, og holder bilen væk fra salt..
det er hårdt arbejde at holde en bil rustfri - der er ingen lette genveje - desværre..
det bedste man kan gøre er at lad bilen stå når det er vådt derude, men det er jo lidt kedeligt...
en landrover har jo ikke en ramme der er lavet af karrosseriplade - der er jo noget mere gods i den ...
vi har her i randers en mand med en gammel opel commodore fra sidst i tresserne tror jeg den er fra , han damprenser hele bilen 4 gange om året og smører den totalt ind i syrefri hydralik olie, den er 210% procent rustfri, selvom han kører i den hele året, men jeg vil anslå at han bruger ca 100 timer om året på at smøre sin bil, - og det gider man jo ikke, det er blevet gjort fra den var helt ny.. - så det virker, om vinterne er den også smurt uden på bilen..
Min bus feks er totalt rustfri i bunden nedefra , fordi den har fået lidt snask , de steder den er rådden er , de steder hvor den i perioder har været fugtig oppefra , så som dørbunde , rudebundstykker, og batterihylde , resten af bilen er som ny nogle steder , den fineste grå lak i hele bunden under det sorte snask, men den kommer jo også fra Los angeles - der salter de jo ikke.
det skulla satmig forbydes det skidt... :evil:
en ellers rustfri bil , der har fået nogle repro pladedele , så som bund og paneler mm, - bliver den ikke rustbeskyttet med andet end det sorte transportlak pladedelene har ab fabrik, så vil jeg sige at den kan være tæret op på de to år der går imellem , at den skal synes - og ikke kun tæret , men rigitg godt og grundigt pilrådden...
det er der mange der bliver chokeret over :?
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
synes bare det er total meget for dårligt med alle de kloge åger, der drejer ens indlæg over i noget helt andet... jeg går fandme til advokaten.
Ej. Det' fis! :-) :-)
Tak for de kompentente og lynhurtige svar! Så blev jeg også idag lidt klogere.
mvh
JAKOB
hyhr ..... det er sg go´ humor ....
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
[quote:a16051a2b0="Bornholmer"]vi har her i randers en mand med en gammel opel commodore fra sidst i tresserne tror jeg den er fra , han damprenser hele bilen 4 gange om året og smører den totalt ind i syrefri hydralik olie, den er 210% procent rustfri, selvom han kører i den hele året, men jeg vil anslå at han bruger ca 100 timer om året på at smøre sin bil, - og det gider man jo ikke, det er blevet gjort fra den var helt ny.. - så det virker, om vinterne er den også smurt uden på bilen..[/quote:a16051a2b0]
Smører han hydraulik olie på selve karossen om vinteren!? Det må da være en fedtet affære..
Men al ære og respekt for at man gider vedligeholde sin bil ordentligt (også selvom den er gammel) i dette bilfjendske land!
Det er go' pis det der...
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
nu hvor vi snakker om det - er det rigtigt at der er noget der hedder varm-galvanisering og kold-galvanisering (eller er det så metalisering)
Har også snakket med en der havde fået at vide at hvis der fx. kommer hul i en galvaniseret overflade så kan rusten finde på at bredde sig under laget og blive til noget rigtigt træls noget...?
Jeg troede egentlig også at pulverlakering var noget lort indtil jeg så det i Orange county chopper hvor de er vilde med det. Det jeg har set, var nogle metalreoler (som såvidt jeg forstod det dengang - skulle være pulverlakeret) hvor malingen faldt af i nogle kæmpe flager og metaloverfladen nedenunder var rusten.
men det var måske noget helt andet - duer pulver lakering. Det er jo et eller andet med at det hæfter vha. strøm og bliver bagt i en ovn og 8O
Kold galvanisering er bare noget man kalder det, hvis man maler emnet med zink maling. Så det har ikke noget med metalisering at gøre. Der bliver et 100% rengjort emne sprøjtet med flydende zink.
Zinken har netop den effekt at rust ikke breder sig. Hvis overfladen bliver brudt, kan det populært sagt, hele sig selv, Dvs. at rusten ikke får en chance for at brede sig. Derimod har pulverlakeringen den uheldige egenskab, at når først overfladen er brudt, f.eks. ved en ridse. Så kan rusten rigtig begynde at arbejde sig ind under resten af laget.
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
Jamen Ib, folk er da vilde med galvanisering fordi det holder :wink:
Fiat Tipo er en rustspand, ja, men pizza-gnaskerne kan bare ikke lave noget ordentligt men det er ikke galvaniseringens skyld.
Er ejer af en 13 år gammel slæde lavet af "Ringenes Herre" hvor det er en fornøjelse at se bunden. Ud over galvaniseringen har fabrikken givet den en slags gummihud, og that's it. Bunden er som ny, men det nips der er monteret på er lidt uldent.
Undervognsbehandling i al ære, bare jeg kan slippe :wink: og det kan jeg jo da Gud har opfundet galvaniseringen. :D
jeg fik sprøjtemetaliseret min bund for 1200 kr. orange og det er dur, varmgalv. på 4wd'erens virker bedre fordi hans ramme er mere profileret, og ikke en stor flad bund som på en boble. og husk lige når man skal male på zink skal man hvistnok bruge noget specielt grunder (epoxy tror jeg nok det var jeg brugte)
glædelig jul
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg