Hjælp til tuning af 1914ccm
Hey folkens...
Jeg har jo en 1914 type1ér i min buggy. Den er da meget sjov og sådan, men mer vil ha mer... Så nu skal der findes flere hk i maskinen...
Opsætningen af motoren er som følgende:
69ér std krumtap afbalanceret med 200mm kobling
94mm mahle cylindre
041 topstykker der er portede og med 40/35.5mm ventiler
CR 8.5:1
Std vippetøj
hårdere ventilfjedre
284' knast
Bosch 009 fordeler
"rigtigt" tarmslyng (merged header) med en hjemmelavet endepotte
2 stk weber 44IDF der er dyset på rullefelt i støvring... kan ikk huske hvad værkstedet hedder, men god service... :-)
lettet svinghjul
Det var vidst umiddelbart det... Hvis der er noget jeg har glemt som i gerne vil vide kan i altid spørge...
Motoren blev målt til 102 hk og 160 Nm...
Effekten ligger max ved 5500 omdr og momentet ligger rimeligt fladt næsten over hele omdrejningsområdet.
Situationen er den at der godt må ske lidt mere når jeg træder på pedalen.
Så jeg overvejer at evt købe nogle CNC-portede topstykker så jeg er sikker på de er som de skal være... Dem der er monteret nu har jeg selv portet og gjort så store som overhovedet muligt... Men jeg ved ikke om de flowér ordentligt.
Jeg ved bare ikke hvilke topstykker jeg bør købe for at få effekten uden at købe dragracing topstykker... Jeg vil heller ikke lave totalt "overkill"... Men en 120-130 hk på baghjulene er nok mit håb...
Jeg har også overvejet et andet vippetøj men mit egentlige problem ligger vel i at jeg ikke helt ved hvor jeg skal lægge energien/pengene for at opnå mit mål...
Der er jo ingen grund til at købe topstykker for 10.000 hvis jeg kan nøjes med mindre...
Nogle (ERFAREDE) personer der kan komme med en hjælpende hånd til hvad jeg bør gøre ved min maskine... Og ja - jeg HAR læst indlæggene om rassers motor. Men jeg vil gerne have en motor der yder ved under 6000 omdr og gerne med solidt bundtræk... Jeg er ikke ude efter en motor der snurrer 8000 omdr...
Jeg håber der er nogen der har forslag til topstykker eller lignende der kan hjælpe mmig med at nå mit mål...
Tak drenge...
Og som altid... Tak for et godt forum ;-)
8) Uhadada... Fedt indlæg Buggy-boy. Det kommer jeg til at følge meget nøje, da vi har lige den samme motor.
Glæder mig meget til at se hvad folk har af meninger. :wink:
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
Hvis du skal have flere heste ud af samme kubik, skal du købe mere knast og køre flere omdr.
Men hvis ikke du har kontravægte på krumtappen skal du købe nogen 40mm karburatorer og en længere gearing og så nyde den.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Du skriver 120-130 hk på hjulene , så er du ca. der hvor Rasser er !
Gør op med dig selv om det ikke er en motor med lidt mindre hk på hjulene du vil have ,ellers har du jo hans opskrift.
Lidt mindre hk , ca 120-130 på motoren : evt Engle 120 knast , dobb. fjedre, V.H. kontrolleres , mere kompression , bedre portning !
Krumtap med kontravægte anbefales ved flere omdr.
Et godt forslag kunne være sådan et sæt her, der giver ca. 10HK ekstra.
Købes hos CB Performance part no. 6457
Weber IDF Update Kit - fits 44mm IDF (2 carburetors) $129.95
http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=508
Mvh Peter
-------------------------------------------
Den må gerne larme, bare den går stærkt . . .
DSA - supporter ;O)
Jeg vil sige det sådan...: Jeg tager hatten af hvis det der giver 10 hk!!! 8O men min udstødning giver også +6 og knasten +8 så totalt er jeg vel oppe på +24 hk :lol:
Nej spøg til side... Er der nogen der har nogle erfaringer med dette sæt? eller andre alternativer til mere effekt?
Vil det kunne svare sig for mig at købe andre topstykker eller andet vippetøj hvis man tager effektstigningen i betragtning???
Jeg vil ikke ofre 10.000,- på 5 ekstra hk...
[quote:8b9ad8407c="M_Flow"]Du skriver 120-130 hk på hjulene , så er du ca. der hvor Rasser er !
Gør op med dig selv om det ikke er en motor med lidt mindre hk på hjulene du vil have ,ellers har du jo hans opskrift.
Lidt mindre hk , ca 120-130 på motoren : evt Engle 120 knast , dobb. fjedre, V.H. kontrolleres , mere kompression , bedre portning !
Krumtap med kontravægte anbefales ved flere omdr.[/quote:8b9ad8407c]
Jeg er med på M-flow´s idé om at anvende w120´eren... den kørte jeg med før jeg gik over til w130. Og efter hvad jeg kan læse mig til du ønsker af din motor, så tror jeg w120 vil passe ok ind som alternativ mellem racer og dagligdagsslider (den giver lidt af hvert, alt efter hvor tung din højrefod er den pågældende dag).
Men husk nu modvægtet krumtap..... men hvorfor så ikke købe en 76 eller 78mm modvægtet nu du er igang... så kan du sikkert hente de HK og moment du ønsker uden at skulle ha så hidsig en knast som slider på din motor. Når du holder slaget på 78 eller under kan du også anvende dit nuværende cylindersæt - større slag kræver andet cyl. sæt (stempler).
jeg ville bygge motoren med w120..... men bygge den med 78mm krumbasker og porte lidt mere, samt give den mere kompression og optimere vendehøjden.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
[quote:9b729534ac="Turbo_Peter"]Et godt forslag kunne være sådan et sæt her, der giver ca. 10HK ekstra.
Købes hos CB Performance part no. 6457
Weber IDF Update Kit - fits 44mm IDF (2 carburetors) $129.95
http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=508
Mvh Peter[/quote:9b729534ac]
Er det ikke det samme sæt som der er hos csp til 200 euro??
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop/shop_main.cgi?func=start&wkid=5269849666
Hvis man skifter til sådan et sæt - vil det så også være en fordel hvis jeg går ned til 32mm venturie? Jeg har hørt at jeg bør skifte til mindre venturier da 44érne er lidt for store til en 1914...
Hvad tror i effekten af denne montage vil være? nogle erfaringer fra folk der har det monteret??
Til rasser... Jeg har lige kigget hos csp - de tager 409 euro for en 78.4mm så jeg får totalt 2165ccm.
Men den krumtap er op til 120 hk og må ikke benyttes til race :?
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop/shop_main.cgi?func=start&wkid=5269849666
Er det sådan noget jeg skal ha eller burde jeg købe eller skal jeg over i en
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop/shop_main.cgi?func=start&wkid=5269849666 til 570 euro???
Jeg har svært ved at se hvor meget jeg ska ofre til mit behov... Jeg kan godt se hvilken krumbasker der er den fedeste men jeg skal jo også sætte det i relation til hvad der er realistisk... og mine behov til en buggymotor der kører nogle kilometer om sommeren og ingen dragraces...
Hvad er forresten forskellen på w120 og den knast jeg har allerede???
Jeg ville også købe et andet vippetøj - jeg har efter hånden set nogle stykker der havde smadret en hel motor - det er IKKE noget man skal spare på..
ud over det ved jeg alt for lidt om det
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hehe... CSP siger:
Artikel
Einzelpreis
Gesamt
105 101 0788VW
Kurbelwelle Volksracer Typ-1 (Kurbelwelle Volksracer Typ-1 78.8mm für VW Pleuel)
569,00 EUR
569,00 EUR
129 340 044
Weber IDF Update Kit (Weber Update Kit 44IDF)
199,00 EUR
199,00 EUR
198 461 111
Hauptlager T-1 12-1600 (Hauptlager T-1 12-1600 STDxSTDxSTD)
34,00 EUR
34,00 EUR
109 407 140S
Scat Kipphebelsätze (Scat Kipphebelsatz 1:1.4)
359,00 EUR
359,00 EUR
Warenwert
1.161,00 EUR
Det var de 9000,- :twisted: og så har jeg slet ikke rørt mine topstykker og knasten endnu :?
nej men nu har du noget der måske holder til at blive brugt ...
ja gu er det dyrt det pis - alt for dyrt - men legetøj koster vel...
du må ud og finde nogle flere penge et sted bare 8)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote:4da7877910="Bornholmer"]Jeg ville også købe et andet vippetøj - jeg har efter hånden set nogle stykker der havde smadret en hel motor - det er IKKE noget man skal spare på..
ud over det ved jeg alt for lidt om det[/quote:4da7877910]
Vippetøjet er som sådan fint nok.. det er nok mere selve akslen du tænker på Ib?
Her bør man anvende boltede aksler som er shimset op istedet for de org. hvor vipperne er holdt på plads af "fjedre".
Men ellers er forskellen på en w 110-120-130 :
graderne selvfølgelig... og så er der også forskel på løftet på knasten... og
w110=284grader
w120=294grader kræver db. fjedre (dvs. dit topstykke skal bearbejdes for at kunne anvende db. fjedre)
w130=308grader kræver db. fjedre
løftet kan jeg ikke huske præcist.
hold dig til std vipper eller køb 1.25:1 og M
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
78mmkrumtap med 8stifter modvægtet + nye hovedlejer + karburatorupdate... 6500,- og så nye aksler til mit vippetøj... så omkring 7000 vel... og så har jeg en 2.2liter... Så er det bare vendehøjden/kompressionen der skal kontrolleres
Så må 130hk også være realistisk med de ccm...
Nu vil jeg vide hvad er er i vejen med et sæt originale aksler, hvor der er lavet boltede ender på ?
De er da næsten gratis.
Jeg ved da godt det er længe siden jeg har lavet en type 1 motor. Men jeg ville da bruge det igen hvis det skulle komme til det ?
Nej i dag ville jeg nok vælge 1,4:1 hvis jeg med sikkerhed vidste at man kunne købe noget der kvalitetsmæssigt kunne komme op på siden af det originale.
Og så en knast til højløft vippearme. Jeg synes der er en tendens til at motorbyggere tror at man bare kan "bolte" dem på og så tro at det dur..
Det skal passe sammen. Ramper og løft på knasten er sikkert helt anderledes.
Læg mærke til at i Gene Bergs anvisninger om knaster/vippearme/fjedre, går han faktisk et trin ned i fjederstyrke når han bruger højtløftarme.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Her er lidt data på et update kit
Det er godt nok kun på 40mm dellorto . . .
Og du skal ikke bruge nye venturier, der følger nye med.
Opbygningen af karburatorerne bliver jo ændret, fra at have en accelerationsventuri og en hovedventuri, til kun at have en ny og større hovedventuri med vandrette benzin udledningsrør.
Mvh. Peter
-------------------------------------------
Den må gerne larme, bare den går stærkt . . .
DSA - supporter ;O)
Her er lidt data på motoren:
Mvh. Peter ;O)
-------------------------------------------
Den må gerne larme, bare den går stærkt . . .
DSA - supporter ;O)
den billigste vej til flere heste er mere comp og en hårdere knast dine topstk er ok tror jeg så gi den en knast eft engle 130 (308) og et 1.25.1 vippetøj og tag lidt af toppen så kommer hestene dette kan laves for under 4000 med det hele
MVH Dennis
"Turbo-Peter" Er det din egen motor du har de kurver fra ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
jeg er da også spændt på at se hvad den giver - jeg har næsten den samme motor som din ´bare med 78,4 krumme og db 40 dellortoer..
den er jo bare desværre ikke samlet endnu..
men jeg har fået "lovet" ca 127 hk med standard vipper, men den er til en bus - så jeg vil helst ha momentet - jeg overvejer " på opfordring " sågar en standard knast...
men lad os høre hvad du finder ud af :P
[size=9:bd8ba2f770]ups nej , ser lige du har jo 94 mm - jeg har kun 90,5 - men det bør jo være til din fordel... hov se lige bort fra det så - jeg kan desværre ikke slette det ??? [/size:bd8ba2f770]
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
de 127 hk - er de på motoren eller bagdækkene??? der er jo lidt af en forskel... jeg taber lidt over 10 hk gennem gearkassen så det var måske lige før jeg burde tune den istedet :lol:
Passer en 78mm krumtap lige over i eller skal jeg have bearbejdet blokken for at den kan være der???
Er der ingen der har erfaringer med det weber update sæt???
78 mm passer næsten det er mgt lidt du skal fjerne
er gjort på 10 15 min
MVH Dennis
Hvad skal jeg mere gøre? Skal cylindrene ændres da slaglængden bliver større? (afstandsstykker fra selve blokken) eller hvordan virker det? jeg ved ikk så meget om udskiftning af krumtappen...
For tanken om flere ccm er da lokkende i forhold til en anden knast... Det må vel også give mere moment med ccm kontra knasten...