Hey er der nogen som ved hvad en std 30hk krumtap skal måle på hoved/ plejl leje sølerne?
Bare lige så man ved den slibes eller man kan nøjes med at polere.
På forhånd tak.
Ifølge Haynes:
Hovedlejesøler på krumtap:
Leje 1,2 og 3........................ 54,97 - 54,99 ( gælder også plejlstangssøler)
Leje 4.................................. 39,98 - 40,00
Ifølge SMC:
Hovedlejeboringer i krumtaphus:
Hovedleje 1,2 og 3................. 60,000-60,019
Hovedleje 4........................... 50,000-50,025
Plejlstangsøler ovalitet............ 0,03
Hovedlejesøler ovalitet........... .0,03
Krumtap ubalance.................. max. 8 cmg
Lejesøle/plejlstangsleje - spillerum radial .... 0,019-0,074
Lejesøle/plejstangsleje - spillerum aksial...... 0,170-0,395
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Ikke på en 30HK. De er mindre.
Jeg har undladt at svare, for jeg har ikke målene i hovedet. Skal jeg slå dem op eller gider du bare ikke selv ?: Mål dem nu. Hvis der er rene mål er det std.
F.eks. 50mm-49.98.
Hvis den er slebet er det 0,25 hver gang altså f.eks 49,75.
Hvis den måler 49,80 er den slidt og skal slibes f.eks til 49,75.
Undersøg og K
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Der står 0 i de gamle lejer hvilket jeg tager som at de er i standard størrelse?!
Det vil sige jeg bare skal smide den afsted så finder ham der skal afbalancere osv selv ud af om den skal slibes eller kan nøjes med en polering?
Det skal du jo nok spørge ham om
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Okay normalt tvivler jeg ikke på din viden Frank - du plejer at vide hvad du snakker om. Det er da også muligt du gør denne gang, men så har jeg en meget mærkelig udgave af en original lommebog til alle VW mekanikere fra SMC med alle tekniske data over 25hk, 30hk og industrimotor i "bind1" og 34 hk 1200, 1500 0g Transporter i "bind 2"
Målene fra Haynes er jeg usikker på. Den er til vw 1200 og dækker fra 1954-1977. Den siger bare ikke noget om det er 30hk eller 34hk.
Men dem fra SMC skulle være gode nok. Er ikke ude på at starte en diskution, men det kunne da være interessant og vide om min bog er ukorrekt.
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Jeg vil ikke afvise at du har ret.
At det kun er 25HK der er mindre ?
Men stadigvæk, kan vi jo ikke svare på om ham Peter har til at afbalance kan måle dem.
Og i princippet er det jeg skriver om de "rene" mål stadig et brugbart råd.
Jeg blev selv noget forvirret da jeg lavede min sidste Polo motor. For det var nogen underlige skæve mål.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
25 og 30hk kører med samme krumtap og lejer, det er stort set kun cylindersæt og topstykker der skiller de 2 motorer