Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Jævnstrømsgenerator og kørelys mv.

Tags:
No tags yet.

(permalink) PBJ Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Min nyindkøbte 68ér 1300 bobbel "døde" allerede efter et par dage. Den nægtede ganske enkelt at starte efter en kold nat. Starteren kørte kun langsomt rundt så jeg gav op og tog tændningen fra men bilen fortsatte bare med sit sløve forsøg på at starte indtil batteriet var helt afladet 8O

1. problem: Der må være noget galt med tændingen, siden den ikke slår fra. Jeg mærkede ikke noget til problemet de gange bilen startede dagene før.

Så fik jeg den ide at sætte startkabler på fra bussen, satte plus til plus og minus til minus. Da jeg forsøgte at starte kørte starteren stadig kun langsomt rundt, så det virkede ikke.

Et olietjek viste rigeligt olie, men det så fuldstændig sort og snasket ud, så det skiftede jeg lige og stillede ventiler som ifølge sælger aldrig var blevet stillet i de 5-6 år han havde haft bilen 8O ( 20000 - 30000 km. )

jeg kontaktede sælger og sprugte om han kendte til problemet og om batteriet var ok. Han sagde at bilen kørte med den orginale jævnstrømsgenerator og at generatoren derfor ikke helt kunne følge med forbruget til kørelys mv. Han plejede at lade på batteriet 1 gang om måneden. Batteriet skulle være ok ifølge sælger.

2.problem: Er det rigtigt at en 68ér generator laver jævnstrøm og at den ikke kan følge med kørelys mv. ? Bilen er orginal 12 volts.

Ladelampen lyser ikke ved kørsel. jeg er nu igang med at lade batteriet op og det ser da ud til at det tager fint imod. I morgen skulle jeg gerne have den ud at køre igen. Jeg undre mig stadig over at starteren kørte så langsomt og tænkte om fejlen kunne være der. Kan en starter køre trægt og langsomt hvis den er ved at dø eller er det blot et spørgsmål om at enten virker den eller også gør den ikke ?

jeg tjekker lige stelforbindelser inden jeg prøver igen i morgen, måske det også kunne være sådan en som ikke er alt for god.

Preben

P.s. Skal bare have det til at virke uden for meget rep. da jeg jo snart skal have min 1600 busmotor i boblen. --- Ja det er da en start.
(permalink) PBJ Member
Skrev for 19 years siden | | | |
kan mit problem også skyldes bøsningen til starteren som jeg læste om i anden tråd med bus som ikke vil starte.

Preben
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nu er jeg ikke så meget inde i den slags fejlsøgning, men det minder nu lidt om en af de sjove fejl som det lille hjælperelæ under bagsædet kan finde på at lave når den står af.

Men der er sikkert andre der har bedre ideer.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Den korte version 2006-1968= 38 år.
Alting kan trænge til hjælp.
Din tændingslås kan godt gå sejt, skal adskilles renses og smøres. Din dynamo burde måske renoveres og hjælpes med et nyt laderelæ.
Det samme med starteren.
Alle kabler og forbindelser bringes tilbage til original stand.
Din bil kan sagtens køre med kørelys. Måske skal du tænke over at slukke dit kæmpe stereoanlæg og elbagruden når ruden er fri.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) PBJ Member
Skrev for 19 years siden | | | |
:lol: :lol: :lol:

Det er sku lidt morsomt med din "tørre" humor Frank.

Selvfølgelig forventer jeg ikke mirakler fra en 38 år gammel bil og da slet ikke når det er en bil jeg ikke selv har renoveret og repareret :lol:

Takker for dit svar og roder videre med det i morgen, som sagt skal 1300 motoren snart ud så det er begrænset hvor meget energi jeg gider bruge på den nu. Starteren skal selvfølgelig være i orden, så hvis det viser sig at være der fejlen ligger kryber jeg ikke uden om og selvfølgelig skal jeg også have tjekket tændingslåsen.

Preben

P.s. No stereo og elbagruden virker ikke :lol:
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Fint jeg er glad for at du ikke tager det ilde op.
Jeg har det bare sådan i mit hjerte, at hvis man skal have sådan noget gammelt bilværk til at virke, er man nødt til at købe "en af hver" og så starte med at samle den igen sådan som Werket gjorde.
Så kører de i 20 år igen.
Nu kører jeg ikke type 1 mere. Men min nuværende bil er fra 1982.
Den har da også fået ny tændingslås, et sæt fjederben fra en 1987´er med nye dæmpere og lejer mm. Hvis jeg skal skifte kilerem, har jeg lige lavet en anden generator med nye lejer og kul.
Den har da kørt 50-60000 siden jeg købte den i 1999 og været i Rumænien 2 gange.
Det betyder ikke en skid i forhold til hvad det koster at have en bil til 400.000 stående ude i carporten.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) PBJ Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Så fik jeg liv i "hende" igen. Et fuldt opladet batteri gjorde forskellen sammen med den nye olie mv. Den snurre stadig ikke så hurtigt i starteren men startede fint efter 2 sekunder i første forsøg.
Nu skal jeg lige lære bilen at kende og se om problemet vender tilbage, ellers kører jeg videre indtil foråret kommer, så sjovt er det altså heller ikke at ligge at lave bil ude på vejen i snevejr.

Så næste projekt bliver at få lavet mig et lille Vw"værksted" i min baghave, det glæder jeg mig MEGET til.

Preben

P.S. Frank jeg havde en 1985ér Mazda 626 i 7 år. Købte bilen for 15.500 kr. og kørte 100.000 km. næsten uden problemer. Kostede vel omkring 20.000 i syn og reservedele over årene og da lavede jeg slet ikke så meget selv som jeg kan nu. Jo man kan køre rigtigt billigt, hvis man tør og vil. Men en gammel bobbel er jo heller ikke noget dyrt bekendtskab hvis den får den løbende vedligeholdelse den fortjener og så er den så meget mere en bil med "personlighed" i forhold til en Mazda 626. Nu har jeg heller ikke det store kørselsbehov, næsten det hele er fest og fornøjelse og vi kan leve uden bil i en periode, hvis den er i stykker. Så jeg har besluttet at selv min hverdagsbil fremover skal være af den hyggelige og sjove slags, ejer ikke længere nogen kedelige biler :D
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nej, problemet er bare tit at din 38 år gamle bil IKKE har fået ordentlig vedligehold i de 30 af årene.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.