Min nyindkøbte 68ér 1300 bobbel "døde" allerede efter et par dage. Den nægtede ganske enkelt at starte efter en kold nat. Starteren kørte kun langsomt rundt så jeg gav op og tog tændningen fra men bilen fortsatte bare med sit sløve forsøg på at starte indtil batteriet var helt afladet 8O
1. problem: Der må være noget galt med tændingen, siden den ikke slår fra. Jeg mærkede ikke noget til problemet de gange bilen startede dagene før.
Så fik jeg den ide at sætte startkabler på fra bussen, satte plus til plus og minus til minus. Da jeg forsøgte at starte kørte starteren stadig kun langsomt rundt, så det virkede ikke.
Et olietjek viste rigeligt olie, men det så fuldstændig sort og snasket ud, så det skiftede jeg lige og stillede ventiler som ifølge sælger aldrig var blevet stillet i de 5-6 år han havde haft bilen 8O ( 20000 - 30000 km. )
jeg kontaktede sælger og sprugte om han kendte til problemet og om batteriet var ok. Han sagde at bilen kørte med den orginale jævnstrømsgenerator og at generatoren derfor ikke helt kunne følge med forbruget til kørelys mv. Han plejede at lade på batteriet 1 gang om måneden. Batteriet skulle være ok ifølge sælger.
2.problem: Er det rigtigt at en 68ér generator laver jævnstrøm og at den ikke kan følge med kørelys mv. ? Bilen er orginal 12 volts.
Ladelampen lyser ikke ved kørsel. jeg er nu igang med at lade batteriet op og det ser da ud til at det tager fint imod. I morgen skulle jeg gerne have den ud at køre igen. Jeg undre mig stadig over at starteren kørte så langsomt og tænkte om fejlen kunne være der. Kan en starter køre trægt og langsomt hvis den er ved at dø eller er det blot et spørgsmål om at enten virker den eller også gør den ikke ?
jeg tjekker lige stelforbindelser inden jeg prøver igen i morgen, måske det også kunne være sådan en som ikke er alt for god.
Preben
P.s. Skal bare have det til at virke uden for meget rep. da jeg jo snart skal have min 1600 busmotor i boblen. --- Ja det er da en start.
1. problem: Der må være noget galt med tændingen, siden den ikke slår fra. Jeg mærkede ikke noget til problemet de gange bilen startede dagene før.
Så fik jeg den ide at sætte startkabler på fra bussen, satte plus til plus og minus til minus. Da jeg forsøgte at starte kørte starteren stadig kun langsomt rundt, så det virkede ikke.
Et olietjek viste rigeligt olie, men det så fuldstændig sort og snasket ud, så det skiftede jeg lige og stillede ventiler som ifølge sælger aldrig var blevet stillet i de 5-6 år han havde haft bilen 8O ( 20000 - 30000 km. )
jeg kontaktede sælger og sprugte om han kendte til problemet og om batteriet var ok. Han sagde at bilen kørte med den orginale jævnstrømsgenerator og at generatoren derfor ikke helt kunne følge med forbruget til kørelys mv. Han plejede at lade på batteriet 1 gang om måneden. Batteriet skulle være ok ifølge sælger.
2.problem: Er det rigtigt at en 68ér generator laver jævnstrøm og at den ikke kan følge med kørelys mv. ? Bilen er orginal 12 volts.
Ladelampen lyser ikke ved kørsel. jeg er nu igang med at lade batteriet op og det ser da ud til at det tager fint imod. I morgen skulle jeg gerne have den ud at køre igen. Jeg undre mig stadig over at starteren kørte så langsomt og tænkte om fejlen kunne være der. Kan en starter køre trægt og langsomt hvis den er ved at dø eller er det blot et spørgsmål om at enten virker den eller også gør den ikke ?
jeg tjekker lige stelforbindelser inden jeg prøver igen i morgen, måske det også kunne være sådan en som ikke er alt for god.
Preben
P.s. Skal bare have det til at virke uden for meget rep. da jeg jo snart skal have min 1600 busmotor i boblen. --- Ja det er da en start.



