Hvad er HD Aksler? er ny i vw faget, og min store drøm er at bygge en tun motor op helt fra bunden. Så sidder og læser mig til viden her inde :-)
Hvad er HD aksler og 1,25 vibbe arme, det bliver nævnt tit? er det tuning, sån vildt eller ikke noget man mærker?
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief!
Hummel206@hotmail.com
Hej.
Mener det er sådan her:
HD aksler er hærdede aksle som vippearmene sider på, dvs stærkere en de oprindelige
1.25 er udvekslingen på vippearmene der trykker på ventilerne.
Eks: løfter ventilløfterne 8mm så åbner ventilerne 10mm
H
-------------------------------------------
VW Jagtvogn 12/74
VW T2 Pickup 71 crossover
Meget rigtigt sådan set.
HD står for "heavy duty" i bund og grund. Forskellen, udover evt hærdning, er at de originale vippearmsaksler/vippearme er samlet med låseclips og de kan falde af ved høje omdrejninger. HD akslerne er boltet sammen og kan altså tåle mere tæsk.. Vippearmene er på de originale holdt fast sideværs af fjederskiver, og de flexer også for meget. HD akslerne har faste spacere som holder den rette afstand.
Og ja vippearme i 1,25:1 er udvekslingsarme. Ideen er at "snyde" sig til at have en knast med højere løft.
HD aksler er også et navn for hærdede trækaksler:HD=heavy dutty (muligvis stavet forkert)
Det er et must over 150 hk.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Med hensyn til vippearmsakslerne, vil jeg igen vove den påstand at: De bedste vippearmsaksler er de originale, ombygget til boltede ender og med bøsninger, som beskrevet.
Med hensyn til bagaksler, er jeg nok en af de få der har haft en VW med over 200 HK og det skete der ikke noget ved. Ikke på gadedæk ihvertfald.
Dragracing er noget andet.
Klap nu hesten og lav den der 150HK motor først. Det mindste problem bliver bagakslerne.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.