Frihøjde.... hvad går der galt....
Har et lille problem:
Frihøjden i den ene side bunden er ca 1-1½ cm højere end i den anden side. Er dette normalt eller ???
Det hjælper ikke at justere på forbroen og har kigget efter at den står rigtigt i strålerne bagtil ?!
Nogen der kan hjælpe ????
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
Frihøjden foran eller bagi?
Du skriver det som om bunden står alene uden karossen på?
Hvilken årgang er din bil?
T1 eller T2?
- Casper
Den er sænket forkert i bagenden. Ja lyder dumt, men det er fakta. den skal hæves et hak på de indvendige stråler i bagbroen.
-------------------------------------------
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
Det er frihøjden på bunden. Der er ikke karosse på. Det er en T1 fra ´69
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
Ja. jeg går ud fra vi snakker om at forenden er skæv ikke ???
-------------------------------------------
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
Scharling skrev:
Den er sænket forkert i bagenden. Ja lyder dumt, men det er fakta. den skal hæves et hak på de indvendige stråler i bagbroen.
Hmmm .... syntes at jeg har kigget på strålerne... og hvis den bliver hævet i den ene side, så tror jeg at den kommer for højt op. er et hak i strålerne = 1 cm ???
Når måler på hældningen på baghjulene er de ens i begge sider. Burde dette ikke indikere at den er sænket lige meget i begge sider ?
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
Scharling skrev:
Ja. jeg går ud fra vi snakker om at forenden er skæv ikke ???
Det er bunden der er skæv. Måler man på den ene side er den 1-1½ cm højere end den anden .... ?!
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
Torrisions armene skal ikke være spændt ind. du skal tage dækslet der holder armen af, og lirke armen ud så den går fri af selve bagbroen. ikke hive den ud af strålerne.
så finder du 2 fiks punkter og måler. det skal være det samme i begge sider. hvis det hele er spændt sammen så kan det gå galt.
Af med hele lortet igen, og så mål. når højden er ens i begge sider så skubber du torisions armene ind og op på plads.
-------------------------------------------
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
Er der nogen forskel på om det er de indvendige stråler eller de udvendige man justerer på ????
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
Det er ikke bund filerne der er svejst skævt på ???
-------------------------------------------
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
Ja det er der. de indvendige giver mindre, og de udvendige mere
-------------------------------------------
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
Hvis det kun er 1½ cm. ville jeg give den et hak indvendigt.
-------------------------------------------
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
Det er svært at sige, når du ikke har karossen på bunden.
Du kan sagtens rette det op via torisionsstængerne i bagtøjet. Der er forskel på, om du tager et hak inderst eller yderst på torisionsstængeren. Ved at tage et hak den ene vej yderst og den anden vej inderst sænker eller hæver du bilen lidt.
Vent med at gøre det til at karossen er på, så der er lidt vægt på.
- Casper
Prøver at give den indvendige et hak opad i den ene side (eller er vel nedad ...for at få den op ?!.....)
Vender tilbage om en halv times tid ... takker mange gange for hjælpen ... indtil nu ...... :)
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
waehrens skrev:
Det er svært at sige, når du ikke har karossen på bunden.
Du kan sagtens rette det op via torisionsstængerne i bagtøjet. Der er forskel på, om du tager et hak inderst eller yderst på torisionsstængeren. Ved at tage et hak den ene vej yderst og den anden vej inderst sænker eller hæver du bilen lidt.
Vent med at gøre det til at karossen er på, så der er lidt vægt på.
- Casper
Der kommer ikke en T1 karosse på ... er ved at bygge en Mania....
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
Tjeck forbroens bøsninger, hvis de ikke går lige frit kan det give udslag i at den ikke kan fjedre helt ud. Hvis du løfter i forenden og slipper langsomt, bliver den så højere oppe end hvis du feks. har stået på forenden.
Har selv prøvet at min type 1 var skæv pga. uorginal forbro.
Mvh. TeddyC
Jeg mener at du skrev at der ikke er karosseri på! Hvis der heller ikke er motor på, så står dine bagerste ben helt ude i yderstilling, og så er der måske bare en lille forskel på hvor meget anlægget er slidt. Altså den lille forhøjning som armen ligger an på når den ikke kan komme længere.
Gav dette nogen mening- for andre end mig?
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
[quote=niels-erik]Jeg mener at du skrev at der ikke er karosseri på! Hvis der heller ikke er motor på, så står dine bagerste ben helt ude i yderstilling, og så er der måske bare en lille forskel på hvor meget anlægget er slidt. Altså den lille forhøjning som armen ligger an på når den ikke kan komme længere.
Gav dette nogen mening- for andre end mig?
Hilsen Niels Erik
Motor er monteret.... og den går fri af de små forhøjninger....
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
Er der overhovedet nogen muligheder for at justere den foran, altså så man kan få den højere op i den ene siden end i den anden ??
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
Nej, der kan ikke justeres foran, men som skrevet tidligere kan bøsningerne klemme på bærearmene og få det til at fjedre forskelligt fra sid til side. Det eneste der hjælper er at tilpasse hver af de fire bøsninger så bærearmene køre ens superlet op og ned.
Det kan snyde meget, så selv om det feks. ser ud til at den fjedre fint uden støddæmpere så er det nødvendigt at skille det hele ad, så hver enkelt bærearm kan testes for sig.
Mvh. TeddyC
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Hvor er det bedste sted at måle om den er skæv foran.
Det kunne jo være at bundpladen er skævt sat på, så den er nok ikke værd at måle på ...
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
Hvis du har den løse bund uden karrosseri på. Hvorfor er du begyndt at måle på den ?
Hvis du måler ude ved kanten, kan der da let være forskel. Bundhalvdelene er ret bløde. Det kan du ikke bruge til noget.
Det der er vigtigt er at forakselrøret og torsionsrøret er vandrette og vinkelrette på hinanden.
Lad nu være med at få knopper af sådan noget.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.