vwcamp skrev:
Hej maanni
En god gammeldags dynamo, så er vi gamle på hjemmebane.
Meget tyder på, at det du har målt, er det man kalder remanensspændningen.
Måling af remanensspændning foretages på følgende måde:
Afmonter ledningerne både på DF og D+.
Tilslut voltmeter til D+ og stel.
Motoren startes og køres op til ca. 3000 o/min.
Voltmeteret skal vise ca. 25 % af baterispændningen eller mindst 1 Volt.
For yderlig kontrol af dynamoen kan du måle maks. spændning.
Med alle ledninger afmonteret dynamoen lægger du en lus (ledning) fra DF og til stel.
Forbind igen voltmeter fra D+ og til stel.
Start motor og kør op i omdrejninger.
Voltmeter skal vise ca. 4 gange den normale spændning.
Hvis testen er positiv må feltstrømmem (magnetiserings strømmem) være afbrudt og det kan skyldes fejl i laderelæet. Husk laderelæet også skal have en god stel forbindelse.
Det er også muligt at måle dynamoens maks strøm. Men prøv lige ovenstående først.
hilsen
Villy
Takker mange gange for svaret...
Når jeg måler på den første måde får jeg ca 3 volt, og når jeg måler på den nederste måde får jeg ca 48 volt, det må betyde at min dynamo virker fint, og det er mit laderelæe der er stået af...