For 20-25 år siden var jeg helt vild i varmen for at få fat i en 412. Men jeg fandt aldrig den rette kombination af pris og stand. I stedet har jeg så i mellemtiden haft adskillige andre sjove, sære og spændende biler (foruden en Volvo 340).
Men i vinteren 2005-2006 var tiden moden til at købe VW. En Variant skulle det være af rent praktiske hensyn. Først fik jeg fundet mig en pæn Type 3, som jeg regnede med at jeg skulle have glæde af, men så var der en venlig VWnetter (vi kunne jo kalde ham Type3Henrik) som pegede mig i retning af en VW 412 LS Variant, der stod til salg i Nordsjælland. Og når man i forvejen har en håndfuld ikke-helt-køreklare biler, er det mest fornuftige man kan gøre selvfølgelig at købe en mere!
Når jeg nu kikker på min "nye" gule Variant, så kommer alle mine drengedrømme tilbage! Selvom den er meget sværere at finde stumper til. Og selvom en af mine værkstedsvenner hævder at den "ligner den bredrøvede storesøster" i forhold til min Type 3.
Den er pæn og nydelig både indvendig og udvendig. Pæn nok til at den kan arbejde for føden, men ikke så pæn at jeg vil skamme mig over at lade den gøre det. Inden syn skal jeg have kikket på bremserne. Der er stort set ingen pedal, men det er muligvis blot et justeringsproblem? Så er der lige en blød plet ved det ene fjedertårn (meget blød faktisk, nogle ville nok kalde det "et hul"), samt to mere i bunden. Piece of cake.
Planen er at få den på gaden snarest muligt, så den kan fungere som backup for min lidt ustabile dagligbil. - Og så ellers stille og roligt bringe den i så god stand som muligt. Herunder selvfølgelig rustbeskytte den, så det driver ud af alle samlinger.
Jeg har ikke fået taget nogle friske billeder, så I må lige nøjes med et tlf.foto til at starte med. Men den grimme bule i bagskærmen er allerede banket væk!
Men forklar mig lige: Hvor køber jeg stumper til sådan en fætter? Hvis man skal tro nettet er der ikke megen hjælp at hente nogen steder!
Men i vinteren 2005-2006 var tiden moden til at købe VW. En Variant skulle det være af rent praktiske hensyn. Først fik jeg fundet mig en pæn Type 3, som jeg regnede med at jeg skulle have glæde af, men så var der en venlig VWnetter (vi kunne jo kalde ham Type3Henrik) som pegede mig i retning af en VW 412 LS Variant, der stod til salg i Nordsjælland. Og når man i forvejen har en håndfuld ikke-helt-køreklare biler, er det mest fornuftige man kan gøre selvfølgelig at købe en mere!
Når jeg nu kikker på min "nye" gule Variant, så kommer alle mine drengedrømme tilbage! Selvom den er meget sværere at finde stumper til. Og selvom en af mine værkstedsvenner hævder at den "ligner den bredrøvede storesøster" i forhold til min Type 3.
Den er pæn og nydelig både indvendig og udvendig. Pæn nok til at den kan arbejde for føden, men ikke så pæn at jeg vil skamme mig over at lade den gøre det. Inden syn skal jeg have kikket på bremserne. Der er stort set ingen pedal, men det er muligvis blot et justeringsproblem? Så er der lige en blød plet ved det ene fjedertårn (meget blød faktisk, nogle ville nok kalde det "et hul"), samt to mere i bunden. Piece of cake.
Planen er at få den på gaden snarest muligt, så den kan fungere som backup for min lidt ustabile dagligbil. - Og så ellers stille og roligt bringe den i så god stand som muligt. Herunder selvfølgelig rustbeskytte den, så det driver ud af alle samlinger.
Jeg har ikke fået taget nogle friske billeder, så I må lige nøjes med et tlf.foto til at starte med. Men den grimme bule i bagskærmen er allerede banket væk!
Men forklar mig lige: Hvor køber jeg stumper til sådan en fætter? Hvis man skal tro nettet er der ikke megen hjælp at hente nogen steder!
-------------------------------------------
Helt pjattet med gamle biler.....
Helt pjattet med gamle biler.....