hjælp gearkasse problemer!!
jeg har en 1300 gearkasse, og den vil ikke i gear hvad kan det være?? skal jeg købe en anden eller hva???
Hvordan vil den ikke i gear ? er det sidevejs du ikke kan flytte gearstangen er det nok hockeystaven der er slået skæv... og kan den overhovedet ikke komme i gear så kan det være din kobling der er problemet.
mere og BEDRE forklaring ønskes.. hvad HAR i prøvet ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Nej den kan ikke gå i gear. Man kan godt rykke gearstangen til siden, men den vil ikke i gearene,selv ikke med slukket motor, og der skulle man da kunne ramme et af gearene.Nu er det en 1300 gearkasse hvor der er sat et næsehus på fra en type 2 for den passer i Joe´s bil. Men jeg kan næsten ikke se at der skulle kunne ligge en fejl i det. Men gearkassen var tom for olie da vi fik den, så om den har stået i flere år uden olie og der så er noget der har sat sig fast, tror jeg mere på.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
tak for udybningen henrik:O)
Kunne man forestille sig at da skiftehuset blev sat på fra den T2, så skete der det at hockeystaven ikke kom til at sidde det rigtige sted imellem skiftegaflerne ?
hvordan føles gearstangen frem og tilbage ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Hockeystaven kunne ikke gå imellem skiftegaflerne i starten, så den har vi slebet på så den gik fint, så jeg tror ikke det er det. og gearstangen går også fint til siderne.
Men for stil dig at motoren var startet og man så vil sætte den i gear men uden at træde på koblingen. Sådan føles den selv når den er slukket.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
prøvede i at skifte manuelt ved at hive i skiftegaflerne / trykke dem ind da i havde næsehuset af..?
-hvis i kunne det, må det jo ligge i noget justering af gearstangen/ evt gearstangskobleren under bagsædet der sidder forkert
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Nu må du ikke opfatte dette som at jeg vil være bagklog men mere som et generelt råd:
Når man køber en brugt gearkasse, så kontrollerer man om den kan gå i alle gear også bakgear. Inden man skiller noget ad.
Når man så har, f.eks. skiftet skiftehuset som jer til noget specielt, eller bare at andet std. Så kontrollerer man igen at den kan gå i alle gear.
Det er 100.000 gange lettere før den sidder i bilen.
Lav et værktøj med et T-håndtag der passer med skrue til pinolhullet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Og hvis den har stået uden olie, og måske lidt fugtigt i lang tid, er det meget sansynligt at der er kommet rust på akslerne inde i gearkassen. Derfor kan den ikke gå i gear.
Hvis gaflerne sidder helt fast, tror jeg ikke der er andet at gøre end at skifte gearkassen, (eller skille den ad og lave det) Hvis de kan give sig lidt, kan man være heldig at få det til at vireke ved simpelthen at "blive ved at prøve" og gerne med motor igang, så der kommer olie rundt i gearkassen.
T
Jeg har også slået mig et par gange med hammeren, over at jeg kan finde på at samle, uden at prøve at skifte med gearene da næse huset var af, sådan noget pis.
Det har jeg også tænkt på Torben om man skulle lade motoren gå i en halv time, og se om det måske ville hjælpe, men den har vel nok fået en skade, om kommer sikkeret ikke til at skifte ordenligt.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
henrik jeg kigger ned en af dagene for at lade den stå og køre i et stykke tid for at se om den vil hjælpe, ellers ringer jeg til dig torben!!