Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Luftomløbsskrue på 40mm solex karbs (fra 412S)

Tags:
No tags yet.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg roder lidt med et sæt 412S karburatorer... jeg har fundet en luftomløbsskrue opå hver karburator, men jeg kan ikke rigtig se nogen funktion for denne - men alligevel fandt jeg ud af at begge var skruet et stykke ud så der blev ledt luft uden om gasspjældet ..... hvorfor ?

nogen der ved om de skal være åbne eller lukkede ? og i så fald hvor meget ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Den har samme funktion som på en type1.
Motoren får sin tomgangsluft via den og dermed indstiller man tomgangshastigheden på den. Det er den du synkroniserer på om du vil.
Spjældet er lukket.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 19 years siden | | | |
ok.. hvordan kan det være de også har valgt at montere en skrue på gasspjældsakslen hvor man kan justere spjældet, hvis det er meningen at man skal justere tomgang vha. den luftskrue ?

(jeg skal vist lige vænne mig til solex karburatorer.... de virker en smule omstændige - kunne bedre lide dellortoer ;-) )
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Spjældskruen virker som stop. Sådan at spjældet ikke bare klapper i og bider fast.
Går den ikke og ind og træder på en anden arm der har noget med hurtig tomgang ved chokerkørsel at gøre ?

Men igen. Det samme er på en type1 med luftomløb. Og skal justeres på samme måde.
Stopskruen skal løsnes til den slipper stoppet og så netop ind så spjældet lige holdes fri.
Jo mere du åbner spjældet, desto dårligere virker tomgangssystemet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ja selvfølgelig... jeg er helt med nu, havde bare ikke lige tænkt over at der ellers intet stop var hvis ikke den skrue var der.

Nej det med spjældet der bliver åbnet lidt ved chokerkørsel, det foregår inde i selve chokerdækslet har jeg fundet ud af. Lidt anderledes end en T1 solex karb. men i bund og grund samme princip.

Har forøvrigt lige fået motoren ud at køre igen her til aften Frank... den kører simpelthen bare så pissefedt den motor, jeg kigger nok ud en aften så kan du lige prøve en tur.

De rystelser vi snakkede om er forsvundet, og "fejlen" var de gule urethan gummi ophæng. Jeg har nu skiftet til org. sorte vw gummi motorophæng istedet. Og så har jeg monteret en ny solfjeder trykplade og en ny lamel så nu er der heller ingen rusken i koblingen.
Overgangsproblemet som karburatoren havde er også løst... det hjalp med en komplet adskillelse, rengøring og "ompakning" af karburator manifolde.
kort fortalt kører den bare perfekt nu.

Men det sjove er jo så at da jeg kørte med min T1 motor og de hårde gule urethan ophæng var der ingen rystelser. Jeg bilder mig selv ind at det må være fordi den var med modvægtet krumtap samt komplet afbalanceret med svinghjul og trykplade, og T4 motoren er jo bare en "std. motor" med de svingninger og rystelser det så fører med sig.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ja men det er det jeg altid har sagt: Hvis man havde råd til at købe en "rustfri" type 1 fra Tyskland og så lægge en ny std. 2L type4 i, så kunne man køre Paris-Dakar med sådan én.

Og prøv så at tænk engang. Da jeg lavede den motor til min kæreste for 20 år siden, da havde jeg ikke blokken skilt ad. Kun opboring af 1700 cyl. til 1800 og så nye styr og ventilarbejde.

Derfor undres jeg også når jeg rundt på træf ser biler med type4 motorer der kører og lyder ligeså dårligt som en type1 og de fortæller om alle mulige problemer.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg har også overgivet mig... det er sgu imponerende så godt den kører!

Men den bliver nok åbnet op til vinter, så må vi se hvad stand den er i!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Er det nu klogt ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Ja men det er det jeg altid har sagt: Hvis man havde råd til at købe en "rustfri" type 1 fra Tyskland og så lægge en ny std. 2L type4 i, så kunne man køre Paris-Dakar med sådan én.

Og prøv så at tænk engang. Da jeg lavede den motor til min kæreste for 20 år siden, da havde jeg ikke blokken skilt ad. Kun opboring af 1700 cyl. til 1800 og så nye styr og ventilarbejde.

Derfor undres jeg også når jeg rundt på træf ser biler med type4 motorer der kører og lyder ligeså dårligt som en type1 og de fortæller om alle mulige problemer.


Hej Frank. - Jamen det ER jo netop 20 år siden (!) Men mange af problemerne kunne have været undgået, det vil jeg give dig ret i. Men tingene har det jo med at blive slidte. Ta nu feks. en alm 2,0 bus motor. Idag er det mere reglen end undtagelsen, at toppene er revnet i udst. kanalen, nogle ALVORLIGT, andre ka godt genbruges. (De holder et pænt stykke tid med 3000 km/år) For bare 10 år siden var revnede T4 toppe, om ikke et sjædent syn, så hvertfald ikke noget man så hveranden gang man adskildte en T4.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jamen det er også rigtigt. Men det forhindrer os jo ikke i at købe nogen nye dele og og lave sådan nogen motorer igen.
Jeg ved godt det er dyrt, jeg er selv stoppet af samme grund, men det nytter noget på en type 4.

Nu fremdrager du også de værste eksempler. Type2 motorer. De har levet en kummerlig tilværelse uden omsorg enten som firmabil, vinterbil, eller blevet trukket frem og kørt 5000 km hver sommer.

Jeg vil godt vædde med at hvis jeg går over i laden og tager de par type4 motorer jeg har og skiller dem ad så fortryder jeg det. For de fejler ikke noget.
Hvis de kan dreje rundt kan de køre. Det er sådan én Rasser har.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:

Hvis de kan dreje rundt kan de køre. Det er sådan én Rasser har.


lige præcis! og han er glad! ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply

You must log in to post.