vwmorten skrev:
Hvis man vil bevare støddæmpertårnene på en linkpinforbro, kan man "halvere dem", og dermed smalle den ca ½" pr. side.
Hejsa
Yes den måde morten beskriver har jeg et link til her...:
http://www.btinternet.com/~aircooled/wolfsburgeast/beamnarrow.html
Jeg vil sige til dem som vil prøve at smalle en forbro..!
Der er flere måde at gøre det på..!
én måde er at smalle en forbro på midten, men det kræver at begge rør skal skærres over samtidigt (evt i samme forbindelse montere man sænkningsbeslag), det kræver så at man helt har styr på at "aligne" det to halve stykker rigtigt op igen (evt i en JIG eller bruge vinkel jern til at styre efter), så den ikke bliver skæv.
Man er så også nødt til at flytte tårnfæstne, styrtøjsdæmper-beslaget, styrhus centerbrikkerne.
én anden måde er at smalle på er "udfra og ind" så er man fri for at skærre forbro over på midten (hvis man skal have sænknings beslag i, kan dette stadigvæk gøres, men man kan nøjes med at tage et rør ad gangen) dette kræver dog at man laver sine egne støddæmpertårne eller helt dropper dem og laver en afstivning imellem de to rør og man skal enten få lavet pasningen til nye lejer eller købe nogle bøsninger og montere disse i stedet for lejer (Nylon, Urethane ovs) husk på at der er forskellige dia indvendigt på forbroen, alt efter hvilken type forbro man har til at bruge.
et par gyldne regler ;)
0"-4" smalning: Brug støddæmpere, over 2 tommer smalning kræver det nok et custom tårn (quicksteerkit ikke nødvendigt)
4"-8" smalning: Støddæmperne kan undlades, (quicksteerkit burde tages i brug, da den korte styrstang nu bliver for kort og får en helt forkert vinkel/styrarms geometri)
Hvis man ikke bruger Droppede spindler kan det være en god ide at lave/købe nogle bumpsteer kit og flytte styrkuglerne hvis man sænker bilen meget i beslaget (gælder iøvrigt også hvis man har std forbro):
Fra styrkugle montering foroven
til styrkugle montering forneden
Derefter er det med at få justeret det hele så det kører fornuftigt :-)
(dette er nemmest med de billige sænkning beslag, da de kan justeres i mindre grad en de dyrre der kun kan flyttes en tand ad gangen)
OBS.: De billige sænknings beslag KAN også monteres uden at skærre forbroen over på midten..!
Se evt lidt billeder af 5½" smalning af min forbro til min '52er
http://www.meninbugs.dk/split/my_frontbeam/index.htm