Jeg roder lidt rundt med min busmotor og opdagde efter en 5 min. opstart at højre side blev meget varmere end venstre. Jeg mærkede ved en tilfældighed på indsugningsmanifolden 5-10 min. efter bilen var slukket og den højre var godt varm hvorimod den venstre kun var ganske lidt lun. Jeg mærkede også på varmekasser og ventildæksel og kunne her konstatere samme forskel, altså højre side meget varmere end venstre.
Motoren er en 2,0 busmotor med 2 dobbelte 40 mm. Webere IDF på aluminiumsmanifold. Motoren ryger en del og går ikke jævnt, men tager fint omdrejninger. Det er en ombyttermotor jeg ikke helt kender standen på, da den har stået stille i ca. 10 år. Ifølge sidste ejer kørte motoren ok for 10 år siden og jeg kan se det ene topstykke er næsten helt "nyt" . Det er det gamle "topstykke" som giver varme, så jeg er selvfølgelig bekymret for om det kan skyldes en defekt i topstykket ?
Jeg tænker også at det kan skyldes ubalance mellem kaburatorerne, altså at den får for lidt at leve af i højre side i forhold til venstre, vil det kunne give en stor varmeforskel som også kan mærkes i indsugningsmanifolden ?
Preben
P.S. Det er mit første "motorprojekt"
Motoren er en 2,0 busmotor med 2 dobbelte 40 mm. Webere IDF på aluminiumsmanifold. Motoren ryger en del og går ikke jævnt, men tager fint omdrejninger. Det er en ombyttermotor jeg ikke helt kender standen på, da den har stået stille i ca. 10 år. Ifølge sidste ejer kørte motoren ok for 10 år siden og jeg kan se det ene topstykke er næsten helt "nyt" . Det er det gamle "topstykke" som giver varme, så jeg er selvfølgelig bekymret for om det kan skyldes en defekt i topstykket ?
Jeg tænker også at det kan skyldes ubalance mellem kaburatorerne, altså at den får for lidt at leve af i højre side i forhold til venstre, vil det kunne give en stor varmeforskel som også kan mærkes i indsugningsmanifolden ?
Preben
P.S. Det er mit første "motorprojekt"



