Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
12:10 Karsten_vw: Glædelig jul ?
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  HOW TO. Lav et luftfilter til din buggy.

Tags:

(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Mange mennesker falder for fristelsen til at købe et smart lille luftfilter, måske endda forcromet til deres buggyer med std karburatorer. For "Det ser da bedre ud end det originale". Det har de nok osse ret i. Men virkningen er ofte nærmest katastrofal. Masser tøven og dårlig forbrænding til følge.

IMHO En af de få rigtige måder, at lave et filter til buggyer, som kan være for fiberen er flg.
Lav en "snorkel" ud af et stykke rør, som passer ned over kaburatoren, med 90gr. buk, og 50-60 mm højt. Lad den pege mod højre. Svejs derefter 20 - 25 cm lige rør på. Lav en holder på den, som kan monteres sammen med en af de bolte som holder generatoren på plads i blæsehuset. Bor ligeledes et hul på min. 10 mm. strategisk korrekt i røret, sådan ca. 5 cm fra enden. Svejst et stykke rør på til ½" slange hvorpå i kan montere afsugningen fra ånderøret. (Nyere motorer har 20 mm studser) Derefter monteres et almindeligt tårnluftfilter med en halsdiameter på typisk 50-52 mm., ind over røret. Nu sidder luftfiltret pænt gemt af vejen ved højre side af blæsehuset. Og karburatoren har det volumen den skal bruge til at blande luften "oven over sig", så den kan fungere som tiltænkt. Samtidig har i nu ordentlig afsugning fra ånderøret, og ikke bare ud i det fri.
Resultat: Motoren kører meget mere rent, uden tøven og uden huller i momentkurven, og forbrænder ofte meget renere.

Og huske så, at når i sætter andre mere eller mindre underlige udstødninger på, så er det sansynligt, at karburatoren skal omdyses. Med bazooka´s ved jeg ikke, men med en alm. 4-1 header + potte er det normalt at gå 0,25 - 0,5 op i hoved dyse.

MVH.
Torben
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) SMAND Member
Skrev for 18 years siden | | | |
har du evt. billeder man kan se af en sådan konstruktion
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg kan godt se iden i det du skriver, og det er rigtigt nok at de 'smarte' runde filter ikke har den rigtige virkning paa motoren, og den har heller ikke lige et rør til olien, jeg tror at 'folk' sætter de runde filter paa fordi 'de selv' syntes at det ser smart ud, og jeg indrømmer da gerne at jeg er en af dem.

Hvis du kan komme med et billede hvor din ide ser 'smart' ud, saa skal jeg nok monter den paa min buggy, og sende et billed ind af det.

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Er der så også noget galt med de luftfiltre som normalt sidder på dobbelte webere??
Det er jo også tråd filtre.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Race-buggy Member
Skrev for 18 years siden | | | |
takker for tipset Torben, da skal jeg lage et slik til min 1680ccm som står på beach buggy'en vår. se mere av vår buggy her: http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=10.0 og motor bygginga kan dere se her: http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=333.0
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote=niels-erik]Er der så også noget galt med de luftfiltre som normalt sidder på dobbelte webere??
Det er jo også tråd filtre.
Hilsen Niels Erik
Nej. Det er noget andet. Det der er problemet med std karbs kontra de små filtre lige ovenpå er, at der ikke er nok "plenum" til karburatoren at lave sit fuel standoff på. Og så går det galt.
Skal se om jeg kan finde et billede .

- OK Espen.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Race-buggy Member
Skrev for 18 years siden | | | |
jeg skjønte poenget her ganske raskt, jeg har selv brukt slike luft filtere uten og tenke på dette Torben forteller her.mer luft in = mer power ud
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
vw1959 skrev:
takker for tipset Torben, da skal jeg lage et slik til min 1680ccm som står på beach buggy'en vår. se mere av vår buggy her: http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=10.0 og motor bygginga kan dere se her: http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=333.0


Det er en meget intresant artikel om din motor opbygning!
Og lidt sjovt at se min motor og min buggy deltage i debatten- Men lad være med at skrive at det er motorcykkel potter jeg køre med, det er en original rustfri ahnendorph udstødning- Og den er lavet til buggy og trike.
Har du fået målt nogle ydelser på den motor??
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Race-buggy Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote=niels-erik]
vw1959 skrev:
takker for tipset Torben, da skal jeg lage et slik til min 1680ccm som står på beach buggy'en vår. se mere av vår buggy her: http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=10.0 og motor bygginga kan dere se her: http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=333.0


Det er en meget intresant artikel om din motor opbygning!
Og lidt sjovt at se min motor og min buggy deltage i debatten- Men lad være med at skrive at det er motorcykkel potter jeg køre med, det er en original rustfri ahnendorph udstødning- Og den er lavet til buggy og trike.
Har du fået målt nogle ydelser på den motor??
Hilsen Niels Erik


hei Nils Erik jeg er glad du likte artikelen med motor byggina. ååå er det der lyd pottene dine kommer fra. nei jeg har ikke fått testet motoren enda skal snart få kjørt den på ruller som vi kaller det i norge. jeg har flere artikler på det forum. men jeg har bygget opp en 1680ccm nå i år som ble bremset på ruller til 81hk uten av justering av nye EMPI forgassere. kun slik som di ble levert fra forhandler. en bedere justering av forgasser og tenning tror jeg nok den yter rundt 90hk på hjul. på min 1680 med std forgasser tror jeg neppe jeg klarer mere en max 80hk på hjul.
1680ccm_042.jpg

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Som "snorkel" har jeg brugt den gummislange der originalt bruges på type2 over til luftfiltret der sidder på inderskærmen.
Den passer på karburatoren, har en blød bue og fylder ikke ret meget.
Den er også rigeligt lang, som man så kan afkorte.Sætte en lille stump rør i til et K&N filter og udluftningsstuds.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Som "snorkel" har jeg brugt den gummislange der originalt bruges på type2 over til luftfiltret der sidder på inderskærmen.
Den passer på karburatoren, har en blød bue og fylder ikke ret meget.
Den er også rigeligt lang, som man så kan afkorte.Sætte en lille stump rør i til et K&N filter og udluftningsstuds.

Hæ! Det har jeg osse. Men der er ikke så mange Type 2ére længere som man kan stjæle fra. Derfor begyndte vi/jeg at lave dem i rør istedet.
T.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.