Mange mennesker falder for fristelsen til at købe et smart lille luftfilter, måske endda forcromet til deres buggyer med std karburatorer. For "Det ser da bedre ud end det originale". Det har de nok osse ret i. Men virkningen er ofte nærmest katastrofal. Masser tøven og dårlig forbrænding til følge.
IMHO En af de få rigtige måder, at lave et filter til buggyer, som kan være for fiberen er flg.
Lav en "snorkel" ud af et stykke rør, som passer ned over kaburatoren, med 90gr. buk, og 50-60 mm højt. Lad den pege mod højre. Svejs derefter 20 - 25 cm lige rør på. Lav en holder på den, som kan monteres sammen med en af de bolte som holder generatoren på plads i blæsehuset. Bor ligeledes et hul på min. 10 mm. strategisk korrekt i røret, sådan ca. 5 cm fra enden. Svejst et stykke rør på til ½" slange hvorpå i kan montere afsugningen fra ånderøret. (Nyere motorer har 20 mm studser) Derefter monteres et almindeligt tårnluftfilter med en halsdiameter på typisk 50-52 mm., ind over røret. Nu sidder luftfiltret pænt gemt af vejen ved højre side af blæsehuset. Og karburatoren har det volumen den skal bruge til at blande luften "oven over sig", så den kan fungere som tiltænkt. Samtidig har i nu ordentlig afsugning fra ånderøret, og ikke bare ud i det fri.
Resultat: Motoren kører meget mere rent, uden tøven og uden huller i momentkurven, og forbrænder ofte meget renere.
Og huske så, at når i sætter andre mere eller mindre underlige udstødninger på, så er det sansynligt, at karburatoren skal omdyses. Med bazooka´s ved jeg ikke, men med en alm. 4-1 header + potte er det normalt at gå 0,25 - 0,5 op i hoved dyse.
MVH.
Torben
IMHO En af de få rigtige måder, at lave et filter til buggyer, som kan være for fiberen er flg.
Lav en "snorkel" ud af et stykke rør, som passer ned over kaburatoren, med 90gr. buk, og 50-60 mm højt. Lad den pege mod højre. Svejs derefter 20 - 25 cm lige rør på. Lav en holder på den, som kan monteres sammen med en af de bolte som holder generatoren på plads i blæsehuset. Bor ligeledes et hul på min. 10 mm. strategisk korrekt i røret, sådan ca. 5 cm fra enden. Svejst et stykke rør på til ½" slange hvorpå i kan montere afsugningen fra ånderøret. (Nyere motorer har 20 mm studser) Derefter monteres et almindeligt tårnluftfilter med en halsdiameter på typisk 50-52 mm., ind over røret. Nu sidder luftfiltret pænt gemt af vejen ved højre side af blæsehuset. Og karburatoren har det volumen den skal bruge til at blande luften "oven over sig", så den kan fungere som tiltænkt. Samtidig har i nu ordentlig afsugning fra ånderøret, og ikke bare ud i det fri.
Resultat: Motoren kører meget mere rent, uden tøven og uden huller i momentkurven, og forbrænder ofte meget renere.
Og huske så, at når i sætter andre mere eller mindre underlige udstødninger på, så er det sansynligt, at karburatoren skal omdyses. Med bazooka´s ved jeg ikke, men med en alm. 4-1 header + potte er det normalt at gå 0,25 - 0,5 op i hoved dyse.
MVH.
Torben